Od začátku roku je účinný zákon o trestní odpovědnosti právnických osob, který orgány činné v trestním řízení příliš nepoužívají. Nemůže to být také tím, že zákon pokud jde o přičitatelnost trestnosti PO není možná úplně nejšťastněji napsaný?

Nad tím zákonem byla velmi detailní debata v Poslanecké sněmovně a i v ústavněprávním výboru. Je možné, že se k němu ještě budeme muset vrátit tak, aby byl skutečně dobře použitelný a dobře aplikovatelný, podívat se na něj zpětně. Když jsme ten zákon projednávali v ústavněprávním výboru, tak si pamatuji, že největší diskuse byla ohledně trestných činů, které mají pod něj spadat, tedy ze kterých bude moci být právnická osoba obviněna. Tehdy mi připadalo velmi zvláštní, že mezi ně neměly patřit trestné činy související s veřejnými zakázkami, ale to jsme v ústavně právním výboru napravili.

Proč se podle vás zákon nepoužívá?

To je otázka spíše asi na orgány činné v trestním řízení možná i na Ministerstvo spravedlnosti. Pravda je že tento zákon je úplně nový, koncept je to úplně neobvyklý. Bude asi chvíli trvat než si orgány činné v trestním řízení zvyknou hledat vinu a úmysl u právnických osob a ne pouze u fyzických. Pokud ale vím, tak už ve zprávě o působení státního zastupitelství byly vykázány příklady v řádu jednotek, kdy bylo vedeno trestní řízení s právnickou osobou.

Jak to vypadá se zákonem o úřednících?

Zákon o úřednících je hlavním pilířem protikorupční strategie a zásadní prioritou. Je mi velmi líto, že se ho nepodařilo do této chvíle dotáhnout. Ministerstvo vnitra, které za to bylo zodpovědné, nevzalo tento úkol za úplně nejšťastnější konec, i když musím říct, že také nemá úplně nejjednodušší situaci. Když se zadají na začátku nějaké parametry zákona, tak většinou ve chvíli, kdy se k hodnocení třeba věcného záměru dostanou politici, tak se trochu vylekají, že jim úředníci chtějí jejich ministerstva ukrást a že už na ně nebudou mít takový vliv, jako měli dřív. Je potřeba trochu vyrovnávat tyto obavy politiků na jedné straně a na druhé straně potřebu konsolidace veřejné správy a její stabilizace. Ministerstvo vnitra to nemá jednoduché, ale přesto si myslím, že mohlo odvést lepší práci než odvedlo. Nedávno jsem znovu mluvila s panem ministrem Kubicem o tom, jak bychom na tom mohli zapracovat společně.Vznikne společná pracovní skupina mezi Úřadem vlády, legislativní radou vlády a ministerstvem vnitra, která pomůže s přípravou toho návrhu zákona a do konce února by měl být předložen na vládě v nové podobě. (rozhovor se odehrával na začátku prosince - pozn. red.)

Od kdy by mohl být účinný?

Myslím si, že říci, že by mohl být účinný od 1. ledna 2014 je optimistické, ale udělám pro to všechno.

Bude od tohoto data opravdu účinný i nový občanský zákoník?

Mluvilo se i o delší legisvakanční lhůtě. Snahou této vlády ale je, aby pokud byl přijat za tohoto volebního období, aby také vešel v účinnost za tohoto volebního období. Myslím, že je to odpovědné, být zodpovědni i za tu implementaci, ale samozřejmě to záleží na tom, jak budou připraveny všechny navazující předpisy. Zatím Ministerstvo spravedlnosti říká, že stíhá a že by se tedy začátek roku 2014 stihnout měl.

Rozhovor proběhl na začátku prosince v době, kdy byla Karolína Peake předsedkyní Legislativní rady vlády ČR.

Jak Karolína Peake hodnotí letošní rok z pohledu práva? A jaké jsou vyhlídky na rok 2013? Odpověď na tento okruh otázek se dočtete v prosincovém čísle Právního rádce a na našich webech.

Související