Začalo se hrát o změnu zákona, který může pomoci legalizovat službu Uber. Den před konáním hospodářského výboru, který bude projednávat novelu zákona o silniční dopravě, zahájila společnost Uber velkou reklamní kampaň. Ve třech celostátních denících se objevila stránka s otevřeným dopisem poslancům, ve dvou z nich dokonce na titulní straně.
"Vidíme příležitost, jak podpořit rozvoj digitálních technologií, protože se projednává nový návrh zákona. Tímhle chceme upozornit, že tu digitální technologie jsou a může se jim pomoci v jejich rozvoji," řekla mluvčí Uberu Miroslava Jozová.
Původně měla novela zákona o silniční dopravě dát městům řešení, jak naložit s nepoctivými taxikáři. Pozměňovací návrh od Václava Zemka z ČSSD však ještě navrhuje zavést nový druh taxislužby, která bude fungovat na základě elektronické objednávky. Taxikář by se dle návrhu mohl teoreticky vyhnout vlastnění taxametru. Proti tomu se už v dokumentu, který mají HN k dispozici, vyslovilo ministerstvo dopravy.
"Pouhé použití jakékoli elektronické aplikace by znamenalo rezignování na plnění většiny povinností dopravců v taxislužbě. Lze si představit velmi jednoduchou aplikaci, jejímž použitím by se dopravce dostal do režimu navrhovaného ustanovení, a plnění stávajících povinností dopravců by se tak de facto stalo dobrovolným," píše se ve stanoviscích ministerstva dopravy.
Někteří poslanci navíc aktivity Uberu a velkou inzerci vnímají jako nátlak. "Snaží se velmi silně dělat mediální kampaň a prosadit se. Nevěřím, že to na poslance bude mít efekt. Necítím mezi nimi, že by byla vůle ten návrh schválit," popsal místopředseda hospodářského výboru Jaroslav Foldyna (ČSSD). "Není dobře, když se vyvíjí na poslance takový mediální tlak od lobbistických skupin," míní Pavel Šrámek (ANO). Oba poslanci z výboru však přiznávají, že se změny v taxislužbách a příchod nových technologií budou muset řešit.
Existují také společnosti, které dokážou využít moderní technologie a fungovat v Česku legálně. "Už podle současně platné legislativy funguje několik podobných platforem jako Taxify či Liftago. Zákon splňují a jsou on-line. Pokud přistoupíme na změnu filozofie - ve smyslu totální liberalizace -, způsobíme chaos," tvrdí poslanec Martin Kolovratník (ANO).
Pozměňovací návrh kritizuje i konkurence Uberu. "Pozměňováky Uberu pod nálepkou sdílené přepravy neumožňují jakoukoliv možnost evidence nebo kontroly. Zároveň kazí účinný postup proti taxi zlodějům. Každý podvodník bude moci se základní elektronickou aplikací obírat turisty legálně. Zákon je zastaralý, ale musí se měnit odpovědně, a ne v zájmu jedné firmy," argumentuje Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftaga.
Pod celostránkový dopis se podepsal mimo jiné i bývalý koordinátor digitální agendy Tomáš Prouza či zakladatel start-upu Kiwi Oliver Dlouhý. "Stát by si neměl hrát na pštrosa a zkoušet zakazovat pokrok a moderní technologie, ale měl by hledat cesty, jak je využít ku prospěchu všem," tvrdí Prouza.
Nový digitální koordinátor Ondřej Malý sice nové technologie podporuje, ale způsob legalizace některých služeb podle něj nemůže být tak chaotický. "Vítáme debatu, ale ne způsobem, kdy se narychlo zapracovávají a protlačují nesystémové pozměňovací návrhy, které prosazuje jedna či druhá strana. Navíc do novely silničního zákona, která není primárně zaměřena na oblast taxislužby," varuje Malý.
Uber byl například zakázán v Brně. Důvodem bylo mimo jiné i to, že jeho řidiči nemají v autě taxametr, nejsou označeni jako taxi. Také nesplňují řadu podmínek daných vyhláškou. Uber umožňuje komukoliv s řidičským průkazem rozvážet lidi a získávat nové zákazníky pomocí aplikace. Přes ni se provádí i transakce.