Jak dlouho probíhala jednání o propojení kanceláří?

Přibližně rok. Po určitou dobu bylo vyjednávání drženo v přísné tajnosti, zejména na anglosaských právních trzích jsou totiž informace o těchto rozhovorech velmi citlivé. Pokud vyjde najevo jejich případný neúspěch, může to vyjednávající firmy velmi poškodit. První zmínky se tak na veřejnosti objevily až na jaře v roce 2012, kdy už ale rozhovory běžely naplno.

Která z kanceláří přišla s nabídkou spojení jako první?

Žádná z firem nebyla v oslovování zbývajících úplně dominantní. Firmy vedou v současné době, a neplatí to jen pro advokacii, vzájemná vyjednávání a oťukávají se ve snaze zjistit, zda není příležitost nějak posílit. Salans vedla rozhovory podobného typu již několik let. Zhruba před rokem zahájila vyjednávání se SNR Denton. K němu se posléze připojila kanadská kancelář FMC.

Komplikovalo jednání, že na všech stranách byli právníci? A to ne najatí, jak bývá běžné, ale s osobním zájmem?

Nekomplikovalo. Kanceláře vyjednávaly čistě mezi sebou, bez zastoupení externích právníků, a to na úrovni nejvyšších šéfů spojovaných firem. Jednání spíše komplikovala složitost a rozsah spojení. Nová společnost má 2500 právníků s kancelářemi v 79 lokalitách v 52 zemích. Bylo tak nutné vyřešit praktické věci. Včetně toho, zda některá z kanceláří bude vůdčí a jaké bude mít celá firma jméno. Která značka zůstane zachována.

V České republice jste působili jako Salans, kancelář jste řídil. Je nyní vhodné měnit značku?

Přechod je postupný. Otázka, jakou používat značku, byla předmětem jak interních diskusí, tak externích konzultací. Každá ze spojujících se firem má velkou tradici, ale anglická kancelář Denton je historicky nejstarší. Vznikla tak značka Dentons, kde ono "S" symbolizuje právě Salans a SNR. Po určitou dobu ale firmy budou působit ještě pod delším názvem Salans FMC SNR Denton. Od toho se ale postupně opustí a zbude pouze značka Dentons.

Byl to tedy správný krok?

Ano, byl to určitě dobrý krok. Chceme být jednou firmou s jednou značkou. Dnes je navíc běžné, že se jména advokátních kanceláří zkracují. Všude ve světě, i tady v Praze. Měli jsme snahu vytvořit jednoduchou a údernou značku.

V marketingových materiálech vydaných u příležitosti spojení zmiňujete, že chcete změnit status quo na trhu s právními službami. Co to konkrétně znamená?

Dělat věci jinak, než je dělají firmy podobné velikosti a podobného typu. Řada takových firem totiž vyznává jednu firemní kulturu, vycházející z místa, kde je její nejsilnější kancelář. Uvažují o přechodu řízení na korporační model a opouštějí tradiční partnerský systém. Jednotlivé kanceláře už také často nebývají řízeny podle regionů, ale podle druhu práce, tedy celosvětově podle oblastí práva. Nerozhodují šéfové kanceláří, ale vedoucí těchto pracovních skupin. Dentons nic takového neplánuje. Vznikl sice globální řídící orgán pro celou firmu, který se stará o to, aby firma směřovala jedním směrem, ale nebyla přijata žádná rozhodnutí, která by drastickým způsobem změnila dosavadní fungování jednotlivých kanceláří. Nebudeme prosazovat dominantní kulturu. Pokud tedy kancelář v Dallasu funguje určitým způsobem, není nutné, aby stejný model odrážela i kancelář v Šanghaji. Rozdílnost kanceláří a jejich lokální znalost je podle nás spíše předností.

Co by mělo spojení přinést jednotlivým kancelářím?

