Jde o vyhlášku ze dne 13. prosince 2010 č. 377/2010 Sb., kterou se pro účely poskytování cestovních náhrad mění sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravné a stanoví průměrná cena pohonných hmot, a o vyhlášku ze dne 26. listopadu 2010 č. 350/2010 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2011.

Povinnost ke stanovení zmíněné úpravy jmenovanými ministerstvy vyplývá z § 189 odst. 1 a odst. 4 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. V odst. 1 tohoto ustanovení je jednoznačně stanoveno, že v pravidelném termínu od 1. ledna Ministerstvo práce a sociálních věcí a) mění sazbu základní náhrady za používání silničních motorových vozidel stanovenou v § 157 odst. 4, b) mění stravné stanovené v § 163 odst. 1 a § 176 odst. 1, c) stanoví průměrnou cenu pohonných hmot, a to podle údajů Českého statistického úřadu o cenách vozidel, o cenách jídel a nealkoholických nápojů ve veřejném stravování a o cenách pohonných hmot. Obdobně je pak v odst. 4 stanoveno, že v pravidelném termínu od 1. ledna Ministerstvo financí ČR stanoví vyhláškou výši základních sazeb zahraničního stravného v celých měnových jednotkách příslušné cizí měny, a to na základě návrhu Ministerstva zahraničních věcí ČR vypracovaného podle podkladů zastupitelských úřadů o cenách jídel a nealkoholických nápojů ve veřejných stravovacích zařízeních střední kvalitativní třídy a v zařízeních první kvalitativní třídy v rozvojových zemích Asie, Afriky a Latinské Ameriky, a s využitím statistických údajů mezinárodních institucí. V mimořádném termínu jmenovaná ministerstva upraví vyhláškou příslušné náhrady, jestliže se výše zmíněné ceny ode dne účinnosti zákoníku práce nebo poslední úpravy, obsažené ve vyhlášce, zvýší nebo sníží alespoň o dvacet procent. U změn základních sazeb zahraničního stravného platí stanovený procentuální pohyb ještě i pro kurz stanovené cizí měny od poslední úpravy.

AKTUÁLNÍ ZMĚNY


Sazby stravného pro kalendářní rok 2011 pro tuzemské pracovní cesty mění výše citovaná vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí ČR pro zaměstnance zaměstnavatele, který je uveden v § 109 odst. 3 (tj. pro zaměstnance zaměstnavatele v podnikatelské sféře) výše citovaného zákoníku práce v jeho § 163 odst. 1 ve svém § 2 a pro zaměstnance zaměstnavatele, který je uveden v § 109 odst. 3 (tj. pro zaměstnance zaměstnavatele ve státní správě) téhož zákoníku práce v jeho § 176 odst. 1 ve svém § 3, a to v následujícím rozsahu.

Ve zmíněném § 2 je nově stanoveno, že za každý kalendářní den pracovní cesty poskytne zaměstnavatel zaměstnanci stravné podle § 163 odst. 1 zákoníku práce nejméně ve výši:

- 63 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,

- 95 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,

- 149 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

Ve zmíněném § 3 je pak také nově stanoveno, že za každý kalendářní den pracovní cesty poskytne zaměstnavatel zaměstnanci stravné podle § 176 odst. 1 zákoníku práce ve výši:

- 63 Kč až 74 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,

- 95 Kč až 114 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,

- 149 Kč až 178 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

Sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel je v téže vyhlášce Ministerstva práce a sociálních věcí ČR stanovena v jejím § 1. Jde konkrétně o to, že sazba základní náhrady za jeden kilometr jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce činí nejméně u:

- jednostopých vozidel a tříkolek 1,00 Kč,

- osobních silničních motorových vozidel 3,70 Kč.

Prakticky to znamená, že nová právní úprava snižuje sazby základní náhrady pro tento kalendářní rok, tj. rok 2011.

Sazba základní náhrady za jeden kilometr jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce, tedy po novelizaci výše citovanou vyhláškou činí od 1. 1. 2011 u zaměstnavatelů v podnikatelské sféře nejméně u jednostopých vozidel a tříkolek 1,00 Kč a u osobních silničních motorových vozidel 3,70 Kč. Z toho pak vyplývá, že u nákladních automobilů, autobusů a traktorů činí nejméně 7,40 Kč, tj. nejméně dvojnásobnou výši základní sazby platné pro osobní silniční motorová vozidla, jak je stanoveno v § 157 odst. 5 zákoníku práce. Samozřejmě že u zaměstnavatelů ve státní správě jsou tyto sazby základní náhrady závazné, a to na základě § 175 zákoníku práce.

