Dana Denis-Smithová měla rozjetou úspěšnou kariéru. Pracovala pro jednu z nejlepších právních kanceláří na světě Linklaters a v zásadě jí vyhovovalo velké korporátní prostředí. Jenže v oboru bylo čím dál méně žen: nemohly kvůli těhotenství pracovat. Když v roce 2007 Velká Británie umožnila vznik nových typů poskytovatelů právních služeb, dala dohromady čtyři ženy na rodičovské a rozjela projekt Obelisk Support, nový typ právního byznysu, který je postaven na outsourcingu. Její tým přebírá určité části agendy firem a je jejich odborným dodavatelem právních služeb. Rok služby Dany Denis-Smithové nikdo nechtěl, zlom přišel až s bankou Goldman Sachs. Dnes spolupracuje se 120 klienty a společnostmi, jako jsou Vodafone či Siemens. S řadou ocenění a tisícovkou právníků za zády mění zažité představy nejen o práci z domova, ale také o možnostech samotného trhu právních služeb.

HN: Kdo jsou vaši klienti?

Z 99 procent podnikoví právníci. Zbytek jsou právnické firmy.

HN: Takže právnickým firmám berete práci? Jaké jsou jejich reakce? Jsou naštvané?

Řekla bych, že tak reagují, ale není to správná reakce. Spíš nechápou podstatu toho, co nabízíme. Samozřejmě, na jedné straně jsem vytvořila model, který uspokojuje potřeby klientů. I jejich. Zároveň ale pomáhám právnickým firmám tam, kde to samy nezvládnou, a to je problém matek nebo celkově flexibility. Některé kanceláře bohužel reagují tak, že vytvoří "obdobný model".

Milion hodin

Projekt Obelisk Support sdružuje právníky na rodičovské, kteří se mohou flexibilně věnovat práci pro klienty. Díky detailnímu rozpisu kapacit nabízí tisícovka právníků klientům milion hodin práce.

HN: Proč bohužel?

Tvoří ho ve svém vlastním světě. A to je pokrytecké. Pokud jste úspěšná právnická firma a vaši právníci pracují naplno, tak nemají vyvážený pracovní a osobní život a neberou si rodičovskou dovolenou. Namísto toho ženy s dětmi prostě odejdou. Jak potom můžete proklamovat vizi, že život s vámi je krásný a právníci si mohou sami stanovit pravidla? Když takoví nejste, proč to tvrdíte? Setkávám se s řadou právnických firem, které by s námi rády spolupracovaly například v oblasti inovací či technologií. Ptám se jich, proč na tom nedělají pro sebe? Proč nepřetvoříte svůj model a nenabízíte ho klientům? Nemůžete přece vědět, co chtějí klienti, když sami nevíte, jak řídit vlastní firmu.

HN: Dobře, ale existuje řada ocenění, jež naznačují, že některé kanceláře například s ženami pracovat umí. Je to tedy jen marketing?

To je komplikované téma. Model právnických firem je založen na ziskovosti. V mém modelu jde o vytváření nových obchodních a pracovních příležitostí mezi mými klienty a dodavateli. Mohu přitom jako "nový hráč na trhu" přenastavit pravidla. Vytvořila jsem si vlastní systém. Právnické firmy mají ohromné historické zázemí. Pokud se chtějí transformovat, musí být opravdu zavázány ke komplexní změně. Jenže nejsou. Podívejte se třeba na jejich technologie. Jsou zděděné a věnují se jen dílčím oblastem, jako jsou fúze a akvizice. Nevěnují se tomu, že byznys model samotný nefunguje.

HN: Týká se to hlavně kanceláří založených ve Velké Británii?

Celosvětově. V Británii byl alespoň v roce 2007 trochu "narušen" trh řadou nových modelů a lidé přemýšlí, jak mohou právní služby nabízet lépe. Ať už je to z technologického pohledu, nebo ve vztahu k ženám.

HN: A co kontinentální Evropa?

Ta je bohužel velmi pozadu. Každý trh však má svá specifika. V Británii máme díky otevřené možnosti přístupu na trh mnohem více inovátorů byznys modelu firem či kompenzací v rámci nich. Ale zase se málokdo věnuje technologiím.

HN: Co to znamená?

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 30 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-65512770-zakladatelka-obelisk-support-dana-smith-pravnicke-firmy-jsou-pokrytecke