Nově zákon o daních z příjmů v § 7 odst. 9 stanoví, že neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může podle § 7 odst. 9 uplatnit výdaje s výjimkou uvedenou v § 11 nebo § 12 již od roku 2005 ve výši:

- 80 procent z příjmů podle odstavce 1 písm. a), tj. z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství,

- 60 procent z příjmů ze živností řemeslných,

- 50 procent z příjmů podle odstavce 1 písm. b), tj. z příjmů ze živnosti, s výjimkou příjmů ze živností řemeslných,

- 40 procent z příjmů podle odstavce 1 písm. c), tj. z příjmů z jiného podnikání podle zvláštních předpisů, nebo z příjmů podle § 7 odst. 2 písm. a) s výjimkou příjmů podle § 7 odst. 8, a nebo z příjmů podle § 7 odst. 2 písm. b) až d).

DALŠÍ ZMĚNY

Dále novela zvýšila také paušální výdaje u příjmů podle § 9 zákona, tj. z pronájmu, z původních 20 procent na 30 procent z dosažených příjmů podle § 9 zákona, a to také již za zdaňovací období 2005.

Uplatnil-li v roce 2004 poplatník výdaje ve skutečné vynaložené výši a v roce 2005 použil výdaje paušální, tedy že v roce 2005 změnil způsob uplatňování výdajů, musí upravit základ daně zdaňovacího období 2004 podle § 23 odst. 8 zákona o daních z příjmů, tj. obdobně jako v případě ukončení činnosti. Citované ustanovení stanoví, že základ daně se upraví na straně poplatníka, který:

- vede účetnictví:

- o zůstatky vytvořených rezerv a opravných položek (podle zákona č. 593/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů),

- výnosů příštích období, výdajů příštích období, příjmů příštích období a nákladů příštích období.

Nájemné včetně nájemného u finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku (finanční leasing) se však do základu daně zahrne pouze v poměrné výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období do ukončení podnikatelské činnosti a do ukončení pronájmu.

- vede daňovou evidenci (nebo evidenci příjmů a výdajů z pronájmu):

- o výši pohledávek, s výjimkou pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y) a

- závazků s výjimkou přijatých a zaplacených záloh,

- o cenu nespotřebovaných zásob a

- o zůstatky vytvořených rezerv (podle zákona č. 593/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Nájemné u finančního pronájmu s následnou koupí najaté věci se do základu daně zahrne pouze v poměrné výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období do ukončení podnikatelské činnosti nebo jiné samostatné výdělečné činnosti nebo do ukončení pronájmu.

Pohledávky uvedené v § 24 odst. 2 písm. y) jsou pohledávky za dlužníkem:

- u něhož soud zamítl návrh na prohlášení konkursu nebo u něhož soud zrušil konkurs pro nedostatek majetku a pohledávka byla poplatníkem přihlášena do konkursu a měla být vypořádána z konkursní podstaty,

- který je v konkursním a vyrovnacím řízení, na základě výsledků konkursního a vyrovnacího řízení,

- který zemřel, a pohledávka nemohla být uspokojena ani vymáháním na dědicích dlužníka,

- který byl právnickou osobou a zanikl bez právního nástupce a věřitel nebyl s původním dlužníkem spojenou osobou (§ 23 odst. 7),

- na jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je uplatňována veřejná dražba, a to na základě výsledků této dražby,

- jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je postižen exekucí, a to na základě výsledků provedení této exekuce.

Výše uvedenou úpravu učiní poplatník podáním dodatečného daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2004. Vyjde-li poplatníkovi za rok 2004 daňová povinnost nižší, správce daně mu na žádost daňový přeplatek vrátí. Pokud vyjde poplatníkovi za rok 2004 daňová povinnost vyšší, než jakou uvedl v daňovém přiznání, musí daň doplatit. Vznikne mu však penále.

