Státní správci českých dálnic deset let bez povšimnutí využívají při zadávání některých zakázek trik, který je protizákonný a za který je v minulosti pokutoval antimonopolní úřad.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozporcuje mnohamilionové tendry na menší části tak, aby se vešly pod šestimilionový limit a aby nemuselo vybírat vítěze v soutěži. Pak může ŘSD dát práci dopředu vybrané firmě rovnou "z ruky".

Zatímco dříve se podobná praxe využívala například při sekání trávy podél krajnic nebo na stavební práce, teď správu dálnic některé firmy a jejich právníci kritizují kvůli zakázkám na opravu svodidel po nehodách.

Z veřejně dostupných zdrojů ŘSD lze vyčíst, že svodidlové zakázky získává v posledních letech bez soutěže podobný okruh firem v čele se dvěma výraznými hráči, jimiž jsou Pretol HB a Jerex.

Jednotlivé opravy sice stojí desítky nebo stovky tisíc korun a zdánlivě se vejdou do limitu, kdy se soutěžit nemusí. Jenže v celkovém objemu za rok už jde o desítky milionů korun, jež firmy od státu utrží.

2,7 mil. Kč

na pokutách za chyby ve veřejných zakázkách dostalo ŘSD v roce 2014.

Pokutový rekordman

Ředitelství silnic a dálnic je v posledních letech nejčastěji pokutovaným zadavatelem veřejných zakázek v Česku.

Třeba předloni muselo po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zaplatit přes 2,7 milionu korun.

Jedním z častých důvodů sankcí je právě porcování větších tendrů na menší části.

Protikorupční iniciativy přitom poukazují na to, že zodpovědným manažerům ŘSD pokuty nevadí.

Škodu po nich nikdo nevymáhá a pokutové peníze se jen přelijí ve státní pokladně z jedné hromádky na druhou.

"A to už by se podle zákona soutěžit mělo," říká analytik Martin Šorm z Nadačního fondu proti korupci, který se chystá obrátit na antimonopolní úřad, aby postup správců dálnic prošetřil. Podle Šorma jde o obcházení zákona. Stát se účelovým rozdělováním velkých zakázek na malé vyhýbá přísnější kontrole, a může tak plýtvat veřejnými penězi.

"Tento postup většinou ukazuje na nehospodárné nakládání se státními financemi," říká Šorm.

ŘSD na dotaz HN uznalo, že otevřená soutěž na opravu svodidel má smysl. Podle mluvčího Jana Studeckého už se proto připravuje výběrové řízení pro všechny pobočky v krajích. Vítězové dostanou rámcové smlouvy a zaplatí se jim tak vždy podle odvedené práce.

"Reálný termín realizace zakázky je v příštím roce," sdělil Studecký.

Už by se tak nemělo stávat to, co se děje nyní: že pracovníci ŘSD doslova vyženou z místa nehody firmu, která kromě odtahu havarovaných vozidel nabízí rovnou i opravu poškozeného zařízení dálnice, a volají na místo dopředu dohodnutou firmu.

"Uvidíme, jak to bude fungovat. Moje zkušenosti se zakázkami ŘSD jsou zatím negativní," říká majitel firmy na svodidla Václav Kaska, který jako jeden z mála podnikatelů z branže promluvil na jméno.

Kaska tvrdí, že se už několik let marně pokouší přesvědčit jihočeskou pobočku ŘSD, aby jej přizvala do soutěže o veřejné zakázky. Na písemné nabídky ale nikdo nereaguje. "Nechci práci z ruky, chci se o ni utkat. Ovšem asi není ze strany státu zájem, mají své dopředu vybrané firmy, kterým dávají práci i bez řádné soutěže," říká Kaska.

Zkušenosti přitom jasně ukázaly, že pokud se o zakázku utká více firem, stát zaplatí díky konkurenčnímu boji méně peněz a ušetří.

Další kritika ŘSD je pro ředitele Jana Kroupu nepříjemná. Pod tlakem je prakticky nepřetržitě od léta, kdy mu řidiči vytýkají chaotické opravy a uzavírky dálnic či hlavních silničních tahů a také výměnu svodidel, která brzdí provoz téměř na všech tuzemských dálnicích. ŘSD výměnu zdůvodňuje tím, že svodidla po 25 letech dosloužila a u některých je třeba zvýšit odolnost proti nárazu.

Související