Pokud se spotřebitelé ocitnou v problémech kvůli nákupům na prodejní akci, budou se nově, v rámci systému spotřebitelského ombudsmana, moci obrátit na živnostenský úřad, kde jim úředníci poradí další postup. K dispozici zde také budou nejrůznější formuláře, například pro odstoupení od smlouvy. Do systému budou zapojeny také spotřebitelské organizace.

Dalším opatřením, které má nekalé praktiky omezit, je zavedení zákazu řetězení živností. Dosavadní překážka provozování živnosti platící pro fyzickou a právnickou osobu (podnikatele) bude nově rozšířena i na osoby, které byly nebo jsou ve funkci člena statutárního orgánu.

„Živnost nebude moci provozovat ani fyzická nebo právnická osoba, která vykonávala funkci člena statutárního orgánu právnické osoby, které bylo zrušeno živnostenské oprávnění podle § 58 odst. 2 nebo 3 živnostenského zákona. Zákaz se bude vztahovat i na právnickou osobu, v níž je členem statutárního orgánu fyzická nebo právnická osoba, které bylo zrušeno živnostenské oprávnění podle § 58 odst. 2 nebo 3, nebo je členem statutárního orgánu osoba, která byla členem statutárního orgánu právnické osoby, které bylo takto zrušeno živnostenské oprávnění,“ uvádí se v tiskové zprávě ministerstva.

Třetím opatřením je pak zavedení ohlašovací povinnosti. Novela zákona o ochraně spotřebitele totiž počítá s povinností prodejců hlásit ČOI místo, datum, časový harmonogram a předmět prodejní akce 15 dní předem. Tytéž údaje a také označení výrobků a služeb, které budou na akci nabízeny, bude muset obsahovat i pozvánka k účasti. V případě porušení budou prodejcům hrozit sankce.

„Nekalé praktiky při předváděcích akcích jsou pro nás naprosto nepřijatelné. Připravili jsme proto opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem MPO, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.

Související