Jste známý svým kritickým postojem k ústavnímu vymezení, že státní zastupitelství je součástí moci výkonné. Můžete nám tento svůj postoj vysvětlit?
V Ústavě je státní zastupitelství řazeno až na samý konec hlavy o moci výkonné. S nadsázkou vždy říkám, že je to až za ostatními správními orgány - za ministerstvy a jinými správními orgány. Státní zastupitelství má ale své jedinečné místo - pokud jím věc neprojde, logicky se nedostane k soudu. Na státní zastupitelství postupem času přešly určité quasisoudní pravomoci, například podmíněné zastavení trestního stíhání. Státní zastupitelství také vystupuje jako justiční orgán podle mezinárodních smluv v rámci dožádání o právní pomoc. Státní zastupitelství tak není správním orgánem. Státní zástupci musí být nestranní a státní zastupitelství musí být nadáno jistou dávkou institucionální nezávislosti. Mělo by být zapovězeno do jeho činnosti zasahovat, a to jak přímo, třeba pokyny, tak nepřímo, závislostí na rozpočtu, personálních věcech a podobně. Jinými slovy, s ohledem na toto jedinečné postavení, by si státní zastupitelství zasloužilo být v Ústavě na jiném místě, a to jako orgán sui generis. Je otázkou, zda tomu budou nakloněni zákonodárci.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Januš
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



