Mezi skupiny zaměstnanců, kteří musejí mít bezpečnostní přestávky v práci, patří řidiči tzv. z povolání nebo zaměstnanci, kteří řídí vozidlo v pracovní době a nemají tento druh práce sjednán v pracovní smlouvě. K zaměstnanci, který řídí dopravní prostředek a který neprovozuje dopravu jako předmět své podnikatelské činnosti (např. řidič referentského vozidla, zaměstnanec s vlastním vozidlem na pracovní cestě, apod.) má zaměstnavatel několik povinností:
- Zaměstnanec nesmí překročit maximální dobu řízení, která činí čtyři a půl hodiny (za dobu řízení se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než patnáct minut).
- Po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně třicet minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu.
- Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně patnáct minut zařazených do doby řízení.
- Během bezpečnostní přestávky nesmí řidič vykonávat žádnou jinou činnost vyplývající z jeho pracovních povinností, kromě dozoru na vozidlo a jeho náklad.
- Bezpečnostní přestávky a přestávky na jídlo a oddech podle zákoníku práce se mohou slučovat a neposkytují se na začátku a na konci pracovní doby.
V praxi nastávají případy, kdy se bezpečnostní přestávka řidičů nebo zaměstnanců, kteří na pracovní cestě řídí vozidlo, kryje (je stanovena) s přestávkou v práci na jídlo a oddech podle zákoníku práce.
Přestávky v práci jsou charakterizovány jako přestávky na jídlo a oddech. Zaměstnavatel je musí za zákonem stanovených podmínek poskytnout nejdéle po šesti hodinách nepřetržité práce. Přestávky v práci mohou být poskytnuty i v době kratší než je šest hodin nepřetržité práce.
Bezpečnostní přestávky znamenají pro řidiče přerušení řízení vozidla z důvodu bezpečnosti práce nejméně na dobu třiceti minut po čtyřech hodinách nepřetržité doby řízení. Oproti přestávkám v práci se uplatňuje jiné, širší hledisko - bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnance i ostatních uživatelů pozemních komunikací, případně přepravovaných osob. Tohoto účelu se dosáhne i když budou obě přestávky sloučeny. Bezpečnostní přestávka není totiž určena na jídlo a oddech, i když ani tato nepracovní činnost není v jejím průběhu vyloučena, neboť řidič během této přestávky může vykonávat jen dozor na vozidlo a jeho náklad. Může však této přestávky rovněž využít na jídlo a oddech. Bezpečnostní přestávku lze rovněž rozdělit na několik částí, z nichž nejkratší musí trvat nepřetržitě alespoň deset minut. Také tato doba může být sloučena s kratšími přestávkami poskytovanými podle § 89 zákoníku práce.
Doba poskytnutí bezpečnostní přestávky je na rozdíl od přestávky v práci ovlivněna zahájením výkonu práce řidiče. Tento začátek se nemusí shodovat s počátkem pracovní doby u příslušného zaměstnavatele. Zahájení výkonu práce řidiče nemůže tento zaměstnanec ovlivnit. Zejména u řidičů městské hromadné dopravy s pevně stanoveným jízdním řádem je tato skutečnost rozhodující. V případě, že by bezpečnostní přestávka připadla na dobu přestávky v práci, není možné postupovat jinak, než obě přestávky sloučit.
Dojde-li za okolností uvedených výše ke sloučení obou přestávek v rozsahu třiceti minut nebo v kratší době, započítává se bezpečnostní přestávka do pracovní doby řidiče nebo zaměstnance. Není vyloučeno ani započítávání většího počtu přestávek. To je však ovlivněno délkou nepřetržité doby řízení vozidla a pracovní dobou zaměstnance v příslušné směně.
Odpovědi na dotazy zpracovali
Petr Kolman, právník, PF MU, Brno
Ladislav Jouza, právník, Praha
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.