Když se řekne právo módního průmyslu, řada lidí si představí pouze spory o padělky kabelek a bot. "To ale zdaleka není to jediné, co právo módního průmyslu řeší," říká advokátka a ředitelka Ústavu práva módního průmyslu Zuzana Šimonovská. Jakýkoliv výčet právních oborů, které do práva módního průmyslu patří, by ale podle ní mohl být nekompletní. "Módní průmysl, stejně jako každý jiný průmysl, je celek, který se skládá ze základů, jako je založení společnosti, její financování, až například po špatný konec, jako insolvence, konkurz a podobně. Fashion law proto zahrnuje vše, co vyžaduje obchodní činnost s módou spojená," dodává.

Jako každý jiný průmysl má však obchod s módou svá specifika. I zmíněné zrušení společnosti bude mít jiný průběh, když produkujete módu, než kdybyste vyráběli automobily. "V módě je specifické, že můžete mít produkt, který má neuvěřitelnou hodnotu, a naopak tuny zbytečných věcí, které jsou velmi rychle bezcenné, jako to bývá v případě masově vyráběných oděvů," vysvětluje Šimonovská. Na rozdíl od většiny jiných průmyslů se móda velmi rychle mění, a celý průmysl se proto odvíjí od sezonních trendů a jednotlivé výrobky mají relativně krátkou životnost. Zákazník si tak často raději pořídí nejnovější výrobek, který odpovídá aktuálním trendům. V tomto nákupním chování ho podporuje i příznivá cena oděvů.

Právo módního průmyslu se tak dnes kromě otázek byznysu dotýká i globálních problémů, jako je právní regulace nakládání s odpadem či ochrana životního prostředí.

Ani zmíněné padělky kabelek však stále nejsou minulostí, i když by se mohlo zdát, že právní úprava v této oblasti je natolik přísná, že prodej padělaného oblečení už nebude pro obchodníky atraktivní. I u nás se napodobeniny zboží stále prodávají ve velkém. Příkladem jsou třeba případy z pražské tržnice, kde i v poslední době celníci několikrát objevili padělané zboží známých značek, jako je Tommy Hilfiger, Lacoste nebo Guess. Napodobeniny, které si neprávem přisvojily ochranné známky originálů, přitom dosahovaly hodnoty až milionů korun.

Časté jsou také případy zakázané reklamy, kterou módní řetězce nešťastně užijí pro propagaci svých výrobků. Italská módní značka Dolce & Gabbana musela například stáhnout z prodeje desetitisíce výrobků či zrušit své přehlídky poté, co zveřejnila svou reklamu, ve které jí čínská modelka nešikovně pizzu nebo špagety hůlkami. Podle kritiků si reklama utahovala z tradic čínské kultury, část dotčené veřejnosti dokonce vyzývala k bojkotu značky.

Všechny tyto aspekty práva módního průmyslu se samozřejmě dotýkají i českého trhu. Pokud bychom se však podívali na autorskou tvorbu českých značek, s tak významnými případy se dosud nesetkáme. Je to způsobeno především tím, že je u nás módní průmysl teprve v začátcích. Mnoho lokálních značek teprve vzniká nebo vyrábí jen v malém rozsahu. Stojí tak mimo hlavní pozornost.

Od návrhu k zaměstnaneckým smlouvám

V praxi se proto čeští advokáti zabývající se právem módního průmyslu nejčastěji setkávají s klienty, kteří potřebují právní pomoc se založením a vedením byznysu či ochranou samotné značky. "Zásadní otázkou na klienty tak je, kam budou dále směřovat, tedy jestli si zvolí evropskou cestu, nebo jestli si zvolí českou cestu. Na to pak navazují otázky, které souvisí s korporátním uspořádáním a financováním," popisuje své zkušenosti Šimonovská a dodává, že už samotná značka bývá často pro ochranu autorských kousků zásadní, a to především v případě, kdy se jedná o běžné oděvy, u kterých se samotný design chránit nedá.

Značkou se zde přitom rozumí nejen samotná firma zapsaná v obchodním rejstříku, ale také například její logo, firemní barvy anebo asociace se značkou spojené. "V dnešní době je pro značku zásadní i všechno, co souvisí s on-line prostředím a se sociálními sítěmi, například hashtagy, uživatelská jména na sociálních sítích nebo webová doména," popisuje právnička.

V případě samotných návrhů právo chrání především jejich vzhled. Nejčastějším druhem ochrany je proto průmyslový vzor. Ani ten však nemusí podle právníků obsáhnout všechno. Možností, co vše je na módním kousku možné chránit, je nespočet. Průmyslová práva se mohou týkat designu jako celku, ale i vzoru látky nebo výjimečného prvku.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.