Pro bono a CSR jsou oblasti, jejichž propojení se nejvíc projevuje v poskytování právních služeb. Pro bono − odborná pomoc, kterou právníci poskytují zdarma na dobročinné účely − se stále rozšiřuje. Společenská odpovědnost pak je již téměř povinností. "Každá velká korporace má nejen svůj program, ale často celá CSR oddělení. Tuto oblast naše kancelář rozvíjí," říká kulturní filantrop a advokát Jaromír Císař. Tvrdí, že důvod, proč v roce 1993 zakládal s Pavlem Smutným kancelář, byl od konkurence trochu odlišný. "Naši kancelář jsme založili kvůli tomu, abychom vydělávali na vyšší a bohulibé účely," popisuje. Hlavním milníkem byl pro jejich snahy rok 2009, kdy založili Bohemian Heritage Fund − nadační fond pro podporu českého kulturního dědictví.

Proč jste se vlastně rozhodli být výrazně aktivní v oblasti společenské odpovědnosti?

Advokát by neměl sloužit jenom jednotlivému klientovi, i když to je samozřejmě základ. Měl by sledovat vyšší cíle. Lépe se pak dělá samotná advokacie.

Proč?

Nemáte klapky na očích. Případy řešíte v kontextu s tím, co se děje kolem nás. Taková rafinovanější cesta, jak toho dosáhnout, je přes kulturní rozhled. I kultura totiž reflektuje naše okolí. Ne v jednotlivostech, ale v nadhledu a zobecnění.

V devadesátých letech byly takové aktivity téměř ojedinělé. Dnes je situace opačná.

Takový trend je dobře, a to nejenom u advokátů. A funguje to. Třeba náš nadační fond zaštiťuje firmy a podnikatele středního rozsahu, kteří se potřebují napojit na podobně smýšlející organizaci. Našich padesát mecenášů dá každoročně dohromady několik milionů a poté kolektivně rozhodujeme, které kulturní projekty podpoříme. Smyslem od počátku bylo posilovat české národní sebevědomí a bojovat s klišé, že vše, co je špatné, je typicky české…

A co advokátní trh. Věříte kolegům, že to s pro bono a CSR myslí vážně?

Proč bych jim to nevěřil. Pokud tím sledují ještě nějaký boční cíl, třeba propagovat svoje jméno, je to v pořádku. Nezastírám to ani u nás. Děláme něco, co je pro dobro věci, a současně nás těší, že tím zdobíme své jméno. Je to legitimní pro každé mecenášství.

Řada kanceláří má pravidla pro dobročinnost nastavena ze sítě. Vy jste si je museli vytvořit sami. Bylo to komplikované?

Neviděl bych v tom vůbec žádný problém, dokonce naopak. Je pro nás výhoda, že jsme svobodní ve způsobu, jak si pravidla nastavit. V tom je krása onoho hledání smyslu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 20 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.