Právě z důvodu vzniku penále při uvedeném postupu, ministerstvo financí zveřejnilo na svých webových stránkách informaci ohledně placení tohoto penále. V informaci se uvádí, že ministerstvo financí spatřuje v placení penále z uvedeného důvodu tvrdost zákona (poplatníci se o možnosti uplatnění výhodných paušálních výdajů dozvěděli až koncem roku 2005, kdy byla schválena příslušná novela zákona), a proto doporučilo správcům daně, aby případné žádosti o prominutí tohoto penále z výše uvedeného důvodu byly vyřizovány kladně. Pokud poplatník požádá správce daně o prominutí penále, které vzniklo z výše uvedeného důvodu, bude jeho žádosti vyhověno.

PŘÍKLADY Z PRAXE

- V roce 2004 uplatnil podnikatel výdaje ve skutečné výši, vedl daňovou evidenci. Při inventarizaci k 31. prosinci 2004 měl na skladě zásoby ve výši 70 000 korun, dále měl pohledávky ve výši 100 000 korun a závazky 60 000 korun. Za zdaňovací období 2005 se mu vyplatí uplatnit paušální výdaje. Otázkou je, jak bude postupovat.

Postup: Podnikatel musí za rok 2004 podat dodatečné daňové přiznání, základ daně zvýšit o hodnotu pohledávek a zásob, snížit o hodnotu závazků. Protože poplatníkovi vyjde daňová povinnost vyšší než jakou uvedl v řádném daňovém přiznání za rok 2004, musí daň doplatit a má možnost požádat o prominutí penále. Pokud poplatník žádost o prominutí penále podá, bude mu vyhověno.

- Podnikatel uplatnil v roce 2004 výdaje ve skutečné výši, vedl daňovou evidenci. V roce 2005 přešel na výdaje paušálem, zvýšil základ daně roku 2004 o hodnotu zásob a pohledávek a snížil o hodnotu závazků. V roce 2005, kdy uplatnil výdaje paušálem mu byly zaplaceny pohledávky, o které základ daně za rok 2004 zvýšil. Otázkou je, jak bude u těchto příjmů postupovat.

Postup: Pro daný případ zákon o daních z příjmů v § 23 odst. 4 písm. d) stanoví mimo jiné, že do základu daně se nezahrnují částky, které již byly zdaněny podle tohoto zákona u téhož poplatníka. Podnikatel poznamená do evidence pohledávek, že pohledávka o jejíž hodnotu základ daně v roce 2004 zvýšil, mu byla uhrazena. Do zdanitelných příjmů pro stanovení výdajů paušálem již příslušný příjem zahrnovat nebude, ani nebude od tohoto příjmu odečítat paušální výdaje, a to v souladu s § 25 odst. 1 písm. i) zákona, resp. § 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů.

- Podnikatel přechází z daňové evidence na paušální výdaje a eviduje pohledávky, které jsou už promlčené. Otázkou je, zda je musí zdanit, i když je nikdy nedostane zaplacené.

Postup: V případě přechodu z daňové evidence na paušální výdaje podle § 7 odst. 9 zákona se základ daně zdaňovacího období, kdy poplatník vedl daňovou evidenci, upraví podle § 23 odst. 8 zákona, to znamená, že se mimo jiné zvýší o hodnotu pohledávek, s výjimkou pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y) zákona. Jedná-li se v daném případě o pohledávku za dlužníkem uvedeným v bodě 1 až 6 citovaného § 24 odst. 2 písm. y) zákona o daních z příjmů, základ daně se o ni zvyšovat nebude.

- Zemědělský podnikatel přechází z daňové evidence na paušální výdaje. Otázkou je, zda může postupovat podle přílohy č. 3 k zákonu, tj. nezvyšovat základ daně o zásoby vytvořené vlastní činností.

Postup: Při přechodu z daňové evidence na paušální výdaje podle přílohy č. 3 k zákonu postupovat nelze. V daném případě je třeba postupovat podle § 23 odst. 8 písm. b) bod 2 zákona.

Pro úplnost uvádím, že příloha č. 3 zákona byla změněna novelou č. 56/2006 Sb. tak, že i zásoby vytvořené vlastní činností na straně zemědělských podnikatelů, kteří zahájili vedení podvojného účetnictví, základ daně zvyšují.

Eva Sedláková
MF ČR, Praha

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-19444160-penale-pri-zmene-zpusobu-uplatnovani-danovych-vydaju