Katastr nemovitostí je svým rozsahem mimořádně rozsáhlý informační systém. V současné době je v něm zapsáno 6,3 milionu vlastníků (fyzických i právnických osob), kteří mají svůj nemovitý majetek zapsaný na 5,7 milionu listech vlastnictví. Pro zajímavost lze uvést, že v katastru nemovitostí je v současné době evidováno 22,1 milionu parcel a 1,5 milionu jednotek (bytů a nebytových prostorů).
KATASTR NEMOVITOSTÍ
Právní předpisy týkající se katastru nemovitostí1) prodělaly v poslední době řadu změn, ze kterých uvedeme alespoň ty nejdůležitější.
ZÁKON O ZÁPISECH
V zákoně č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů, byl rozšířen zápis do katastru nemovitostí formou poznámky na základě žádosti o vyvlastnění práv k pozemkům a stavbám podané u příslušného vyvlastňovacího úřadu.
Tuto poznámku zruší katastrální úřad na základě doručeného rozhodnutí nebo oznámení vyvlastňovacího úřadu o zastavení vyvlastňovacího řízení nebo rozhodnutí o zamítnutí žádosti o vyvlastnění.
KATASTRÁLNÍ ZÁKON
V zákoně č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, byl jednoznačně definován vlastník nově evidované stavby, kdy se jako její vlastník zapisuje:
- vlastník pozemku, na kterém je stavba postavena, nebo
- stavebník, který na pozemku stavbu provedl, pokud se listinou neprokáže, že je vlastníkem někdo jiný.
Jako způsob využití nově evidované stavby se zapíše účel, ke kterému je stavba podle kolaudačního souhlasu nebo oznámení stavebníka užívána v souladu s právními předpisy. U ostatních staveb se vychází z územního rozhodnutí nebo z ohlášení stavby stavebnímu úřadu. Při ohlášení nově evidované stavby k zápisu do katastru nemovitostí je její vlastník povinen doložit doklad o účelu užívání stavby.
Byly stanoveny podrobné údaje, které poskytuje Ministerstvo vnitra ČR zeměměřickým a katastrálním orgánům pro výkon jejich působnosti z informačního systému evidence obyvatel o státních občanech České republiky a o cizincích, kteří jsou obyvateli. Údaje se poskytují v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Dosavadní povinnosti vlastníků nemovitostí a jiných oprávněných byly rozšířeny o povinnost zajistit, aby v případě, že k navrhovanému zápisu do katastru nemovitostí nebo jeho změně není vyžadováno rozhodnutí nebo jiné opatření správního úřadu, bylo potvrzeno příslušným správním orgánem, že údaje v návrhu na zápis odpovídají skutečnosti.
K seznámení s výsledky vytyčení hranic pozemků musejí být přizváni vlastníci dotčených pozemků a na průběh vytyčené nebo vlastníky upřesněné hranice pozemků se vyhotoví vždy geometrický plán, který je neoddělitelnou součástí listin, podle kterých má být do katastru nemovitostí zapsáno zpřesněné geometrické a polohové určení pozemku a jemu odpovídající výměra parcely. Zpřesněním údajů o geometrickém a polohovém určení hranice pozemku nedochází ke změn právních vztahů k pozemku.
V závěru katastrálního zákona byl rozšířen výklad použitých pojmů o charakteristiku "drobných staveb" (byla převzata z bývalého stavebního zákona) a doplněn výklad pojmu "rozestavěné budovy" (za kterou se považuje i budova, pokud dosud nebylo započato s jejím užíváním).
KATASTRÁLNÍ VYHLÁŠKA
Největší změny byly provedeny novou katastrální vyhláškou č. 26/2007 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, (katastrální vyhláška). Tato vyhláška nahradila sedm předchozích vyhlášek, vydaných pro katastr nemovitostí postupně od roku 1993.
Vydání nové vyhlášky bylo nezbytné především s ohledem na novelu katastrálního zákona podle části třicáté prvé zákona č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění. Vyhláška odpovídá též novele zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), který přinesl povinnost evidovat v katastru nemovitostí přehrady, hráze, jezy a stavby, které se k plavebním účelům zřizují v korytech vodních toků nebo na jejich březích, stavby k využití vodní energie a stavby odkališť, pokud jsou spojené se zemí pevným základem. Do vyhlášky byly promítnuty změny vyplývající z jiných právních předpisů (zákonů případně vyhlášek), např. o správním řádu, o evidenci obyvatel a rodných číslech, o obcích, o rodině, o přechodu některých další věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce, o advokacii, o ochraně přírody a krajiny, o označování ulic a ostatních veřejných prostorů atd.
