Jste známý svým kritickým postojem k ústavnímu vymezení, že státní zastupitelství je součástí moci výkonné. Můžete nám tento svůj postoj vysvětlit?
V Ústavě je státní zastupitelství řazeno až na samý konec hlavy o moci výkonné. S nadsázkou vždy říkám, že je to až za ostatními správními orgány - za ministerstvy a jinými správními orgány. Státní zastupitelství má ale své jedinečné místo - pokud jím věc neprojde, logicky se nedostane k soudu. Na státní zastupitelství postupem času přešly určité quasisoudní pravomoci, například podmíněné zastavení trestního stíhání. Státní zastupitelství také vystupuje jako justiční orgán podle mezinárodních smluv v rámci dožádání o právní pomoc. Státní zastupitelství tak není správním orgánem. Státní zástupci musí být nestranní a státní zastupitelství musí být nadáno jistou dávkou institucionální nezávislosti. Mělo by být zapovězeno do jeho činnosti zasahovat, a to jak přímo, třeba pokyny, tak nepřímo, závislostí na rozpočtu, personálních věcech a podobně. Jinými slovy, s ohledem na toto jedinečné postavení, by si státní zastupitelství zasloužilo být v Ústavě na jiném místě, a to jako orgán sui generis. Je otázkou, zda tomu budou nakloněni zákonodárci.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později