Zakázka na trati Plzeň-Most je první přímou objednávkou ministerstva dopravy u soukromníka - Ilustrační foto.
Zakázka na trati Plzeň-Most je první přímou objednávkou ministerstva dopravy u soukromníka - Ilustrační foto.
autor: HN – Lukáš Bíba

Rychlíky mezi Plzní a Mostem, na jejichž ztrátový provoz přispívá stát, už nebudou jezdit v barvách Českých drah. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tam od letošního prosince pustí místo státní firmy na deset let soukromého dopravce GW Train Regio, která dosud jezdí s osobními vlaky na pěti regionálních linkách v Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji.

Ťok dá firmě zakázku bez soutěže a je to vůbec poprvé, co si ministerstvo dopravy objedná dotovanou službu u soukromníka napřímo. Dosud takhle rozdávalo zakázky z ruky na rychlíkových tratích jen Českým drahám a vysloužilo si za to kritiku privátních firem - zejména společností Leo Express a RegioJet, které soupeří se státní akciovkou na koridoru mezi Prahou a Ostravou.

Ťokův úřad se snažil dopravce na trati Plzeň-Most vybrat dokonce na patnáct let a v regulérní soutěži, kterou s nejvýhodnější nabídkou vyhrála právě společnost GW Train Regio. České dráhy pak ale výběrové řízení napadly jako diskriminační a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jim nedávno pravomocně dal za pravdu.

Dráhy se nevzdávají dalších jednání

Ťok už ale koncem loňského roku připravil únikový plán, jak nakonec nemuset soutěžit. A už dopředu avizoval: pokud mi úřad soutěž zruší, dám zakázku přímo vítězi zrušeného tendru.

"Protože soutěž České dráhy napadly, ministerstvo s ohledem na nezbytnost zajistit dopravní obslužnost v listopadu 2015 z důvodu právní jistoty notifikovalo v Úředním věstníku Evropské unie přímé zadání na dobu desíti let pro případ, kdyby soutěž byla antimonopolním úřadem skutečně zrušena," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dráhy soutěž napadly kvůli tomu, že podle zadávacích podmínek nebylo možné promítnout do výše státní kompenzace režijní jízdné. Dráhy byly při takto vypsané soutěži podle ochránců hospodářské soutěže znevýhodněny, protože na rozdíl od ostatních firem musí režijní jízdenky ze zákona uznávat. To by mělo dopad na konkurenceschopnost nabídky vůči ostatním uchazečům. GW Train Regio nabídla, že bude jezdit za 75 korun na kilometr, nabídka státního dopravce byla o 13 korun vyšší. 

České dráhy rozhodnutí ministra Ťoka nijak detailně nekomentovaly. Mluvčí Radek Joklík jen obecně řekl, že firma je i nadále připravena účastnit se všech tendrů vyhlášených ministerstvem dopravy. Minulý týden ale Joklík řekl, že firma požádala mezi Mostem a Plzní znovu o přidělení kapacity dopravní cesty. "Jsme připravení s ministerstvem jednat o dalším poskytování služeb na této lince," uvedl mluvčí.

Zástupci společnosti GW Train Regio se zatím rovněž odmítají k postupu ministerstva podrobně vyjadřovat. "Nejprve počkáme na podpis smlouvy," řekl člen dozorčí rady Robert Krigar. Dodal jen, že firma je připravena od prosince nasadit na linku čtyři motorové soupravy a že jde o repasované vlaky zahraničního výrobce.

Tendry i na dalších tratích

Ministr Dan Ťok tvrdí, že chce i nadále pokračovat v otvírání trhu dálkové dopravy dalším firmám. "Rádi bychom připravili nabídková řízení pro další linky, v první řadě Liberec-Pardubice, Liberec - Ústí nad Labem, Praha - Ústí nad Labem - Cheb a Praha - Ústí nad Labem - Děčín a zároveň umožnili na vybraných linkách na obnovu vozidel využít evropské dotace," doplnil Ťok.

I přesto už mají soutěže podle starších plánů ministerstva zpoždění. Dříve se uskutečnila soutěž na linku Olomouc-Krnov-Ostrava, nakonec ji však ministerstvo muselo zrušit.

Autoři: Petr Koděra