Při schvalování vyhlášky bylo konstatováno, že nemá praktický dopad na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty a nemá ani žádné sociální dopady. Přitom bylo zdůrazněno, že oblast řešená vyhláškou není přímo upravena právem Evropské unie, vychází však z řešení problematiky ochrany osobních údajů, která je upravena obecnou směrnicí Evropského parlamentu a Rady Evropy 95/46/ES.
Nová katastrální vyhláška obsahuje značné množství změn v technické a organizační oblasti vedení katastru nemovitostí i při zápisech právních vztahů k nemovitostem. Má přispět zejména ke zlepšení správy a vedení katastru nemovitostí, ke zvýšení ochrany práv vlastníků nemovitostí, k ochraně životního prostředí zkvalitněním evidence hranic chráněných území a ochranných pásem, ke zlepšení součinnosti s podnikateli v oboru zeměměřictví a katastru nemovitostí a celkově ke zvýšení důvěry nejširší veřejnosti v údaje informačního systému katastru nemovitostí.
Vyhláška obsahuje sto paragrafovaných ustanovení, jejichž aplikace v praxi vyžaduje značnou pozornost. Pro zajímavost uvádíme některé novinky:
- upřesnění zapisovaných údajů, zejména o vlastníkovi a oprávněném z jiného věcného práva, údajů o právech a údajů s právy souvisejícími a dalších údajů katastru nemovitostí,
- zobrazování hranice rozsahu věcného břemene k části pozemku v digitálních a digitalizovaných katastrálních mapách,2)
- zúžení evidování dalších prvků polohopisu v souboru geodetických informací (v katastrální mapě),
- vyhotovování geometrických plánů na průběh vytyčené nebo vlastníky upřesněné hranice pozemků a na upřesnění údajů o parcele podle přídělového řízení,
- evidování vodních děl vymezených vyhláškou č. 23/2007 Sb.,
- rozšíření způsobu ochrany nemovitostí evidováním evropsky významných lokalit zařazených do evropského seznamu lokalit významných pro Evropská společenství a ptačích oblastí,
- upřesnění popisu záznamu podrobného měření změn a neměřického záznamu,
- upřesnění charakteristiky druhu pozemku (lesní pozemek a zastavěné plochy a nádvoří), způsobu využití pozemku (vodní plocha s budovou) a způsobu využití stavby (vodní díla),
- úpravy v mapových značkách katastrální mapy v S-JTSK a digitalizované katastrální mapy (hranice rozsahu věcného břemene aj.),
- stanovení způsobu rozlišení a druhu číslování parcel a parcel zjednodušené evidence.
VYHLÁŠKA O POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ Z KATASTRU NEMOVITOSTÍ
Vyhláška č. 162/2001 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí České republiky, ve znění pozdějších předpisů, přinesla několik změn, zejména:
- doplnila obsah a způsob podávání žádosti o zřízení dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí,
- stanovila lhůty pro poskytování údajů katastru nemovitostí tak, že údaje se poskytují žadatelům ve lhůtě do třiceti dnů od podání žádosti o poskytnutí údajů; současně stanovila pravidla pro poskytování údajů v případech, kdy je uzavírána smlouva,
- doplnila pravidla dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí pro poskytovatele ověřených výstupů z informačních systémů veřejné správy podle platného znění zákona č. 365/2000 Sb.
Podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je ověřeným výstupem listina, která vznikne úplným převodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické podoby a jejíž shoda s výstupem z informačního systému veřejné správy bude ověřena. Výpisy z informačního systému veřejné správy v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem oprávněné osoby správce nebo označené elektronickou značkou správce ověřují určené subjekty:
- obecní úřady obcí s rozšířenou působností a obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejichž seznam stanoví právní předpis (dále jen "obecní úřad"),
- notáři,
- držitelé poštovní licence,
- Hospodářská komora České republiky (vydávají kanceláře v krajských městech).
