Mezi regiony, které zaznamenávají největší nárůst mezinárodních vysílání, patří kromě Číny a jihovýchodní Asie také střední a východní Evropa.
První české vlašťovky
Stále větší množství českých společností úspěšně rozšiřuje své zahraniční aktivity. V této souvislosti jsou čím dál častěji nuceny:
- hledat způsoby, jak v souladu se zákonnými požadavky vysílat své zaměstnance do zahraničí,
- stanovit postupy, jak vyslání zaměstnanců zajistit a spravovat- nastavit samotný proces mezinárodního vysílání zaměstnanců,
- definovat balíčky odměňování, zaměstnaneckých výhod a služeb poskytovaných vysílaným zaměstnancům.
Co doporučuje mezinárodní praxe?
Mezinárodní praxe ukazuje, že tento často bolestivý proces nastavování pravidel a prvních pokusů s vysíláním zaměstnanců je možné za určitých podmínek uskutečnit vcelku hladce. Především je nezbytné:
- formulovat strategii a potřeby společnosti v oblasti vysílání zaměstnanců a vyjádřit je formou firemní politiky/směrnice,
- jednoznačně určit role a zodpovědnosti jednotlivých zúčastněných stran (HR, linioví manažeři, specialisté pro
vysílání zaměstnanců, samotný vysílaný zaměstnanec, příp. externí dodavatelé), a příp. je zachytit formou procesní mapy,
- inspirovat se běžnou praxí na trhu a praktikami konkurence při stanovování balíčku odměňování zaměstnanců (např. pomocí mezinárodních benchmarkingových studií),
- nezapomenout na kontrolování celkových nákladů spojených s vysíláním zaměstnanců, a to především nástroji "cost projection",
- důkladně se seznámit se zákonnými požadavky všech dotčených zemí a vyhnout se rizikům nemalých sankcí za jejich nedodržení.
K čemu slouží směrnice
Jen velmi obtížně bychom našli mezinárodní společnost, která vysílá zaměstnance do zahraničí a nemá tento proces podložen interní politikou/směrnicí. Její obsah vyjadřuje, jakým způsobem a za jakých podmínek chce společnost vysílat své zaměstnance. Daná směrnice také:
- umožní formalizovat existující praktiky a nastavit firemní standardy,
- pomůže dostat pod kontrolu náklady související s vysíláním zaměstnanců,
- usnadní liniovým manažerům orientaci při vysílání zaměstnanců,
- přispěje k zajištění stejné péče o všechny vysílané zaměstnance,
- pomůže zajistit soulad se zákonnými požadavky a řízením rizik souvisejících s vysíláním zaměstnanců.
Součástí firemní politiky/směrnice v oblasti vysílání zaměstnanců nejčastěji bývají:
důvody a cíle vyslání,
typy vyslání,
firemní postupy spojené s vysláním,
příprava zaměstnance na vyslání a jeho přemístění,
odměňování během vyslání,
zaměstnanecké výhody a příplatky související s vysláním,
dovolená,
podpora poskytovaná rodině vysílaného zaměstnance (partner, děti),
zdaňování příjmů a sociální zabezpečení,
podpora zaměstnance během doby zahraničního pracovního pobytu a při jeho návratu,
procedury související s prodloužením vyslání, nabídky dalšího vyslání, lokalizace či ukončení vyslání.
Více informací o tom, jaká je mezinárodní praxe v oblasti vysílání zaměstnanců a jaké jsou další způsoby úspěšného zavedení či zefektivnění toho procesu, se dozvíte na konferenci Vysílání zaměstnanců v rámci EU, která se bude konat dne 7. června 2006 v pražské kanceláři PricewaterhouseCoopers.
Jana Bardyová
Martina Wolfová
Poradenství pro lidské zdroje
PricewaterhouseCoopers
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



