Která ujednání se spotřebitelem jsou nepřiměřená?
Páteřní pravidlo z oblasti ochrany spotřebitele zapovídá, aby spotřebitelské smlouvy obsahovaly ujednání, která v rozporu s požadavkem přiměřenosti (poctivosti, dobré víry) zakládají významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran v neprospěch spotřebitele (§ 1813 obč. zák.). Ustanovení je promítnutím požadavku směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách. Místy nedůsledným. Z naší úpravy kupříkladu vypadl stěžejní předpoklad, aby dotčená klauzule nebyla individuálně sjednána (čl. 3 odst. 1 směrnice). U nás tak zákaz dopadne i na náležitosti ujednané individuálně. Ochrany by se mohlo dostat i spotřebiteli, jehož netřeba chránit. Směrnice 93/13/EHS to však nevylučuje. Výslovně připouští, aby členský stát chránil své spotřebitele víc a přísněji (čl. 8). Shodně s unijní úpravou má nicméně i dle českého práva zákaz dopadnout výlučně na ujednání, která současně naplní několik podmínek, v pravidle vymezených. Nestačí splnit některou, je třeba naplnit všechny.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Čech
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



