Zrušení vrchních státních zastupitelství a zřízení speciálního týmu žalobců zamřeného na boj s korupcí a závažnou hospodářskou kriminalitou patří k nejkřiklavějším změnám, s nimiž počítá návrh zákona o státním zastupitelství. Novinky, které zavádí, ale mají mnohem hlubší charakter. Především mají posílit nezávislost státní žaloby. 

Od transparentnosti až po kariérní řád 

Návrh má mimo jiné zamezit tomu, aby politici odvolávali vedoucí státních zástupců v případě, že se jim znelíbí. Pokud žalobce pochybí, bude se jeho vina zkoumat v kárném řízení. Pouze v rámci tohoto šetření pak bude možné chybujícího žalobce odvolat. K posílení transparentnosti systému mají pomoci také povinná výběrová řízení a přesné stanovení funkčního období. To má být u vedoucích státních zástupců sedmileté. A v případě nejvyššího státního zástupce bude neopakovatelné. 

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman považuje za důležitý bod nového systému to, že proces navrhování a jmenování vedoucích státních zástupců bude rozložen mezi státní zastupitelství a ministerstvo. Výběrové řízení má podle návrhu vyhlašovat nejvyšší státní zástupce. Nejlepšího kandidáta navrhne ministrovi, který ho potom jmenuje.

Návrh také obsahuje zárodek kariérního řádu. Na jednom místě totiž stanovuje, kolik let musí státní zástupce odsloužit na okrese, aby se dostal na kraj, a kolik let na kraji, aby mohl zamířit na nejvyšší státní zastupitelství. Další novinkou je například pravidelné hodnocení státních zástupců s možností jejich přeložení, pokud bude hodnocení opakovaně negativní.

Podle ministerstva spravedlnosti, které návrh předložilo, by nová právní úprava měla rozvíjet původní koncepci veřejné žaloby jako soustavy státních zastupitelství a v zájmu toho lépe a precizněji vymezovat vzájemné vztahy v soustavě. "Ambicí není přijít s ‚revoluční změnou‘ právní úpravy státního zastupitelství, ale spíše reagovat na dosavadní zkušenosti s platnou právní úpravou a usilovat o moderní pojetí státního zastupitelství," uvedl resort v důvodové zprávě k novému zákonu.

A podle nevládních organizací vsadil na správnou kartu. "Návrh jde podle našeho názoru správným směrem. Myslím si, že je to v každém případě dobrý základ," řekl Právnímu rádci programový ředitel Transparency International Radim Bureš.

Návrh narazil u obhájců i ministrů

Přesto se novinka ocitla v ohrožení. K návrhu měla řadu připomínek krajská státní zastupitelství, výhrady vznesla i Unie obhájců ČR. Kritici mimo jiné tvrdí, že s úpravou by se mělo počkat na připravovaný nový trestní řád.

Do předlohy se pustili i členové vlády. ČSSD a KDU-ČSL v ní chyběl dohled nad nově zřízeným protikorupčním speciálem. V důsledku toho ministerstvo spravedlnosti napoprvé s předlouhou ve vládě neuspělo. Koaliční partneři nakonec přiměli šéfa resortu Roberta Pelikána ke kompromisu. Nejvyšší státní zastupitelství bude moci případy vedené protikorupčním speciálem přezkoumat a navrhnout například doplnění dokazování. Avšak nemělo by mít možnost specialistům nařídit, aby věc zastavili a nepodávali obžalobu.

Podle Transparency International jde o důležitý posun vpřed. "Riziko ovlivňování je tu vždycky, ať už s kontrolou, nebo bez ní. Nelze postavit instituci, která je svatá. Je ale potřeba nastavovat vzájemné pojistky, které budou předcházet tomu, aby někdo měl tendenci daný institut zneužít," míní Bureš.

Pokud už dál schvalovací proces půjde hladce, měl by zákon nabýt účinnosti od července příštího roku. Výjimkou je speciální protikorupční státní zastupitelství. To by mělo začít fungovat už od ledna 2017.

Související