Do Česka by mohly proudit miliony eur na stavbu silnic a dálnic nebo podporu výzkumu. Evropská komise navrhuje prodloužit a navýšit kapacitu Evropského fondu pro strategické investice, takzvaného Junckerova plánu. Do roku 2020 by měl podle plánů šéfa komise Jeana-Clauda Junckera přinést do evropské ekonomiky investice v objemu půl bilionu eur. Česko z těchto peněz ale pravděpodobně moc neuvidí. Ukazuje se, že čerpat peníze zatím neumí.
Cílem Junckerova plánu je rozhýbat investice v Evropě. Banky a investoři volné peníze mají, ale po finanční a hospodářské krizi se je bojí posílat dále do oběhu. Fond jim proto nabízí, že jim na projekty půjčí, a za část peněz se navíc zaručí. V případě neúspěchu projektu tak budou ztráty investorů daleko nižší.
Přestože hlavním zaměřením fondu mají být investice do infrastruktury, energetiky, výzkumu a malých a středních podniků, Česko dokázalo využít několik milionů eur z fondu pouze pro poslední zmíněnou oblast. Především infrastruktura je přitom v Česku na velmi špatné úrovni, zemi chybí důležitá propojení se sousedními státy. "Pro náš resort je klíčové využít efektivně Operační program Doprava v období 2014−2020, který je základním zdrojem financování nové dopravní infrastruktury," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, proč se o půjčky z Junckerova plánu resort příliš nezajímá.
0,7 procenta
ze 116 miliard eur, které by měly projekty podporované Junckerovým plánem vygenerovat, připadá na Česko.
Česko má ale problémy čerpat dotace na velké infrastrukturní projekty. Podle Evropské komise za to mohou administrativní a regulační překážky. Ty prodlužují dobu mezi vznikem projektu a jeho uskutečněním i na desítky let. V tuto chvíli to znamená potíže především pro českou ekonomiku a vládě maximálně hrozí, že nevyčerpá všechny peníze, které dostane z evropského rozpočtu. Do budoucna to ale může být velký problém. Nejen že bude Česko získávat z evropského rozpočtu méně peněz, unie začne s velkou pravděpodobností přecházet ze systému dotací na systém půjček, podobně jako nyní funguje právě Junckerův plán. V tu chvíli začne investiční prostředí v Česku hrát významnou roli.
"Pokud jde o investice na jednoho obyvatele, zůstává Česko pod průměrem EU, a investice se navíc silně soustřeďují do hlavního města. Specifické potíže provázejí realizaci infrastrukturních projektů v oblasti dopravy a energetiky," popsala v každoročních doporučeních pro Česko Evropská komise. V oblasti dopravní infrastruktury komise upozornila hlavně na administrativní překážky, jako jsou zdlouhavé postupy pro vydávání územních povolení a zpoždění plynoucí z řešení stížností u antimonopolního úřadu.
S hodnocením komise souhlasí i česká Asociace pro rozvoj infrastruktury. "Přesto existují návrhy, jak celý systém změnit k lepšímu po vzoru okolních států, hlavními odpůrci jsou překvapivě resorty dopravy a místního rozvoje. Přestože oba tvrdí opak, jejich neschopnost a nezájem situaci prakticky řešit blokují stavby a brání investičnímu rozvoji země," říká prezident asociace Tomáš Janeba. "Cílem finančních nástrojů EU, jako je Junckerův plán, je podpořit zapojení soukromých zdrojů a urychlit výstavbu, to lze v podstatě pouze modelem PPP (spolupráce soukromého subjektu a státu). Tomu se ovšem Česko zcela nepochopitelně vyhýbá a opět brzdí možnost investic do české ekonomiky. Resort dopravy bohužel není schopen vypsat jedinou klíčovou zakázku dobře a v souladu s mezinárodní praxí," dodává Janeba.