Debata ke zlepšení podmínek půjčování aut v zahraničí začala kvůli nárůstu stížností. Zatímco v roce 2012 evidovala evropská spotřebitelská centra 1050 případů, o dva roky později jich bylo už 1750.

Evropská komise proto zprostředkovala spolupráci mezi spotřebitelskými orgány členských států a pěti největšími autopůjčovnami v EU. Konkrétně jde o společnosti Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz a Sixt, které se díky tomu rozhodly uskutečnit změny k odstranění potíží spotřebitelů.

Hlavním zlepšením mají být jasnější a přehlednější informace o podmínkách a poplatcích při online rezervaci aut, a to včetně sdělení o zálohách placených z karet zákazníků. Stejně tak by se mělo zlepšit informování o podmínkách zrušení rezervace a možnostech pojištění včetně všech výjimek a spoluúčasti.

„Dnes je velmi snadné rezervovat si automobil přes internet, pronajmout si jej v jedné zemi a vrátit v jiné. Bohužel jsou podmínky vypůjčení vozidel ne vždy příliš srozumitelné či jasné. Spotřebitelům velmi často vznikají neplánované dodatečné náklady,“ uvedla Věra Jourová, komisařka EU pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů.

Společnosti se dále zavázaly k spravedlivějšímu kontrolování vozidel a lepšímu účtování paliva i dodatečných poplatků zákazníkům. V praxi by se tak už nemělo stát, že zákazníkovi propadne celá zaplacená záloha v řádech stovek eur kvůli poškození, které lze opravit za podstatně nižší částku, jako je například poškrábání.

S plněním závazků již autopůjčovny začaly a většinu chtějí stihnout do konce roku. Orgány na ochranu spotřebitele ale upozorňují na další otázky, které zatím zůstaly nevyřešené. Jde například o odpovědnost spotřebitelů za škody způsobené na autě třetí osobou, postupy zprostředkovatelů služeb nebo volbu jazyka, ve kterém budou napsány smluvní podmínky.

Související