Ověřené výstupy, které vydal notář nebo obecní úřad, jsou veřejnými listinami. Také ověřené výstupy, které vydal držitel poštovní licence nebo Hospodářská komora České republiky, potvrzují, není-li dokázán opak, pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno.
ZEMĚMĚŘICTVÍ
Zeměměřictví je významnou disciplínou společenských vztahů a jeho výsledky se využívají v řadě odvětví národního hospodářství. Mezi zeměměřické činnosti patří zejména budování, obnova a údržba základního a podrobného bodového pole, podrobné měření hranic územně-správních celků a nemovitostí a dalších předmětů, které jsou obsahem kartografických děl. Do zeměměřických činností náleží též vyhotovování geometrických plánů a vytyčování hranic pozemků, vyměřování státních hranic, tvorba, obnova a vydávání kartografických děl, standardizace geografického názvosloví, určování prostorových vztahů metodami inženýrské geodézie a dálkového průzkumu Země, vedení dat v informačních systémech zeměměřictví včetně dokumentace a archivace výsledků těchto činností.
Výsledky zeměměřických činností jsou využívány též pro katastr nemovitostí při obnově katastrálního operátu, kdy se vyhotovuje nový soubor geodetických informací ve formě grafického počítačového souboru buď novým mapováním nebo přepracováním souboru geodetických informací nebo na podkladě pozemkových úprav.
Rovněž v oblasti zeměměřictví došlo k řadě změn právních předpisů.3)
VYHLÁŠKA K PROVEDENÍ ZEMĚMĚŘICKÉHO ZÁKONA
Vyhláška č. 31/1995 Sb., kterou se provádí zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, přinesla pravidla o předávání údajů o geodetických bodech s tím, že údaje o bodech základních bodových polí a zhušťovacích bodech lze získat zdarma na webových stránkách Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (www.cuzk.cz).
V kartografické oblasti upřesnila obsah správy státních mapových děl a stanovila předmět správy, formy poskytování a podmínky užití a rozšiřování databáze, kterou jsou data o geografických objektech vedená v elektronické podobě.
Stanovila náležitosti dokumentace výsledků zeměměřických činností využívaných pro správu a vedení státních mapových děl získaných technologií globálního polohového systému GPS (Global Positioning System).
NAŘÍZENÍ VLÁDY Č. 430/2006 SB.
Širší legislativní rámec základu zeměměřických činností upřesnilo nařízení vlády č. 430/2006 Sb., o stanovení geodetických referenčních systémů a státních mapových děl závazných na území státu a zásadách jejich používání.
Toto nařízení vlády respektuje dosavadní národní geodetické referenční systémy a kartografická díla a přináší úpravy, které vyplývají z širších potřeb, zejména obrany státu, krizového řízení a z mezinárodní spolupráce. Reaguje též na požadavky rezortu ministerstva obrany a na zavádění standardizačních dohod NATO.
Vládní nařízení vychází ze skutečnosti, že civilní mapové dílo trpělo v důsledku dřívějšího maximálního utajování "významných" objektů obrany a hospodářství částečným omezením obsahu. Na druhou stranu vojenské topografické dílo bylo sice bohatší svou náplní, nemohlo však díky měřítku, které odpovídalo zejména potřebám obrany státu, uspokojit uživatele, kteří potřebovali detailnější lokalizaci na mapě.
Digitalizací Základní mapy České republiky 1 : 10 000 vznikl generačně nový produkt - Základní báze geografických dat (ZABAGED), která má charakter geografického informačního systému, jehož správcem je Zeměměřický úřad v Praze.
Digitalizací Vojenské topografické mapy 1 : 25 000 vznikl Digitální model území (DMÚ 25). Byly tak vytvořeny podmínky pro převedení vojenského mapového díla do světového geodetického referenčního systému 1984 (WGS84), jehož používání je např. nezbytné pro začlenění Armády České republiky do struktur NATO.
Existence digitálních databází různého rozlišení prvků na zemském povrchu vytváří podmínky pro uspokojení potřeb hospodářství, obranu státu, krizové řízení a pro činnost složek integrovaného záchranného systému. Předpokládá se, že digitalizace přispěje k dalšímu sjednocování obsahu databází, snižování nákladů na jejich aktualizaci, ale i k usnadnění mezinárodní spolupráce států v rámci Evropské unie.
