Obchodní právo (řada meritum), aspi 2005

Letos na jaře přišlo nakladatelství Aspi s první publikací "Obchodní právo" z řady MERITUM, která chce být dílem nového typu, odpovídajícím potřebám nejširší právnické obce i zájemcům o obchodní právo a která má ambice sloužit i jako učební pomůcka pro studenty. Pokud bych měl přece jen dílo žánrově zařadit, snad by bylo výstižné jeho označení jako jakési příručky obchodního práva komentářově učebnicového typu.

Název začínající edice MERITUM (tedy podstata, jádro věci) zřejmě vyjadřuje snahu vyjádřit podstatné problémy oboru bez teoretických výkladů, historických a komparativních exkursů, ale při orientaci na živé právo, jak se odráží zejména v současné judikatuře. Domnívám se, že se to kolektivu zkušených autorů pod vedením F. Faldyny z větší části podařilo. Vydané dílo obsahuje přibližně 960 stran autorského textu pedagogicko-komentářového charakteru, dále více než sto stran textu obsahujícího vhodně vybrané vzory smluv; ve zbytku textu je obsažen přetisk obchodního zákoníku ve znění k 1. 3. 2005 a rejstřík.

Vzory smluv jsou vybrány velmi dobře a jsou zpracovány pečlivě; prostřednictvím trefných poznámek ve formě doporučení se čtenáři dostane upozornění na okolnosti v samotném smluvním vzoru nevyjádřené, na něž by si měl uživatel vzoru smlouvy dát pozor a jimž by se měl při aplikaci vzoru věnovat; částečně se tak eliminuje nebezpečí vzoru jako šablony bezduše kopírované uživateli bez zřetele na zvláštnosti jednotlivého případu.

Struktura textu je systematická a důsledná. Uvádí se nejdříve stručný přehled kapitoly (institutu) a poté se rozebírají jednotlivé dílčí otázky, občas doplněné poznámkou v kurzívě (tam se většinou přechází od výkladu ke komentáři) a výběrem relevantní judikatury. Formální podobnost s důkladnými komentáři německými či rakouskými se v tomto ohledu nezapře. Na rozdíl od nich se však text předpisu neuvádí v souvislosti s textem výkladu či komentáře, ale je k dispozici na konci knihy v souvislé podobě celého obchodního zákoníku.

Název rozsáhlé knihy "Obchodní právo" není nicméně zcela výstižný, jde spíše o "Obchodní zákoník"; obsahová a strukturální (a díky podobné sestavě autorského kolektivu zčásti i stylová) návaznost na dvoudílný komentář k Obchodnímu zákoníku (CODEX, 2000, celkem 1345 stran) je zjevná. Dílo sleduje systematiku obchodního zákoníku a mimo něj nevychází (je v něm zařazena i typicky komentářová pasáž Ustanovení společná, přechodná a závěrečná). Pro skutečné (bezmezerovité) "meritum" obchodního práva by asi bylo z hlediska praktického uživatele vhodné zařadit i partie, které obchodní zákoník neupravuje.

Zejména by šlo z tohoto širšího pohledu o nezbytné exkursy do práva občanského, dále o právo cenných papírů a kapitálového trhu, právní režim zvláštních subjektů podnikání (jako jsou zejména banky, pojišťovny, státní podniky, komoditní burzy aj.), o některá průmyslová práva a též alespoň o nástin veřejnoprávní regulace podnikání (živnostenské právo, veřejnoprávní regulace reklamy, protimonopolní a kartelové právo, insolvenční právo...). Rozsah příručky by se asi poněkud zvětšil, ale na druhé straně by se její praktická použitelnost též zvýšila (a ostatně i některé poněkud "rozmáchlejší" pasáže by mohly projít mírnou "redukční dietou", takže by objem práce nemusel narůst nepřijatelně).

