Petr Černý
viceprezident Soudcovské unie
Odposlech a záznam telekomunikačního provozu je vždy velmi masivním zásahem do osobnostních práv každého člověka. Proto je jeho povolení omezeno na zločiny s horní hranicí sazby trestu odnětí svobody nejméně 8 let a další trestné činy v trestním řádu vyjmenované a může jej nařídit pouze soudce. Jedině za těchto podmínek je takový zásah omluvitelný. Jedná se o mimořádně choulostivou věc, jejíž legálnost a oprávněnost je zaručena právě a jenom soudcem, tedy představitelem nestranného a nezávislého orgánu, který je povolán k ochraně základních práv a svobod jedince, a to i proti státu, jehož je současně představitelem. Proto je umožnění odposlechů bez povolení soudu otázkou právně-filozofickou, dotýkající se úplných základů tohoto státu. Současně je to otázka do jisté míry pilotní, protože lze očekávat další podobné snahy ve vztahu k dalším právům a svobodám jedince, které budou odůvodňovány různými druhy ohrožení státu a společnosti. Nebezpečí však spočívá v možnosti zneužití takového institutu.
Vyšší rychlost a efektivita vyšetřování v žádném případě nemůže takový zásah odůvodnit, protože s odkazem na tyto důvody by bylo možno suspendovat i rozhodování soudu o vazbě, domovních prohlídkách a podobně. Ve všech těchto případech totiž předchozí povolení soudu představuje pro policejní orgány komplikaci.
Jestliže se stát rozhodne upravit doktrínu nedotknutelnosti základních práv a svobod tak, že v těchto ohledech bude možné provést zásah bez souhlasu soudu, pak bude odpovědností zákonodárce, aby upravil tuto otázku tak pečlivě, jak to bude jen možné. Následná kontrola takového opatření soudem však bude nezbytná. Vždy ale půjde o nalezení rovnováhy mezi svobodou jedince na straně jedné a ochranou společnosti na straně druhé.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později