Nově zákon o daních z příjmů v § 7 odst. 9 stanoví, že neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může podle § 7 odst. 9 uplatnit výdaje s výjimkou uvedenou v § 11 nebo § 12 již od roku 2005 ve výši:

- 80 procent z příjmů podle odstavce 1 písm. a), tj. z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství,

- 60 procent z příjmů ze živností řemeslných,

- 50 procent z příjmů podle odstavce 1 písm. b), tj. z příjmů ze živnosti, s výjimkou příjmů ze živností řemeslných,

- 40 procent z příjmů podle odstavce 1 písm. c), tj. z příjmů z jiného podnikání podle zvláštních předpisů, nebo z příjmů podle § 7 odst. 2 písm. a) s výjimkou příjmů podle § 7 odst. 8, a nebo z příjmů podle § 7 odst. 2 písm. b) až d).

DALŠÍ ZMĚNY

Dále novela zvýšila také paušální výdaje u příjmů podle § 9 zákona, tj. z pronájmu, z původních 20 procent na 30 procent z dosažených příjmů podle § 9 zákona, a to také již za zdaňovací období 2005.

Uplatnil-li v roce 2004 poplatník výdaje ve skutečné vynaložené výši a v roce 2005 použil výdaje paušální, tedy že v roce 2005 změnil způsob uplatňování výdajů, musí upravit základ daně zdaňovacího období 2004 podle § 23 odst. 8 zákona o daních z příjmů, tj. obdobně jako v případě ukončení činnosti. Citované ustanovení stanoví, že základ daně se upraví na straně poplatníka, který:

- vede účetnictví:

- o zůstatky vytvořených rezerv a opravných položek (podle zákona č. 593/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů),

- výnosů příštích období, výdajů příštích období, příjmů příštích období a nákladů příštích období.

Nájemné včetně nájemného u finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku (finanční leasing) se však do základu daně zahrne pouze v poměrné výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období do ukončení podnikatelské činnosti a do ukončení pronájmu.

- vede daňovou evidenci (nebo evidenci příjmů a výdajů z pronájmu):

- o výši pohledávek, s výjimkou pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y) a

- závazků s výjimkou přijatých a zaplacených záloh,

- o cenu nespotřebovaných zásob a

- o zůstatky vytvořených rezerv (podle zákona č. 593/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Nájemné u finančního pronájmu s následnou koupí najaté věci se do základu daně zahrne pouze v poměrné výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období do ukončení podnikatelské činnosti nebo jiné samostatné výdělečné činnosti nebo do ukončení pronájmu.

Pohledávky uvedené v § 24 odst. 2 písm. y) jsou pohledávky za dlužníkem:

- u něhož soud zamítl návrh na prohlášení konkursu nebo u něhož soud zrušil konkurs pro nedostatek majetku a pohledávka byla poplatníkem přihlášena do konkursu a měla být vypořádána z konkursní podstaty,

- který je v konkursním a vyrovnacím řízení, na základě výsledků konkursního a vyrovnacího řízení,

- který zemřel, a pohledávka nemohla být uspokojena ani vymáháním na dědicích dlužníka,

- který byl právnickou osobou a zanikl bez právního nástupce a věřitel nebyl s původním dlužníkem spojenou osobou (§ 23 odst. 7),

- na jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je uplatňována veřejná dražba, a to na základě výsledků této dražby,

- jehož majetek, ke kterému se daná pohledávka váže, je postižen exekucí, a to na základě výsledků provedení této exekuce.

Výše uvedenou úpravu učiní poplatník podáním dodatečného daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2004. Vyjde-li poplatníkovi za rok 2004 daňová povinnost nižší, správce daně mu na žádost daňový přeplatek vrátí. Pokud vyjde poplatníkovi za rok 2004 daňová povinnost vyšší, než jakou uvedl v daňovém přiznání, musí daň doplatit. Vznikne mu však penále.