Sílu, zázemí, možnosti spolupráce a rozšíření nabídky pro klienty. Na světových trzích totiž v určitém okamžiku na velikosti záleží. V dnešní turbulentní době mají předpoklady překonat další desetiletí firmy, které jsou silné a velké. Nechci tím říct, že všechny malé firmy budou mít potíže, ale čistě z povahy věci mají silné firmy s širokým pokrytím a řadou oborů, na které se soustředí, mnohem větší šanci adaptovat se. Je to vidět i tady v Praze, kde byly na přelomu století pro právníky zcela zásadním byznysem akviziční transakce. Dnes je oblast akvizicí, snad s výjimkou nemovitostí, v zásadě na nule. Skupina investorů je omezená, nikdo nic nekupuje, nikdo nic neprodává. Kanceláře se proto musí orientovat na jiné obory právního poradenství, aby byly schopné uživit lidi, kteří pro ně pracují, a rozvíjet se do budoucna.

To bylo tedy cílem tohoto spojení?

Ano, jak v regionálním, tak globálním měřítku. Získat zakázky v nových oblastech. Seznam "top sto" klíčových klientů firmy Salans a firmy Dentons je nesrovnatelně jiný.

Jak se to projevuje konkrétně v Praze?

Od chvíle, co jsme odsouhlasili spojení a vytvoření firmy Dentons, jsme získali celou řadu nových mandátů, které bychom předtím prostě neměli. Čistě aritmeticky, pokud je na světě 700 kolegů, kteří vám mohou díky svým kontaktům poslat nějakou práci, jako tomu bylo v případě Salans, tak je to něco jiného, než když jich je 2500. Každý týden od spojení se ukazuje, že někdo na druhém konci světa může mít kontakty, které se v určitém okamžiku přetaví v referenci do České republiky nebo regionu střední Evropy. Je to asi měsíc, co jsme získali významného středoevropského klienta působícího v oblasti elektronických komunikací, přes kontakt právníka v Kansas City. Tento klient potřeboval zařídit něco v České republice, používal jinou kancelář, ale po jednom telefonátu přešel k nám, neboť jsme součástí jedné firmy. Nebo se mi ozval partner z Abú Dhabí, že má práci na Slovensko. Síla je tedy v té síti, v těch kontaktech.

Jak by měl růst váš obrat a ziskovost?

Tak to je to spíš otázka na globální vedení firmy. Ale je pravda, že i když advokáti dělají hodně věcí bez nároku na honorář, tzv. pro bono, je základním hybatelem naší činnosti zisk. Pokud jsme nyní obratově sedmí nebo osmí na světě, budeme rádi, pokud budeme na žebříčku stoupat.

Určitě máte i konkrétnější představu...

Máme dlouhodobé plány, v nichž jsou samozřejmě obsaženy finanční ukazatele, ale ty se nezveřejňují. Není to ale v našem fungování nejpodstatnější. A platí to i pro Prahu. Cílem je zachovat kancelář, posílit ji a uchovat ji jako místo, kde chceme pracovat. Tak, aby kancelář fungovala i pro další generace. A jestli se za tu dobu ziskovat zdvojnásobí nebo ztrojnásobí, nebo i zůstane stejná, je určitě podstatné, ale není to to jediné, proč to děláme.

Budete v České republice posilovat personálně?

Myslím si, že pražská kancelář nemůže být v budoucnu výrazně větší, než je dnes, pokud to nebude spojeno s určitou zásadní obchodní příležitostí. Pokud bychom získali zakázku, která uživí celý nový tým právníků, tak se tomu určitě nebudeme bránit. Možnosti i prostory na to máme. Růst tedy není jediným měřítkem, z lokálního pohledu si nemyslím, že receptem na úspěch je být větší a větší.

Působíte v 79 lokalitách, bude toto číslo růst?

