Více než 140 tisíc korun ušetří člověk, který si po letošním 1. květnu koupí limuzínu Škoda Superb v Polsku. Méně movitý zájemce pořídí v téže zemi vůz Renault Megane za 353 tisíc korun, zatímco v Praze by zaplatil o 71 tisíc více.
Ceny jsou rozdílné již dnes. Většímu rozšíření nákupů v zahraničí však brání především garance. Pokud majitel nového auta nechce jezdit na záruční prohlídky do zahraničí, hrozí mu, že prohlídky prováděné jinde zahraniční prodejce neuzná a zákazník ztratí záruku. Případné opravy vozu se tak výrazně prodraží.
Po vstupu Česka do Evropské unie tato překážka zmizí. Každý prodejce je povinen uznat opravy a garanční prohlídky prováděné kdekoliv v zemích unie, resp. v Česku od listopadu, kdy začne platit takzvaná nová bloková výjimka.
Kupování aut v Česku bude i nadále pohodlnější
Navzdory velkým cenovým rozdílům ale odborníci nečekají markantní růst nákupů aut v zahraničí. I po začlenění Česka do unie bude takový nákup komplikovaný.
"I nadále bude pohodlnější koupit vůz u dealera ve vlastní zemi," uvedl ředitel Auto Palace Group Jindřich Nevrla. Jeho společnost je dovozcem japonských vozů Mazda.
Prvotní komplikací jsou nedostatečné informace. Dealeři v tuzemsku o cenách a podmínkách prodeje vozů v zahraničí neinformují, některé automobilky nemají na svých internetových stránkách pro zahraničí dostupné ceníky.
Překážkou může být i jazyk. Člověk neznalý cizího jazyka může v dokumentaci či v kupní smlouvě na auto přehlédnout pasáže, které mohou představovat riziko. Problémem je i pojištění. Většina dealerů má smlouvy s určitým okruhem pojišťoven a ty nerady pojišťují cizí státní příslušníky. Kupující musí přesvědčit některou tuzemskou pojišťovnu, že kupované auto odpovídá modelu prodávanému v Česku.
Problémem jsou i různá vybavení stejných modelů v různých zemích. Liší se hlavně v Německu a Rakousku, kde určitá kolekce výbavy má i jiný název než v Česku.
Pro nákup auta v zahraničí potřebuje Čech zahraniční měnu. V zemích unie eura, v Polsku zloté, protože tam prodejci aut eura neberou. Pokud nemá zákazník hotovost, může si krátkodobě půjčit, auto v Česku po předchozí domluvě prodat leasingové společnosti a zároveň s ní uzavřít smlouvu o leasingu v českých korunách.
Pokud zákazník při dovozu auta z evropských zemí předloží zároveň osvědčení o zemi původu vozu, neplatí clo již dnes. Po vstupu Česka do unie se clo nebude platit i bez osvědčení, kupující však bude platit daň z přidané hodnoty. Podle zásad Evropské unie se DPH u nových aut, za něž jsou považovány vozy mladší šesti měsíců nebo ty, které mají najeto méně než šest tisíc kilometrů, platí ne při nákupu, ale až v zemi registrace vozidla.
Tato zásada je pro Čechy nevýhodná při nákupu na Slovensku, kde je DPH 19 procent, tedy nižší než dosavadních 22 procent v Česku či v Polsku. Výhodou je naopak při nákupu aut v Dánsku. Tam jsou konečné ceny vozů nejvyšší v Evropě kvůli extrémně vysokým daním a poplatkům spojeným s nákupem, tvořícím až 190 procent ceny auta. Bez daně jsou dánské ceny automobilů nejnižší ze všech zemí evropské patnáctky.
Leasing v zahraničí bude možný, ale vzácný
Teoreticky lze uzavřít leasingovou smlouvu v kterékoli zemi Evropské unie. V praxi je překážkou cizí jazyk smlouvy a především požadavek většiny leasingových firem, aby zákazník sídlil ve stejné zemi jako firma, s níž smlouvu uzavírá.
"Právní podmínky jednotlivých zemí se liší, například ohledně délky leasingu, možností zahrnovat splátky do nákladů, způsobem odepisování i třeba určením, co je a co není luxusní auto," uvedl generální ředitel společnosti CAC Leasing Milan Gerža. Firma již v minulých letech měla zahraniční klienty, především firmy, nebylo jich však mnoho. Se vstupem země do Evropské unie by se měl jejich počet podle Geržy mírně zvýšit. Firma však umožňuje splácet v cizí měně, dosud tak podnikatelé spláceli pětinu všech leasingových smluv, přitom 15 procent tvořily splátky v eurech.
"Problémem leasingové smlouvy v cizině může být zajištění. Naše jurisdikce těžko dosáhne na Němce nebo Francouze, polská na Čechy," uvedl marketinkový ředitel leasingové firmy Škofin Petr Lehký. Připouští však, že zvýšený zájem o zahraniční leasing se po rozšíření Evropské unie může objevit.
Někteří analytici očekávají v českých autosalónech invazi zákazníků především z Německa a Rakouska. Tam jsou ceny většiny nových aut vyšší než v Česku, třeba rozdíl u luxusních vozů Peugeot dosahuje i šesti tisíc eur.
Podobný nápor zažili v minulých letech italští prodejci automobilek Volkswagen a DaimlerChrysler nebo dealeři vozů Peugeot v Dánsku. Automobilky se takovému odlivu zákazníků z Německa a Francie bránily hrozbou ztráty garancí, což v případě Volkswagenu Evropská komise potrestala pokutou 90 miliónů eur, DaimlerChrysler platil 72 miliónů. "Spotřebitelé musí mít možnost koupit si v Evropské unii auto tam, kde chtějí," řekl tehdy mluvčí komisariátu pro hospodářskou soutěž Tilman Lueder.
V současné době automobilky chtějí zamezit přelévání zákazníků tím, že postupně sjednocují ceny svých vozů v různých zemích unie. Jde ale o dlouhodobý proces, protože ceny odrážejí různou kupní sílu a různou úroveň konkurence v jednotlivých zemích.
Vyrovnání cen bude v Česku znamenat mírné zdražení, protože podle zjištění Evropské komise jsou zdejší ceny o 1,7 procenta pod úrovní cen v unii. V Polsku bude nárůst vyšší, bude však rozložen do několika let.
Daň za ojetá auta se bude platit v zahraničí
V dovozu a prodeji ojetých aut po vstupu Česka do Evropské unie k žádným výrazným změnám nedojde. Jedinou změnou je placení DPH v zemi nákupu, tedy ne až při registraci.
Při individuálním nákupu by se měl zákazník přesvědčit, že automobil má takzvanou globální či evropskou homologaci. To je osvědčení o povolení provozu automobilu v zemích unie, které zahrnuje i závazek výrobce, že auto po dožití ekologicky zlikviduje. Pokud vůz takovou homologaci nemá, bude likvidaci platit jeho majitel.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.