Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) čelí tvrdé kritice kvůli úpravě zákonů týkajících se mobilních operátorů a poskytovatelů televizního vysílání. V návrhu zákona nakonec nejsou paragrafy, které by výrazně posílily postavení zákazníka vůči operátorům.
Někdejší senátorka Alena Dernerová (Severočeši.cz) prohlásila, že jí Mládek slíbil, že do připravované novely o digitálních televizích zapracuje požadavky senátorů. Tím hlavním je, aby mohl klient od smlouvy bez sankcí odstoupit, pokud operátor podmínky změní. Tedy například službu zdraží, sníží počet programů a podobně.
Ale jak v úterý napsal server Lidovky.cz, do připomínkového řízení Mládkovo ministerstvo poslalo zákon, v němž tyto změny nejsou.
"Opravdu mi bylo panem Mládkem slíbeno, že pokud naše návrhy neprojdou senátem, tak že změny zapracuje do novely o digitální televizi. A nakonec tam zapracoval jen jeden nedůležitý bod, což je výsměch zákazníkům," řekla v debatě na Českém rozhlase Dernerová.
Podle současných zákonů musí operátor aspoň měsíc dopředu informovat zákazníka o změnách služeb, když se jedná o "podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení zákazníka". Ten má pak právo od smlouvy odstoupit bez platby jakéhokoliv penále.
V praxi ale operátoři a poskytovatelé změní služby bez vědomí klienta a tvrdí, že o významné změny k horšímu nejde. Zákazník se pak může reklamacemi a úřadů dovolat svého práva, řada z nich tak ale neučiní, protože je to relativně zdlouhavý proces. V případech, které zákazníci napadli, udělil Český telekomunikační úřad v minulých měsících několik zatím nepravomocných pokut v řádu jednotek milionů korun.
Mládek ve středu na Twitteru řekl, že "novela je před projednáváním ve vládě a LN straší čtenáře nemaje finální text." Vyjádření o matoucím článku vydalo i ministerstvo průmyslu. Resort se ale vůbec nevyjadřuje k tomu, proč v návrhu zákona nejsou senátorské návrhy. Na doplňující otázky HN se dosud ministerstvo nevyjádřilo.
Naopak při debatě na Českém rozhlase postup ministerstva průmyslu hájil jeho ředitel odboru elektronických komunikací Luděk Schneider. Podle něj ministerstvo jeden ze senátorských návrhů do zákona zapracoval, a to rychlejší přenositelnost čísla při změně operátora. Maximální doba na přenos čísla bude stanoven na 10 dnů. Dernerová ale oponuje, že jde jen o drobnost, nikoliv klíčovou věc. "My jsme hlavně chtěli, aby se dodržovaly smlouvy. Pokud zákazník s operátorem podepíše smlouvu na rok či dva tak, aby platila a nedocházelo k tomu, že operátor podmínky bude měnit," reagovala Dernerová.
"V tuto chvíli tato novela na tuto oblast necílí," odpověděl v debatě Schneider. "A když to zjednoduším, tak vzhledem k tomu, že proti nám není (ze strany Evropské komise) vedeno žádné řízení, je tato úprava nastavena správně," řekl Schneider a zopakoval, že klient má právo od smlouvy bez jakékoliv sankce odstoupit, když se mu zhorší podmínky.
Problém ale je, že evropská směrnice říká, že každou změnu musí zákazník odsouhlasit, nebo může bez sankce od smlouvy odstoupit. V Česku ale platí již zmíněná "významná změna". A podle informací HN nemá Schneider pravdu v tom, že Evropská komise nevede proti Česku v této věci řízení. Evropská komise případ zkoumá v takzvaném řízení "EU Pilot", což je zjednodušeně řečeno neformální dotazování v případech, v nichž Brusel spatřuje možné porušení unijního práva. Pokud i po tomto kroku má pochyby, zahájí klasické řízení.
"Pro operátory je současné znění samozřejmě výhodné, chtějí možnost zákazníkům měnit smlouvy dle libosti, ale zároveň je mít uvázané na dva roky a co nejméně riskovat, že zákazníci využijí svého práva odejít v případě nesouhlasu se změnou," říká člen Rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřej Malý. "Je to dobře vidět na tom, jak snadné je dnes smlouvu uzavřít, ale jaké utrpení musí zákazník podstoupit, pokud ji chce vypovědět. Třeba jeden operátor si smluvně vymínil, že výpověď v případě nesouhlasu s navrhovanými změnami musí být písemná, s ověřeným podpisem a na adresu sídla společnosti," dodal Malý.