Už dnes, dva měsíce po ohlášení světové finanční krize, se ozývají varovné signály z řady oborů. Vidíme stagnaci automobilového průmyslu, lépe na tom nejsou firmy z oblasti reklamy, cestovního ruchu či služeb. Jak této situaci čelit? Podle zúčastněných především kvalitními a nadstandardními službami. Co obnášejí v podání operativního full-service leasingu? Na to jsme se ptali ing. Jaroslava Laura, obchodního a marketingového ředitele společnosti ALD Automotive.

Jak hodnotíte současnou finanční krizi, má přímý dopad na leasingové společnosti, případně na chování vašich klientů?

Každá tržní ekonomika prochází cyklickým vývojem, ta současná je právě v období recese, která se z USA vlivem globalizace a úzkého propojení národních ekonomik přelila do celého světa. V každém případě bych tuto situaci neviděl až tak černě jako někteří komentátoři. Současný stav bych v žádném případě nepřirovnával ke světové krizi v 30. letech minulého století. Vyspělé ekonomiky sice zpomalily svůj ekonomický růst i jeho budoucí odhady, ale o růstu HDP se stále jedná, proto prozatím nehovořme o globální krizi. Samozřejmě, že současný stav má dopad na uvažování našich klientů, zejména těch nadnárodních. Ve firmách jsou přijímána někde jen mírná jinde i drastická úsporná opatření a auta bývají jako první "na ráně". Někteří klienti prodlužují platnost svých smluv nebo revidují svoji car policy a např. i kvůli emisím pořizují vozy nižší kategorie nebo s nižším obsahem motoru, v horším případě ti menší uvažují o pořízení ojetých vozidel ze zahraničí. Říjnové výsledky prodeje nových vozidel signalizují pokles, ale celkový trend za rok 2008 je nadále rostoucí. Full-service leasing je však nejen o financích, ale především o službách. A právě na kvalitní a dostupné služby se ve full-service leasingu musíme soustředit.

O jaké služby u full-service leasingu především jde?

Full-service leasing je kompletní outsourcing v oblasti financování a správy vozového parku. Základní princip je stejný jako u operativního leasingu, k němuž jsou připojeny další služby, které jsou spojeny s životním cyklem každého automobilu. Nejčastěji jde o zákonné a havarijní pojištění, ale i o řadu jeho forem jako je úrazové pojištění, pojištění sedadel, zavazadel, čelního skla aj. Dále pak servis, který zahrnuje pravidelné servisní prohlídky, záruční i pozáruční opravy, výměnu a uskladnění pneumatik, zajištění náhradního vozidla, silniční asistence, administrace a úhrada veškerých daní a poplatků, dálniční známky, monitoring pohybu vozidel atd. Leasingová společnost tak zajišťuje vše od počátečních konzultací při výběru optimálního modelu a výbavy vozu přes jeho objednání, přihlášení, předání a zajištění bezproblémového provozu až po jeho konečné převzetí a nahrazení novým vozidlem. Je nutné zdůraznit, že tyto služby může na profesionální úrovni poskytnout pouze společnost, která se na full-service leasing specializuje. V ČR je to například ALD Automotive, které patří mezi tři největší evropské i tuzemské společnosti v oblasti operativního leasingu a právě full-service leasing je jejím dominantním produktem. Konkurenční tlak a rozvoj nových technologií nutí společnosti zabývající se full-service leasingem k poskytování progresivních produktů s vysokou kvalitou. Stále častěji využívají podpory IT nástrojů, jednoznačnou tendencí je tlak na transparentnost, efektivnost a jednoduchost produktu. Proto progresivní společností vyvíjejí podpůrné aplikace pro naplnění reálné funkce outsourcingu. V případě ALD Automotive je takovou aplikací mj. on-line reporting Fleet Monitor.

Jaký přínos pro klienty tento reporting má?

Význam těchto aplikací tkví v přístupu klientů k informacím o jejich vozovém parku. Každá reportingová aplikace tohoto typu by měla obsahovat potřebná data o vozidlech, uzavřených službách, sjednaných pojištění či informace o provozních nákladech na každé vozidlo v průběhu trvání nájemní smlouvy. Některé společnosti nabízejí i multi-jazykové verze. Nové technologie umožňují leasingovým společnostem zlepšovat jejich dostupnost a zabezpečení. Služba Fleet Monitor je pro naše klienty dostupná z jakéhokoliv počítače s připojením na internet 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Systém je on-line napojen na informační systém společnosti, což zaručuje klientům vždy aktuální informace. Mezi nejžádanější výstupy patří detailní přehledy tankování a elektronické faktury v datové podobě. Současné monitoringy obsahují řadu standardizovaných reportů o vozovém parku či vybraném vozidle. Nechybí základní přehledy všech aktivních a ukončených smluv, přehled objednaných vozidel s předběžným datem dodání, přehled sjednaných služeb za jednotlivá vozidla s uvedenou cenou za tyto služby či reporty fakturace. Samozřejmostí jsou pak detailní přehledy o nákladech jednotlivých služeb v průběhu smlouvy a detailní reporty tankování za všechny tankovací společnosti. Klienti mají k dispozici souhrn nájezdů jednotlivých vozidel a přehled doporučených změn smluvních nájezdů v případě, že vozidlo bude mít před koncem smluvního vztahu vyšší nebo nižší počet najetých kilometrů, než bylo plánováno. Každý řidič si může snadno ověřit sjednaná pojištění, nechybí přehled všech pojistných událostí na vozidle. Na základě čerpání pohonných hmot a dalších vstupních parametrů systémy automaticky generují elektronickou knihu jízd. Novinkou letošního roku v ALD Automotive je fakturační modul. Tento modul umožňuje našim klientům náhled tiskové podoby veškerých faktur či export datových vět zvolených faktur.

