Pouhý rok a třináct dní strávil ve funkci personálního ředitele Českých drah Milan Ruttner. Podstatně déle se vlečou spory o zlatý padák, který si manažer nárokuje. Po pátečním verdiktu soudu to vypadá, že mu dráhy mají vyplatit i s úroky 13 milionů.
Ruttnerův konec ve funkci byl přitom dobrovolný – o rozvázání smlouvy požádal sám, když z místa, kde pobíral přes 360 tisíc korun měsíčně, dal v květnu 2009 výpověď. A spolu s ní požádal o vyplacení odstupného ve výši 8,68 milionu korun.
Zhruba půl roku starý předpis, který sám navrhl, totiž ve firmě nově zaváděl zlaté padáky pro vrcholné manažery ve výši 24násobku dosavadního platu – tzv. konkurenční doložku, aby nešel pracovat k přímé konkurenci a případně tam nezneužil důvěrná data drah.
Jenže dráhy mu uvedený zlatý padák odmítly vyplatit. Během jeho působení totiž skončily s rekordní ztrátou 5,3 miliardy korun. "Odporuje dobrým mravům, aby vedoucí pracovník obdržel plnění při odchodu z funkce, má-li zaměstnavatel takto nepříznivé hospodářské výsledky," uvedly dráhy s tím, že Ruttner "neučinil nic, čím by byl přínosem pro hospodaření".
Nejvyšší ztráta v historii
Prvoinstanční soud dal Ruttnerovi v lednu 2011 nejdříve zcela za pravdu. Podle něj byla konkurenční doložka uzavřena platně. "Manažerská smlouva nepodmiňuje právo žalobce na úhradu hospodářským výsledkem," uvedla v odůvodnění soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 1 Jaroslava Novotná.
Argument, že by vyplacení bylo v rozporu s dobrými mravy, odmítla s tím, že Ruttner pouze požaduje to, na co měl podle uzavřené smlouvy nárok. Jenže Městský soud posléze verdikt zcela otočil a žalobu zamítl. A to právě s poukazem na dobré mravy.
Ve svém verdiktu zdůraznil to, že to byl právě Ruttner, který konkurenční doložku, ze které následně těžil, sám vymyslel. Na jeho popud ji představenstvo přijalo. A že sám podal výpověď pouhých třináct dní poté, co mu na zlatý padák vznikl nárok – podmínkou totiž bylo odpracovat ve vedení firmy více než rok. A soud naznačil, že Ruttner tak situace vlastně zneužil.
"Za stavu, kdy žalovaná strana dosáhla největší ztráty v historii, nelze pokládat výkon práva žalobce na odměnu za souladný s dobrými mravy," uvedl Městský soud v Praze. S tímto verdiktem tentokrát nesouhlasil Ruttner a uspěl s dovoláním u Nejvyššího soudu. Ten výrok Městského soudu zrušil a přikázal mu znovu rozhodnout.
Podle Nejvyššího soudu to, že někdo žádá o plnění uzavřené smlouvy, nemůže být v rozporu s dobrými mravy.
Chceme náhradu škody
Městský soud tak napodruhé musel před více než rokem dát Ruttnerovi za pravdu. Přiznal mu nicméně "pouze" 6,5 milionu korun, protože dráhy si vůči Ruttnerovi započetly více než dvoumilionovou náhradu škody. Tu jim podle nich způsobil tím, že obdobné konkurenční doložky uzavřel jako personální ředitel se dvěma svými podřízenými, které den před svým dobrovolným odchodem propustil. A dráhy jim tak musely vyplatit 2,16 milionu korun.
Místo 6,5 milionu korun ale dráhy zaplatily včetně úroku 9,5 milionu, další více než milion korun pak uhradily jako odměnu jeho advokátce. Dopravce nicméně dál trvá na tom, že chování jeho bývalého personálního ředitele bylo nemravné. "Proti tomuto rozhodnutí jsme podali ústavní stížnost," uvedl mluvčí drah Radek Joklík.
Na ryby na Kamčatku
Je však pravděpodobné, že dráhy budou muset platit ještě víc. Ruttner se totiž s uvedenou sumou nespokojil a požadoval i doplacení zbylých více než dvou milionů. A soudkyně Novotná, která dostala i zbytek případu k dořešení, mu v pátek dala za pravdu. Podle ní byl Ruttner zmocněn k tomu, aby sám uzavíral konkurenční doložky se svými podřízenými.
"Pokud žalobce měl za to, že sjednání konkurenční doložky bylo neplatné, měl to již tehdy uplatnit," uvedla. Pokud i tento její verdikt opět potvrdí Městský soud, budou dráhy muset i s úroky a náklady řízení vyplatit další skoro čtyři miliony.
Sám Ruttner se jednání neúčastnil. Po odchodu z Českých drah nastoupil nejdříve do PPF Petra Kellnera, odkud v roce 2013 přešel jako personální ředitel k poskytovateli rychlých půjček Provident Financial. "Je ženatý a má dvě děti. Ruttner je vášnivý rybář, nejraději rybaří v exotických destinacích, jako je Mongolsko nebo Kamčatka," přibližuje ho jeho zaměstnavatel na svých webových stránkách.
Padák pro ředitele Zeleného
České dráhy nyní musí řešit ještě jeden spor o zlatý padák na základě konkurenční doložky. Ten požaduje bývalý ředitel drah Dalibor Zelený, který se do čela dopravce postavil za dob úřednické vlády kabinetu Jiřího Rusnoka, ale po necelém roce musel skončit.
Zelený chce zhruba 7 milionů korun. Soud však jeho žalobu letos v únoru zamítl, protože uvedenou konkurenční doložku neschválila dozorčí rada. Zelený se ale odvolal, a případ tak bude řešit Městský soud v Praze.