Proporcionalita mezi jednotlivými částmi kolektivního díla je vždy problémem. Vedoucí redaktor je totiž málokdy ochoten diktátorsky krátit příspěvky jiných nebo dokonce schopen vynutit rozsáhlejší a podrobnější partie, nežli ty, které byly dodány. Recenzované dílo obsahuje partie rozsáhlejší a méně rozsáhlé, přičemž je zřejmé, že příspěvky jednotlivých autorů byly zařazeny právě v tom rozsahu, jak byly poskytnuty (což není ovšem kritériem ani zárukou proporcionality ve vztahu k významu ostatních pasáží kolektivního díla). Dílo obsahuje velmi kvalitně a podrobně zpracované okruhy (např. nekalou soutěž a firemní právo, právo obchodních společností), jakož i kvalitně, ale přehledověji zpracované části (obecné otázky obchodního práva, obecné problémy obchodních závazků). Různí autoři pozorovali předmět různou optikou (což je úplně přirozené) a při hlavní redakci nedošlo ke sjednocení "odstupu" od tématu (což není tak úplně nevyhnutelné). Někde potom zřetelně vidíme "stromy" (a díky rozsáhlé a s citem vybrané judikatuře a komentářovým poznámkám nahlížíme i pod jejich "kůru"), zatímco jinde vidíme spíše "les", zatímco "stromy" pozorujeme jen zpovzdálí. To se týká i různé úrovně selektivnosti různých autorů při výběru judikatury, jakož i při odkazech na podpůrnou odbornou literaturu.

Někteří autoři uvádějí v pramenech i zdroje marginální a překonané, s historickou hodnotou, jiní zase neuvádějí ani novější a směrodatné. Nezaznamenal jsem přitom, že by (hlavně) "akademičtí" autoři víc teoretizovali a méně se opírali o judikaturu, a že by (hlavně) "praktičtí právníci" měli sklon opačný. Někdy jsou rozdíly v onom základním náhledu na téma velmi zřetelné (tak např. pasáž o náhradě škody je na deseti tiskových stranách, bez jakékoliv judikatury a odkazů na prameny, pasáž o smlouvě o díle je na padesáti stranách, pasáž o nekalé soutěži je na šedesáti sedmi stranách a je doplněna několika desítkami judikátů a poznámek...). Pro další vydání této užitečné pomůcky (event. i pro jiné oblasti práva) bych proto doporučoval sjednotit rozlišovací úroveň jednotlivých autorů, požadavky na vybavení judikaturou i na reprezentativnost pramenů doporučených čtenářům jako podpůrný zdroj informací.

Na práci oceňuji její velmi přehledný formát a její grafiku, která usnadní orientaci v rozsáhlém textu systematickému i nahodilému uživateli. Čtenářským oživením a pedagogickou bonifikací jsou přehledné srovnávací tabulky a blokové diagramy (pasáž. J. Pokorné o obchodních společnostech). Práce je vybavena standardně zpracovaným rejstříkem, který by však v tak rozsáhlé publikaci býval mohl být podrobnější a též jinak strukturovaný. Členění rejstříku je předmětové (a v rámci předmětového okruhu potom abecední), což ocení kvalifikovanější uživatel, který ví, kde se hledaný pojem dá očekávat; myslím, že studentovi nebo praktikovi - neprávníkovi by přišel k užitku navíc i rejstřík členěný prostě jen abecedně, v němž by si klíčové slovo vyhledal bez předchozích nároků na jeho obsahový kontext. Rejstřík by byl ještě informativnější, pokud by mezi stránkami s výskytem hesla tučně vyznačil hlavní místo, na němž se pojednává o klíčovém slově.

Knihu "Obchodní právo" pokládám za užitečné kompendium právní úpravy obchodního práva obsažené v obchodním zákoníku, které je svým přístupem (výklad o právu bez nutné vazby na konkrétní paragrafy) přínosem.

Systematické a grafické učlenění textu je velmi zdařilé. Právním praktikům pro přehledovou informaci i studentům jako doplňkový zdroj velmi systematického poučení mohu toto zdařilé dílo doporučit.