1 - Jakému tématu věnujete své vystoupení na konferenci Právo ve veřejné správě? Z jakého důvodu?
2 - Jaká specifika podle vás přinese soukromoprávní rekodifikace pro veřejnou správu?
Miroslav Růžička
ředitel analytického a legislativního odboru Nejvyššího státního zastupitelství ČR
1 - Na kongresu vystoupím s tematikou trestní odpovědnosti právnických osob. Jedná se o zcela nový institut zakotvený s účinností od 1. ledna 2012 novým zákonem č. 418/2011 Sb. S jeho aplikací zatím nejsou příliš velké zkušenosti, přesto se nepotvrdily na jedné straně obavy z toho, že bude docházet k nadměrné kriminalizaci podnikání a podnikatelů, na druhé straně ani představy, že možná několik let se nesetkáme vůbec s žádným případem použití této právní úpravy, která výrazně prolamuje jeden z "odvěkých" principů trestního práva - zásadu individuální trestní odpovědnosti výlučně fyzických osob. Nový zákon se může poměrně promítnout i do oblasti veřejné správy, mé vystoupení se bude zaměřovat právě na uvedený okruh otázek. Stručně bude pojednáno i o dalších změnách v trestněprávní oblasti, jež se mohou dotknout sféry veřejné správy - např. novelách trestního řádu provedených zákony č. 193/2012 Sb. (dohody o vině a trestu) a č. 273/2012 Sb. (nová úprava institutu zjišťování údajů z telekomunikačního provozu podle § 88a tr. ř.).
2 - Jsem právník, který se zaměřuje především na oblast trestního práva, ale nelze přehlédnout, že tato soukromoprávní rekodifikace, která nabude účinnosti již za poměrně krátkou dobu (ode dne konání konference za rok a dva měsíce), má významný dopad i na odvětví trestního práva a vůbec i na právo veřejné. Bude také nutno dořešit celou řadu problémů spojených s tím, že vedle sebe budou existovat na jedné straně nový zákon č. 89/2012 Sb. (a též zákony č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, a č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém) a právní úpravy, jež nemusejí ve všech otázkách plně korespondovat těmto novým zákonům. A samozřejmě bude zde velké množství aplikačních problémů, jež nastanou už jen jako důsledek zcela nové kodifikace (obdobně - byť ve zcela nesrovnatelné podobě - tomu bylo např. v období následujícím po dni 1. ledna 2010, kdy nabyl účinnosti nový trestní zákoník č. 40/2009 Sb.). Rozsah úpravy je však natolik podrobný, že lze vyslovit naději, že ani v oblasti veřejné správy nepůjde o aplikační problémy, jež by nebylo možné vyřešit.
Jan Sixta
náměstek ministra pro místní rozvoj
1 - Mé vystoupení se bude věnovat problematice veřejných zakázek. V poslední době jsou veřejné zakázky jak odborně, tak mediálně velmi diskutované téma. Přesto mezi zadavateli a dodavateli stále existuje poměrně velká skupina subjektů, které mají se správnou aplikací zákona o veřejných zakázkách určité potíže. Překvapivým důvodem je častá neznalost zákona, která vede k chybám a následně nehospodárnému vynakládání veřejných prostředků. Ruku v ruce s často se měnícím zákonem o veřejných zakázkách jde právní nejistota, a proto Ministerstvo pro místní rozvoj klade důraz na školení a vzdělávání především úředníků, kteří veřejné zakázky připravují. Podobné konference, jako je Právo ve veřejné správě, umožňují sdělit širokému okruhu posluchačů zásadní novinky a informovat je o tom, kde jsou k dispozici další detailnější informace. Je známou pravdou, že základem úspěchu v každé činnosti je důsledná příprava a práce s relevantními informacemi. Rád bych posluchače seznámil nejen s posledními změnami legislativy, ale také s tématy, jež se budou řešit v nejbližších měsících a která v budoucnu ovlivní jejich práci.
2 - Veřejná správa je poměrně rigidní útvar a musím se přiznat, že mám obavy z dopadů soukromoprávní rekodifikace. Zkušenosti se změnami zákona o veřejných zakázkách a s časem, který praxe potřebuje, aby je vstřebala, mě v tom podporují. Rekodifikace přináší opravdu zásadní změnu právního řádu a já zatím nepozoruji, že by na to byla veřejná správa dostatečně připravena.
Ondřej Veselský
náměstek ministra vnitra
1 - Téma mého jsem nazval: "Legislativní dopady související s pokračováním reformy veřejné správy". Budu v něm mimo jiné reagovat na aktuální vývoj reformy, zejména na to, zda již bude rozhodnuto, kdo bude odpovídat za reformu ústředních správních úřadů, což je jedno z opatření dokončení reformy veřejné správy. Reforma veřejné správy je živým fenoménem, který zdaleka nemá konce, ale lze zaznamenat pozitivní vývoj z hlediska snahy o zvýšení kvality výkonu veřejné správy ve vztahu k občanovi. Zahájení ostrého provozu základních registrů je dalším krokem elektronizace veřejné správy. V této souvislosti je však nutné se dále zaměřit na územní skladebnost (duální členění státu) a efektivitu činnosti orgánů veřejné správy.
2 - Otázka dopadů soukromoprávní rekodifikace se týká Ministrestva vnitra spíše okrajově, např. spolková agenda. To je téma především pro Ministerstvo spravedlnosti, které je gestorem občanského zákoníku.
František Korbel
náměstek ministra spravedlnosti
1 - Jako pro náměstka zodpovědného za implementaci nového soukromého práva je pro mne nyní prvořadým úkolem doprovodná legislativa. Budu se proto věnovat jí, a to tím spíše, že návrhy nových zákonů a novel reagujících na nové soukromé právo budou v době konference právě v připomínkách. Nyní je čas o těchto zákonech diskutovat, do konce roku mají být dle plánu předloženy vládě.
2 - Nový soukromoprávní kodex ovlivní i veřejnou správu zcela zásadně. Pominu-li množství nových práv, která zákoník přináší všem bez rozdílu, veřejné správy se přímo dotýká množství ustanovení. Nový občanský zákoník například ruší ochranu pokojného stavu orgánem obce, obci nabízí likvidační zůstatky nadací či spolků nebo ji pověřuje vedením agendy veřejného opatrovnictví.
Jan Januš
Petra Gříbková
členka organizačního výboru konference