"Zakladatelům start-upů jde většinou o produkt, do toho investují své vědomosti, ale právní záležitosti velmi podcení," říká ředitelka pro inovace společnosti Deloitte Senta Čermáková. Ochrana duševního vlastnictví je přitom pro začínající podnikatele nutností, která zvyšuje i hodnotu firmy pro investory. A zdaleka nemusí jít o milionovou investici. Základní ochrana nestojí často vůbec nic.
S ochranou duševního vlastnictví by měli podnikatelé začít hned, jakmile se v jejich hlavě začne rodit nápad na nový byznys. Ten totiž obvykle vzniká ještě v době, kdy jeho autor pracuje pro jiného zaměstnavatele. A když pro práci na svém podnikatelském nápadu použije třeba firemní počítač, může se dostat do problémů. "Kdyby to míchal dohromady, tak by mohlo vzniknout tzv. zaměstnanecké dílo a později by se zaměstnavatel mohl legitimně ozvat, že toto vymyslel jeho zaměstnanec ještě v době, kdy pro zaměstnavatele pracoval, a jde tedy o duševní vlastnictví zaměstnavatele," varuje vedoucí týmu soukromého práva Ambruz & Dark Deloitte Legal Martin Bohuslav. Autor díla si jej pak nemůže při odchodu z firmy odnést s sebou.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později