Geodetické referenční systémy
Ve vládním nařízení jsou definovány geodetické referenční systémy závazné na území České republiky:
- Světový geodetický referenční systém 1984 je na území České republiky určen technologiemi kosmické geodézie, souborem rovinných souřadnic bodů vztažených ke světovému systému 1984 (World Geodetic System 1984 - WGS84) a elipsoidem světového geodetického systému 1984,
- Evropský terestrický referenční systém (ETRS) je na území České republiky určen technologiemi kosmické geodézie, referenčním rámcem vybraných bodů geodetických základů a elipsoidem geodetického referenčního systému 1980,
- Souřadnicový systém Jednotné trigonometrické sítě katastrální (S-JTSK) je určen Besselovým elipsoidem, Křovákovým kuželovým zobrazením a souborem souřadnic bodů z vyrovnání trigonometrických sítí,
- Katastrální souřadnicový systém gusterbergský je určen Cassiniho-Soldnerovým válcovým zobrazením s počátkem v trigonometrickém bodě Gusterberg v Horním Rakousku a trigonometrickou sítí z let 1824-1860,
- Katastrální souřadnicový systém svatoštěpánský je podobný předchozímu systému, jeho počátek je ale v trigonometrickém bodě ve věži chrámu sv. Štěpána ve Vídni; v obou uvedených systémech je kartografická pravoúhelníková soustava, ve které jsou zobrazeny v měřítku 1 : 2880 listy katastrální mapy (sáhové měřítko 1 : 2880, 1 sáh = 1,896484 m)
- Výškový systém baltský - po vyrovnání (Bpv) je určen výškovým bodem, kterým je nula mořského vodočtu v Kronštadtu,
- Tíhový systém 1995 (S-Gr95) je určen hladinou a rozměrem sítě, které jsou odvozeny z absolutních tíhových měření v mezinárodní gravimetrické síti,
- Souřadnicový systém 1942 (S-42/83) je určen Krasovského elipsoidem, Gaussovým příčným konformním zobrazením a souborem souřadnic bodů z mezinárodního vyrovnání astronomicko-geodetických sítí.
Státní mapová díla
Vládní nařízení též vymezuje, co jsou Státní mapová díla závazná na území České republiky:
- katastrální mapa, používaná pro vedení katastru nemovitostí České republiky,
- Státní mapa v měřítku 1 : 5000, která je tvořena třemi složkami: složkou katastrální, složkou výškopisnou a složkou topografickou, kterou tvoří ortofoto (tato mapa nahrazuje postupně analogovou Státní mapu 1 : 5000 - odvozenou),
- Základní mapa České republiky v měřítcích 1 : 10 000, 1 : 50 000, 1 : 100 000 nebo 1 : 200 000,
- Mapa České republiky v měřítku 1 : 500 000,
- Topografická mapa v měřítcích 1 : 25 000, 1 : 50 000 a 1 : 100 000,
- Vojenská mapa České republiky v měřítcích 1 : 250 000 a 1 : 500 000,
- Tematická státní mapová díla vytvořená na celém území státu na podkladě základních státních mapových děl 1 : 10 000, 1 : 25 000, 1 : 50 000, 1 : 100 000, 1 : 200 000, 1 : 250 000 a 1 : 500 000.