Ano, globální vedení Dentons má jasnou představu, kam by firma mohla expandovat. Díváme se do Jižní Ameriky, jde o ohromný trh, které slibuje mnoho příležitostí. Jsou také části Evropy, kde nejsme, například na Balkáně. Není to tak, že firma Dentons uskutečnila třístranné spojení a na dalších pět let si dá pohov. Naopak.

Je tedy i možné, že ke třem spojeným kancelářím přibude ještě čtvrtá?

Pokud se rozhodneme jít například do některé západoevropské země, bude to patrně spočívat v tom, že získáme nějakou menší lokální kancelář, která už na daném trhu funguje. Nemyslím si ale, že by bylo pravděpodobné, že by se Dentons globálně spojila s jinou obdobně velkou kanceláří. Trh má určité limity.

Platí častý povzdech advokátů, že od začátku krize zažívají velký tlak na snižování cen, pro všechny regiony, ve kterých působíte?

Ano. V letech 1998 až 2008 narůstaly obraty a ceny ve všech oborech. Zatímco ale běžně šlo o jednotky procent, v právu objemy a ceny poskočily o desítky, někdy stovky procent. To byla pro právníky skutečně zlatá éra. Klienti si to ale uvědomili a došlo jim, že už to takto fungovat nemůže. Přístup klientů v tom smyslu, kolik a za co jsou ochotni platit, se zásadně změnil na celém světě. Klienti nechtějí platit za úkony a počet hodin, které právník věnoval třeba přípravě založení jejich společnosti, ale zaplatit prostě za založení společnosti. Rozmáhá se internetové poradenství. V Americe zase roste systém právníků, kteří jsou v zásadě na volné noze a jsou právními firmami najímáni na jednotlivé projekty. Nemají firmu, jsou jen v databázi. Jejich cena je pak samozřejmě daleko nižší než těch, kteří sedí v drahé kanceláří na Manhattanu. Tlak je tedy enormní.

Jakým způsobem mu čelíte?

Flexibilitou a přizpůsobením se. Rozdílným přístupem k rozdílným situacím. Každá z našich kanceláří může mít jiný finanční model, jiné požadavky na ziskovost a na marži. Pokud je práce za nižší cenu a je jí více, přizpůsobíme se a budeme dělat více práce za nižší cenu. Nemusíme si vybírat jen tu nejkvalitnější práci za nejvyšší cenu. Jde tedy o to, vyhovět požadavkům klientů. Naprosto běžně u právních firem dochází k vyjednávání o cenách. Často se také řeší vlastní zadání, tedy to, co od nás klient vlastně očekává. Před deseti lety klienti chtěli dlouhá memoranda, nyní už o ně nemají zájem. Jde jim o jasnou odpověď. Ne o to, jak k ní právníci dospěli. A v ruku v ruce, mezi řádky, s tím jde i to, že klient nechce tu dlouhou odpověď platit. Rozhoduje rychlost a obsah. Forma nehraje příliš roli. Klienti dnes nesnášejí, respektive nesnášeli to vždycky, ale dnes jsou na to skoro alergičtí, odpovědi, ze kterých není jasné, co by měli udělat. Chtějí jednoznačnost. A právník musí být schopen převzít odpovědnost za radu, kterou poskytne. 

Mgr. Ladislav Štorek

- řídící partner pražské a bratislavské pobočky kanceláře Dentons (vznikla na jaře spojením kanceláří Salans, SNR Denton a FMC)

- před spojením šéfoval pražské a bratislavské kanceláři Salans, zbylé dvě firmy v České republice nepůsobily

- zaměřuje se na spornou agendu v soudních i rozhodčích řízeních, včetně arbitráží podle smluv o mezinárodní ochraně investic, a to hlavně v energetickém, farmaceutickém a mediálním sektoru

- během studia právnické fakulty začal pracovat v kanceláři Altheimer & Gray

- od roku 2002 byl jejím partnerem

- v roce 2003 koupila kancelář firma Salans, pro kterou tak Ladislav Štorek začal pracovat

- jejím regionálním pobočkám začal šéfovat v roce 2008

"Otázka, jakou používat značku, byla předmětem jak interních diskusí, tak externích konzultací. Každá ze spojujících se firem má velkou tradici, ale anglická kancelář Denton je historicky nejstarší. Vznikla tak značka Dentons, kde ono "S" symbolizuje právě Salans a SNR."