Právě z důvodu vzniku penále při uvedeném postupu, ministerstvo financí zveřejnilo na svých webových stránkách informaci ohledně placení tohoto penále. V informaci se uvádí, že ministerstvo financí spatřuje v placení penále z uvedeného důvodu tvrdost zákona (poplatníci se o možnosti uplatnění výhodných paušálních výdajů dozvěděli až koncem roku 2005, kdy byla schválena příslušná novela zákona), a proto doporučilo správcům daně, aby případné žádosti o prominutí tohoto penále z výše uvedeného důvodu byly vyřizovány kladně. Pokud poplatník požádá správce daně o prominutí penále, které vzniklo z výše uvedeného důvodu, bude jeho žádosti vyhověno.

PŘÍKLADY Z PRAXE

- V roce 2004 uplatnil podnikatel výdaje ve skutečné výši, vedl daňovou evidenci. Při inventarizaci k 31. prosinci 2004 měl na skladě zásoby ve výši 70 000 korun, dále měl pohledávky ve výši 100 000 korun a závazky 60 000 korun. Za zdaňovací období 2005 se mu vyplatí uplatnit paušální výdaje. Otázkou je, jak bude postupovat.

Postup: Podnikatel musí za rok 2004 podat dodatečné daňové přiznání, základ daně zvýšit o hodnotu pohledávek a zásob, snížit o hodnotu závazků. Protože poplatníkovi vyjde daňová povinnost vyšší než jakou uvedl v řádném daňovém přiznání za rok 2004, musí daň doplatit a má možnost požádat o prominutí penále. Pokud poplatník žádost o prominutí penále podá, bude mu vyhověno.

- Podnikatel uplatnil v roce 2004 výdaje ve skutečné výši, vedl daňovou evidenci. V roce 2005 přešel na výdaje paušálem, zvýšil základ daně roku 2004 o hodnotu zásob a pohledávek a snížil o hodnotu závazků. V roce 2005, kdy uplatnil výdaje paušálem mu byly zaplaceny pohledávky, o které základ daně za rok 2004 zvýšil. Otázkou je, jak bude u těchto příjmů postupovat.

Postup: Pro daný případ zákon o daních z příjmů v § 23 odst. 4 písm. d) stanoví mimo jiné, že do základu daně se nezahrnují částky, které již byly zdaněny podle tohoto zákona u téhož poplatníka. Podnikatel poznamená do evidence pohledávek, že pohledávka o jejíž hodnotu základ daně v roce 2004 zvýšil, mu byla uhrazena. Do zdanitelných příjmů pro stanovení výdajů paušálem již příslušný příjem zahrnovat nebude, ani nebude od tohoto příjmu odečítat paušální výdaje, a to v souladu s § 25 odst. 1 písm. i) zákona, resp. § 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů.

- Podnikatel přechází z daňové evidence na paušální výdaje a eviduje pohledávky, které jsou už promlčené. Otázkou je, zda je musí zdanit, i když je nikdy nedostane zaplacené.

Postup: V případě přechodu z daňové evidence na paušální výdaje podle § 7 odst. 9 zákona se základ daně zdaňovacího období, kdy poplatník vedl daňovou evidenci, upraví podle § 23 odst. 8 zákona, to znamená, že se mimo jiné zvýší o hodnotu pohledávek, s výjimkou pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y) zákona. Jedná-li se v daném případě o pohledávku za dlužníkem uvedeným v bodě 1 až 6 citovaného § 24 odst. 2 písm. y) zákona o daních z příjmů, základ daně se o ni zvyšovat nebude.

- Zemědělský podnikatel přechází z daňové evidence na paušální výdaje. Otázkou je, zda může postupovat podle přílohy č. 3 k zákonu, tj. nezvyšovat základ daně o zásoby vytvořené vlastní činností.

Postup: Při přechodu z daňové evidence na paušální výdaje podle přílohy č. 3 k zákonu postupovat nelze. V daném případě je třeba postupovat podle § 23 odst. 8 písm. b) bod 2 zákona.

Pro úplnost uvádím, že příloha č. 3 zákona byla změněna novelou č. 56/2006 Sb. tak, že i zásoby vytvořené vlastní činností na straně zemědělských podnikatelů, kteří zahájili vedení podvojného účetnictví, základ daně zvyšují.

Eva Sedláková
MF ČR, Praha

Související