Poznámky:
1) Aktuální přehled právních předpisů v oblasti katastru nemovitostí:
- zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem (účinnost od 1. 1. 1993), ve znění zákona č. 210/1993 Sb. (účinnost od 13. 8. 1993), zákona č. 90/1996 Sb. (účinnost od 1. 7. 1996), zákona č. 27/2000 Sb. (účinnost od 1. 5. 2000), zákona č. 30/2000 Sb. (účinnost od 1. 1. 2001), zákona č. 120/2001 Sb. (účinnost od 1. 5. 2001), zákona č. 59/2005 Sb. (účinnost od 1. 4. 2005) a zákona č. 186/2006 Sb. (účinnost od 1. 1. 2007);
- zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon) (účinnost od 1. 1. 1993), ve znění zákona č. 89/1996 Sb. (účinnost od 1. 7. 1996), zákona č. 103/2000 Sb. (účinnost od 1. 7. 2000), zákona č. 120/2000 Sb. (účinnost od 1. 9. 2000) - úplné znění zákona bylo vyhlášeno pod č. 172/2000 Sb. - dále ve znění zákona č. 220/2000 Sb. (účinnost od 1. 1. 2001), zákona č. 53/2004 Sb. (účinnost od 1. 4. 2004), zákona č. 186/2006 Sb. (účinnost od 1. 1. 2007) a zákona č. 342/2006 Sb. (účinnost od 3. 7. 2006);
- zákon č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech (účinnost od 1. 1. 1993), ve znění zákona č. 107/1994 Sb. (účinnost od 1. 6. 1994), zákona č. 200/1994 Sb. (účinnost od 1. 1. 1995), zákona č. 62/1997 Sb. (účinnost od 1. 5. 1997), zákona č. 132/2000 Sb. (účinnost od 1. 1. 2001), zákona č. 186/2001 Sb. (účinnost od 1. 7. 2001), zákona č. 175/2003 Sb. (účinnost od 1. 1. 2004) - úplné znění zákona bylo vyhlášeno pod č. 11/2004 Sb. - dále ve znění zákona č. 499/2004 Sb. (účinnost od 1. 1. 2005);
- vyhláška č. 26/2007 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, (katastrální vyhláška) (účinnost od 1. 3. 2007);
- vyhláška č. 162/2001 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí České republiky (účinnost od 1. 6. 2001), ve znění vyhlášky č. 460/2003 Sb. (účinnost od 1. 1. 2004), vyhlášky č. 345/2004 Sb. (účinnost od 3. 6. 2004), vyhlášky č. 44/2005 Sb. (účinnost od 1. 2. 2005), vyhlášky č. 44/2005 Sb. (účinnost od 1. 2. 2005) a vyhlášky č. 457/2006 Sb. (účinnost od 1. 1. 2007), s přihlédnutím ke sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskových chyb uveřejněnému v částce 125/2004 Sb.;
- nařízení vlády č. 111/2001 Sb., o porovnávání a přejímání údajů katastru nemovitostí České republiky a evidence obyvatel (účinnost od 15. 4. 2001);
- sdělení Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č. 263/2005 Sb., jímž se zveřejňuje Seznam katastrálních pracovišť katastrálních úřadů, jejich názvy, sídla a územní obvody, ve kterých vykonávají působnost příslušného katastrálního úřadu (účinnost od 30. 6. 2005).
2) Při poskytování kopie z digitální nebo digitalizované katastrální mapy se hranice rozsahu věcného břemene k části pozemku zobrazí jen na zvláštní požadavek žadatele.
3) Aktuální přehled právních předpisů v oblasti zeměměřictví:
- zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením (účinnost od 1. 1. 1995), ve znění zákona č. 120/2000 Sb. (účinnost od 1. 9. 2000), zákona č. 186/2001 Sb. (účinnost od 1. 7. 2001, s výjimkou § 14 odst. 4 - úplné znění zákona bylo vyhlášeno pod č. 289/2001 Sb. - dále ve znění zákona č. 319/2004 Sb. (účinnost od 1. 1. 2005), zákona č. 413/2005 Sb. (účinnost od 1. 1. 2006) a zákona č. 444/2005 Sb. (účinnost od 1. 1. 2006);
- vyhláška č. 31/1995 Sb., kterou se provádí zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením (účinnost od 24. 2. 1995) ve znění vyhlášky č. 212/1995 Sb. (účinnost od 29. 9. 1995), vyhlášky č. 365/2001 Sb. (účinnost od 1. 11. 2001) a vyhlášky č. 92/2005 Sb. (účinnost od 2. 3. 2005);
- vyhláška č. 114/1997 Sb., o náležitostech žádosti o udělení úředního oprávnění a žádosti o zánik úředního oprávnění a o formě ověřování výsledků zeměměřických činností pro potřeby obrany státu (účinnost od 1. 7. 1997);
- nařízení vlády č. 430/2006 Sb., o stanovení geodetických referenčních systémů a státních mapových děl závazných na území státu a zásadách jejich používání (účinnost od 1. 9. 2006).
Bohumil Kuba