"Nebudeme prosazovat dominantní kulturu. Pokud tedy kancelář v Dallasu funguje určitým způsobem, není nutné, aby stejný model odrážela i kancelář v Šanghaji. Rozdílnost kanceláří a jejich lokální znalost je podle nás spíše předností."

"Globální vedení Dentons má jasnou představu, kam by firma mohla expandovat. Díváme se do Jižní Ameriky. Jsou také části Evropy, kde nejsme, například na Balkáně. Není to tak, že firma Dentons uskutečnila třístranné spojení a na dalších pět let si dá pohov. Naopak."

 

Dentons, Norton Rose Fulbright i Dvořák Hager & Partners:

Vedle v rozhovoru zmiňovaného spojení kanceláří do firmy Dentons došlo v posledních měsíících i k dalším významným fúzím na právním trhu, a to jak s globálním, tak regionálním významem. V advokacii tak vznikly nové značky, například Norton Rose Fulbright a Dvořák Hager & Partners.

Dentons:

- K vytvoření kanceláře působící pod touto značkou (přechodně ale ještě používá označení Salans FMC SNR Denton) došlo na konci března sloučením kanceláří Salans, SNR Denton a Fraser Milner Casgrain (FMC).

- Pracuje pro ni asi 2500 právníků. - Působí v 79 světových lokalitách. Podle informací kanceláře jde o lokality Afriky, Blízkého a Středního východu, Evropy, Střední Asie, Východní Asie a Tichomoří, včetně Kanady, Ruska a Společenství nezávislých států, Spojených států a Británie

- Celkem se tedy jedná o 52 zemí světa.

Norton Rose Fulbright:

- Ke spojení kanceláří Norton Rose a Fulbright & Jaworski došlo k 3. červnu letošního roku.

- V České republice působila pouze kancelář Norton Rose, Fulbright & Jaworski nikoliv.

Pro kancelář bude pracovat téměř 3800 právníků. V USA bude pracovat přes 750 z nich.

Působit bude ve více než 50 městech, podle informací kanceláře konkrétně v Evropě, Spojených státech amerických, Kanadě, Jižní Americe, Asii, Austrálii, Africe, na Středním východě a ve Střední Asii

- "Hlavním cílem Norton Rose Fulbright bude poskytování právních služeb na světové úrovni v obchodním právu, fúzích a akvizicích, bankovnictví a financích, soudních sporech, duševním vlastnictví, soutěžním právu, pracovním právu, nemovitostech a daních," rozeslala kancelář informaci novinářům.

- Firmě budou šéfovat Adrian Ahern (z pozice celosvětového předsedy, působí v Sydney), Peter Martyr (dosavadní šéf Norton Rose) a Kenneth Stewart (dosavadní šéf Fulbright & Jaworski).

Dvořák Hager & Partners (dříve Dvořák & spol. a NH Hager Niederhuber):

- Spojení české kanceláře Dvořák & spol. a slovenské firmy NH Hager Niederhuber pod značku Dvořák Hager & Partners má zatím spíše regionální úroveň.

- Kancelář v tuto chvíli působí v České republice a na Slovensku.

- Zvažuje otevření dalších poboček v českých městech (například v západních Čechách).

- Mimo Českou republiku a Slovensko se zatím nechystá.

Pro kancelář pracuje v tuto chvíli přes 25 právníků.

- Více informací o fúzi zmíněných dvou kanceláří naleznete v rozhovoru s řídícími partnery kanceláře Stanislavem Dvořákem a Bernhardem Hagerem v měsíčníku Právní rádce č. 4/2013.

 

foto Libor Fojtík, Economia

Související