Výše průměrné ceny za jeden litr pohonné hmoty podle § 158 odst. 3 věty třetí zákoníku práce činí nově na základě § 4 nové výše citované vyhlášky:

- 31,40 Kč u benzinu automobilového 91 oktanů,

- 31,60 Kč u benzinu automobilového 95 oktanů,

- 33,40 Kč u benzinu automobilového 98 oktanů,

- 30,80 Kč u motorové nafty.

Vyhláška č. 377/2010 Sb. současně ruší vyhlášku č. 462/2009 Sb.

PŘÍKLAD:


Zaměstnanec použil ke služební cestě vlastní vozidlo, ale nemá doklad o nákupu PHM. Vozidlo jezdí na LPG. Jakým způsobem určím cestovní náhrady? Je někde vyhlašována průměrná cena pro LPG?

ŘEŠENÍ:


Průměrná cena pro LPG není nikde vyhlašována. Situace je následující:

Podmínky pro používání soukromých silničních motorových vozidel při pracovních cestách zaměstnanců upravuje a stanoví § 157 a § 158 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce. Způsob výpočtu náhrady za spotřebovanou pohonnou hmotu upravuje ustanovení zmíněného § 158, a to jeho odst. 3 a odst. 4. Zde je jednoznačně stanoveno, že náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu určí zaměstnavatel násobkem ceny pohonné hmoty a množství spotřebované pohonné hmoty, což prakticky obecně znamená výpočtem za pomoci ceny pohonné hmoty a údajů o spotřebě pohonné hmoty vozidla uvedených ve velkém technickém průkazu vozidla (protože žádné vozidlo není schopno měřit spotřebu pohonné hmoty pro každou konkrétní pracovní cestu zvlášť).

Dále je stanoveno, že cenu pohonné hmoty prokazuje zaměstnanec dokladem o nákupu, z něhož je patrná souvislost s pracovní cestou a jestliže zaměstnanec hodnověrným způsobem cenu pohonné hmoty zaměstnavateli neprokáže, použije zaměstnavatel pro určení výše náhrady průměrnou cenu příslušné pohonné hmoty stanovenou prováděcím právním předpisem vydaným podle § 189, tj. vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, kterou je pro kalendářní rok 2011 vyhláška č. 377/2010 Sb.

Jestliže výše zmíněný technický průkaz použitého vozidla potřebné údaje neobsahuje, vznikne zaměstnanci právo na náhradu výdajů za spotřebované pohonné hmoty pouze tehdy, pokud spotřebu pohonné hmoty prokáže technickým průkazem vozidla shodného typu se shodným objemem válců nebo si nechá údaje stanovit Ústavem pro výzkum silničních motorových vozidel v Praze 9, Lihovarská 12.

Není vyloučené ani to, že by zaměstnavatel požadoval, aby si zaměstnanec nechal pro účely náhrady výdajů za pohonné hmoty doplnit potřebné údaje autorizovanou zkušebnou motorizovaných vozidel. Shodný postup platí i pro změnu používané pohonné hmoty, to znamená z benzinu na plyn, pokud se takové soukromé vozidlo používá pro pracovní účely, tedy i pracovní cesty.

PŘÍKLAD:


Jsme společnost s ručením omezeným, zaměstnanec naší firmy bude v průběhu ledna 2011 vyslán na tuzemskou pracovní cestu a se souhlasem zaměstnavatele použije soukromé silniční motorové vozidlo ve smyslu § 157 odst. 3 zákoníku práce. Nejsme si jisti, zda zaměstnanec musí použít vlastní silniční motorové vozidlo a jak počítat náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu, pokud se týká ceny za benzin?

