Mezi regiony, které zaznamenávají největší nárůst mezinárodních vysílání, patří kromě Číny a jihovýchodní Asie také střední a východní Evropa.
První české vlašťovky
Stále větší množství českých společností úspěšně rozšiřuje své zahraniční aktivity. V této souvislosti jsou čím dál častěji nuceny:
- hledat způsoby, jak v souladu se zákonnými požadavky vysílat své zaměstnance do zahraničí,
- stanovit postupy, jak vyslání zaměstnanců zajistit a spravovat- nastavit samotný proces mezinárodního vysílání zaměstnanců,
- definovat balíčky odměňování, zaměstnaneckých výhod a služeb poskytovaných vysílaným zaměstnancům.
Co doporučuje mezinárodní praxe?
Mezinárodní praxe ukazuje, že tento často bolestivý proces nastavování pravidel a prvních pokusů s vysíláním zaměstnanců je možné za určitých podmínek uskutečnit vcelku hladce. Především je nezbytné:
- formulovat strategii a potřeby společnosti v oblasti vysílání zaměstnanců a vyjádřit je formou firemní politiky/směrnice,
- jednoznačně určit role a zodpovědnosti jednotlivých zúčastněných stran (HR, linioví manažeři, specialisté pro
vysílání zaměstnanců, samotný vysílaný zaměstnanec, příp. externí dodavatelé), a příp. je zachytit formou procesní mapy,
- inspirovat se běžnou praxí na trhu a praktikami konkurence při stanovování balíčku odměňování zaměstnanců (např. pomocí mezinárodních benchmarkingových studií),
- nezapomenout na kontrolování celkových nákladů spojených s vysíláním zaměstnanců, a to především nástroji "cost projection",
- důkladně se seznámit se zákonnými požadavky všech dotčených zemí a vyhnout se rizikům nemalých sankcí za jejich nedodržení.
K čemu slouží směrnice
Jen velmi obtížně bychom našli mezinárodní společnost, která vysílá zaměstnance do zahraničí a nemá tento proces podložen interní politikou/směrnicí. Její obsah vyjadřuje, jakým způsobem a za jakých podmínek chce společnost vysílat své zaměstnance. Daná směrnice také:
- umožní formalizovat existující praktiky a nastavit firemní standardy,
- pomůže dostat pod kontrolu náklady související s vysíláním zaměstnanců,
- usnadní liniovým manažerům orientaci při vysílání zaměstnanců,
- přispěje k zajištění stejné péče o všechny vysílané zaměstnance,
- pomůže zajistit soulad se zákonnými požadavky a řízením rizik souvisejících s vysíláním zaměstnanců.
Součástí firemní politiky/směrnice v oblasti vysílání zaměstnanců nejčastěji bývají:
důvody a cíle vyslání,
typy vyslání,
firemní postupy spojené s vysláním,
příprava zaměstnance na vyslání a jeho přemístění,
odměňování během vyslání,
zaměstnanecké výhody a příplatky související s vysláním,
dovolená,
podpora poskytovaná rodině vysílaného zaměstnance (partner, děti),
zdaňování příjmů a sociální zabezpečení,
podpora zaměstnance během doby zahraničního pracovního pobytu a při jeho návratu,
procedury související s prodloužením vyslání, nabídky dalšího vyslání, lokalizace či ukončení vyslání.
Více informací o tom, jaká je mezinárodní praxe v oblasti vysílání zaměstnanců a jaké jsou další způsoby úspěšného zavedení či zefektivnění toho procesu, se dozvíte na konferenci Vysílání zaměstnanců v rámci EU, která se bude konat dne 7. června 2006 v pražské kanceláři PricewaterhouseCoopers.
Jana Bardyová
Martina Wolfová
Poradenství pro lidské zdroje
PricewaterhouseCoopers