Jsou i v této oblasti sledovatelné trendy?

Trendem moderní doby jsou přehledné, snadno čitelné informace, ve kterých se můžeme rychle orientovat. Reporty Fleet Monitor se standardně nabízejí ve formátu PDF a XLS. Formát PDF je určen k přehledným souhrnným náhledům a tiskům vybraných reportů, formát XLS pak jako podklad pro následné detailní analýzy na straně klienta. Formát CSV je primárně určen pro následný import do informačních systémů na straně klienta. Přehledy udržují stejnou strukturu, což umožňuje import dat do analytických programů či přípravu maker pro automatické zpracování dat. Zkušenější uživatel si může připravit kontingenční tabulky či makra a následně pravidelně využívat data z reportingu k podrobným analýzám nákladů na provoz svého vozového parku. Fleet Monitor je interaktivní, správce vozového parku může sám editovat některá data, například jména a kontaktní údaje řidičů služebních vozidel.

V roce 2009 dojde k některým podstatným změnám v oblasti silničního provozu. Jak se tyto změny dotknou správy firemních autoparků?

Od 1. ledna 2009 se mění zákon o provozu na pozemních komunikacích a některá nová ustanovení se týkají i změny povinností spojených s voláním policie k dopravním nehodám. Změny mají vliv i na způsob likvidace pojistných událostí. Při dopravní nehodě, kdy na některém ze zúčastněných vozidel vznikne škoda do výše 100 000,- Kč a nedojde přitom ke zranění ani k poškození pozemní komunikace nebo jejího příslušenství, není řidič povinen volat policii k vyšetření nehody. V takovém případě jsou účastníci nehody ovšem povinni sepsat záznam o dopravní nehodě. V něm popíší místo a čas vzniku nehody, identifikují její účastníky a popíší příčiny nehody, její průběh a následky. V zákoně sice není stanovena povinnost určit v záznamu viníka nehody, ale je to velmi vhodné, pokud se na tom řidiči shodnou. Pokud jeden z účastníků odmítne sepsat výše uvedený záznam, je nutné přivolat policii. Tato ustanovení se plně vztahují i na vozy ve vlastnictví leasingové společnosti. Nebude tedy platit, že policie musí být přivolána ke každé nehodě v případě, kdy se jedná o operativní nebo finanční leasing. Na první pohled novela působí dojmem zjednodušení administrativy a ulehčení práce policie, která by se tak mohla věnovat smysluplnějším činnostem. Na druhou stranu to s sebou přinese určitá rizika nárůstu pojistných podvodů. Co tato změna přinese ve skutečnost, ukáže až praxe.

V současné době se vedou velké diskuze o povinnosti používat zimní pneumatiky, jaký je Váš názor?

Ve vyhlášce se objevuje nová dopravní značka. V takto označených úsecích je povinné použití zimních pneumatik nebo sněhových řetězů. Nově také platí pro zimní pneumatiky minimální hloubka dezénu 4 mm, a to u osobních automobilů a na všech čtyřech kolech. Zimní pneumatiky budou v označených úsecích povinné od 1. listopadu do posledního dubna. Za porušení předpisu bude udělována pokuta až 2000,- Kč a jeden trestný bod. Pozitivem nové normy by mělo být snížení počtu situací, kdy nákladní auta s letními pneumatikami zatarasí komunikace. Povinné využití zimních pneumatik by mělo každopádně přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu v zimním období, což je dobrá zpráva pro všechny.

Co dalšího nás ještě čeká?

V silničním zákoně jsou navrhovány ještě další menší změny. Dříve stačilo překročit omezenou rychlost o jeden kilometr za hodinu a hrozil řidiči trestný bod. Nyní k tomu bude nutno překročit rychlost o více než 5 km/h, případné pokutě se ovšem řidič nevyhne. Zmírnění bodových sankcí je navrženo také u nerozsvícených světel za běžné viditelnosti, kde bude rovněž jen pokuta bez trestných bodů. Tvrdší postihy budou naopak za bránění v předjíždění (šest bodů) nebo za nezapnutí blinkru při změně směru jízdy (dva body). Za dva body bude také nedodržení bezpečné vzdálenosti. Za nezastavení před přechodem vyfasuje hříšník hned čtyři body namísto dosavadních tří. Novinkou by mělo být také povinné vyšetření u psychologa, pokud řidič nasbírá 12 bodů. Úředníci budou muset být pracovitější, protože hlášení přestupku musí zaslat řidiči bezprostředně po přestupku a nesmějí si zjednodušovat život hromadným projednáváním více přestupků a pak řidiči bez varování sebrat řidičský průkaz za opakované hříchy, pokud mezi nimi uplyne lhůta alespoň tří měsíců. V daňové oblasti se s jednou výjimkou žádné převratné novinky nechystají. Ta se týká změn v uplatňování DPH.

(den)

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-30575240-co-je-full-service-leasing