ŘEŠENÍ:


V § 157 odst. 3 zákoníku práce je jasně stanoveno, že použije-li zaměstnanec na žádost zaměstnavatele silniční motorové vozidlo, s výjimkou vozidla poskytnutého zaměstnavatelem, přísluší mu (vzniká mu nárok) za každý jeden kilometr jízdy základní náhrada a náhrada výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu. Zaměstnanec může použít soukromé silniční motorové vozidlo kohokoliv, nejen svoje, pouze nemůže použít vozidlo svého zaměstnavatele (kterým by byl podnikatel-osoba samostatně výdělečně činná), tedy s vyúčtováním náhrad za jeho použití. Nové sazby základní náhrady a průměrné ceny pohonných hmot stanoví s účinností od 1. 1. 2011 vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 377/2010 Sb. Sazba základní náhrady činí nejméně 3,70 Kč za jeden kilometr jízdy a průměrné ceny benzinu jsou rozdílné podle druhu benzinu, jak je uvedeno výše.

Jestliže bude chtít zaměstnanec počítat po návratu z pracovní cesty náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu s cenou pohonné hmoty za jakou ji skutečně nakoupil, musí k předmětnému vyúčtování připojit doklad o nákupu, z něhož je patrná souvislost s pracovní cestou. Dokonce bude-li prokazovat zaměstnanec cenu pohonné hmoty více doklady o jejím nákupu, z nichž je patrná souvislost s pracovní cestou, vypočítá se cena pohonné hmoty pro určení výše náhrady aritmetickým průměrem zaměstnancem prokázaných cen. Jestliže však zaměstnanec hodnověrným způsobem cenu pohonné hmoty zaměstnavateli neprokáže, použije zaměstnavatel pro určení výše náhrady průměrnou cenu příslušné pohonné hmoty stanovenou prováděcím právním předpisem vydaným podle § 189 zákoníku práce, tj. vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí č. 377/2010 Sb.. Tento postup vyplývá z § 158 odst. 3 zákoníku práce.

Náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu určí zaměstnavatel podle § 158 odst. 2 zákoníku práce násobkem ceny pohonné hmoty a množství spotřebované pohonné hmoty. Protože však žádné auto není schopné měřit konkrétní spotřebu pohonné hmoty pro každou pracovní cestu samostatně, bude vypočítávat spotřebu pohonné hmoty silničního motorového vozidla zaměstnavatel i nadále z údajů o spotřebě uvedených v technickém (tj. velkém) průkazu použitého vozidla, které je zaměstnanec povinen zaměstnavateli předložit (tj. k nahlédnutí, nikoliv k fotografování - předmětný technický průkaz si může zaměstnavatel okopírovat pouze se souhlasem zaměstnance, a to vzhledem k zákonu o ochraně osobních dat). Jestliže tyto údaje technický průkaz vozidla neobsahuje, přísluší zaměstnanci náhrada výdajů za pohonné hmoty jen pokud spotřebu pohonné hmoty prokáže technickým průkazem vozidla shodného typu se shodným objemem válců. Současně je přímo v zákonném textu dále stanoveno, že při určení spotřeby pohonné hmoty použije zaměstnavatel údaj o spotřebě pro kombinovaný provoz podle norem Evropských společenství. To prakticky znamená, že obsahuje-li technický průkaz použitého vozidla tento údaj, počítá se náhrada za spotřebovanou pohonnou hmotu pouze s tímto údajem a nepočítá se už aritmetický průměr. Není-li však tento údaj (pro kombinovaný provoz) v technickém průkazu uveden, vypočítá zaměstnavatel spotřebu pohonné hmoty vozidla i nadále aritmetickým průměrem z údajů uvedených v technickém průkazu. Tato pravidla jsou stanovena v § 158 odst. 3 a odst. 4 zákoníku práce. Údaje o spotřebě pro kombinovaný provoz jsou uváděny do technických průkazů vozidel zhruba od konce roku 2005.

U změn v základních sazbách zahraničního stravného je třeba konstatovat, že základní sazby zahraničního stravného v cizí měně pro rok 2011 jsou stanoveny v příloze k výše citované vyhlášce Ministerstva financí ČR, tedy vyhlášce č. 350/2010 Sb., která také ruší vyhlášku č. 459/2009 Sb., platnou pro kalendářní rok 2010.

U základních sazeb zahraničního stravného pro kalendářní rok 2011 je nutno konstatovat, že výše citovaná vyhláška přináší pouze jedinou změnu, a to pro Myanmar (Barma), kde došlo ke změně nejen cizí měny, ale i výše základní sazby zahraničního stravného - konkrétně z 35 EUR na 45 amerických dolarů. Jinak pro kalendářní rok 2011 nedochází u základních sazeb zahraničního stravného k žádným změnám.


Marie Salačová
právnička, Praha

Související