Stovky českých podnikatelů žijících v Dubaji a dalších místech ve Spojených arabských emirátech řeší nepříjemnost, která jim denně komplikuje život. Přestože vlastní český řidičský průkaz, nemohou v arabské zemi řídit auto.
Jakmile nejsou turisté a získají povolení k dlouhodobému pobytu, přestane jim platit tuzemský doklad v kombinaci s mezinárodním řidičákem. Emiráty jim ho neuznají, protože s Českem nemají uzavřenou příslušnou mezinárodní dohodu.
Jedinou možností tak je získat v místní autoškole během necelých dvou měsíců řidičák za zhruba 40 tisíc korun. Jinak musí časově vytížení byznysmeni, kterých na Blízkém východě stále přibývá, přejíždět ze schůzek taxíky, spolehnout se na hromadnou dopravu nebo se nechat vozit známými.
České úřady sice o potížích krajanů vědí několik let, dosud ale nedokázaly problém vyřešit. Mimo jiné proto, že si odpovědnost přehazují mezi sebou ministerstva zahraničí a dopravy. Přitom sousední Slovensko, které mělo stejné trable, si pomohlo rychleji: loni uzavřelo se SAE memorandum, díky němuž Slováci svůj národní řidičský průkaz jen vymění za místní a mohou jezdit.
"Většina krajanů si myslí, že na vině je české velvyslanectví. Jenže problém je na straně ministerstev zahraničí a dopravy, které nechtějí SAE uznat reciprocitu ve vydávání řidičských průkazů jejich občanům," popisuje Alena Palmer, předsedkyně Krajanského spolku, který sdružuje okolo 15 stovek Čechů a Slováků dlouhodobě žijících v SAE.
Tři roky marného čekání
Pomoc podnikatelům, ale i zdravotním sestrám a dalším Čechům zaměstnaným v emirátech přislíbili před třemi lety tehdejší ministr zahraničí Karel Schwarzenberg i jeho protějšek Abdulláh al-Nahján. Jenže pár týdnů nato padla po aféře Nagygate vláda premiéra Petra Nečase a od té doby se problém nepodařilo vyřešit ani Schwarzenbergovým nástupcům v Černínském paláci, ani resortu ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO).
Jeho podřízení sice už předloni připravili dohodu obou zemí, dokument se však zasekl a dosud jej nikdo nebyl schopen vzkřísit. "Vzhledem k řadě zásadních připomínek právního i věcného charakteru od zainteresovaných resortů a orgánů nemohla být smlouva postoupena do schvalovacího procesu," popsala úřednickým jazykem mluvčí ministerstva zahraničí Michaela Lagronová.
Její kolega z ministerstva dopravy Tomáš Neřold řekl, že úřad "hledá i další možné cesty k vyřešení dané situace". Co přesně to znamená, ale není jasné. Podle Neřolda úřad například zvažuje požádat o pomoc Evropskou komisi. "Rádi bychom věc vyřešili během první poloviny příštího roku," dodal Neřold.
Prolomit bariéru české byrokracie zatím nedokázal ani poslanec Karel Pražák, který ve sněmovně sedí za Úsvit a který se do příběhu vložil poté, co mu potíže Čechů vylíčila jeho dcera žijící v emirátech.
Pražák sice hovořil jak s ministrem zahraničí, tak se šéfem dopravy, nikdy se však nedobral řešení. Nepomohla ani hospodářská komora, která jindy aktivně lobbuje za zájmy podnikatelů. "Nezájem úřadů mě hodně překvapil, je to ukázka jejich těžkopádnosti. Zatímco Slováci zvládli vše zařídit rychle, u nás to trvá dlouho a navíc stále dohodu nemáme," říká jihočeský poslanec.
Podle Tomáše Neřolda z ministerstva dopravy však není možné následovat slovenskou cestu. "Ministerstvo zahraničních věcí vylučuje uzavření takového memoranda," podotkl mluvčí. "Říkat, že slovenská cesta je špatná a my to řešíme správně? To je směšné. Vždyť konečný efekt těch dvou cest snad každý vidí sám," dodal Pražák, někdejší prvoligový hokejista.
V minulosti se už přitom jedna významná dohoda mezi Českem a Spojenými arabskými emiráty úspěšně zrodila. Před dvěma lety emiráty zrušily víza pro turisty z Česka a dalších zemí Evropské unie. Šlo ale o reakci na rozhodnutí z Bruselu, a nikoliv z Prahy: unie přestala požadovat víza pro občany SAE.