Seznam.cz zablokuje platby z reklam zpravodajským serverům, na kterých se objevují zkreslené či lživé zprávy. Firma napodobuje ostatní společnosti ve světě, které proti falešným zprávám bojují. Na stránkách Seznamu by se zároveň neměl objevovat pochybný obsah či reklamy.
"Máte správné informace," potvrdila HN mluvčí Seznamu Táňa Lálová. Podrobnosti chce Seznam sdělit během příštího týdne. Už nyní se ale na stránkách největšího českého internetového vyhledávače objevily změny pravidel pro poskytování reklamy.
Týkají se zpravodajských serverů, které nyní budou muset splňovat i etický kodex Seznamu. "Pokud takový web nesplňuje některou z následujících podmínek, není na něm možné zobrazovat inzeráty Sklik (reklama Seznamu, pozn. red.), nebude zařazen v dalších článcích českého internetu ani na domovské stránce Seznam.cz," píše se na stránkách firmy.
Mezi podmínkami, které server nebude do budoucna smět porušovat, se nyní uvádí: vydávat názory a komentáře za zpravodajství, nebo pokud bude obsah stránek v rozporu s fakty či se na něm budou objevovat prokazatelné lži, dezinformace nebo konspirační teorie. Dalšími důvody pro neposkytování peněz z reklamy Seznamu bude i to, když na stránkách serveru nebude uveden provozovatel zpravodajského portálu nebo budou autoři článků smyšlení.
Sociolog médií Václav Štětka snahu Seznamu vítá. "Je to efektivní metoda, jak dezinformačním serverům čelit. Už ji prosazují některé zahraniční korporace. Pokud se takové servery odstřihnou od peněz za reklamu, nemusí být pro ně tvoření fake news serveru tak lákavé," vysvětluje Štětka.
Zatím není jasné, kterých dezinfomačních serverů se změna podmínek u Skliku dotkne. Nicméně na svých stránkách mají reklamu od Seznamu nejznámější dezinformační kanály jako AC24 nebo New world order opposition (Nwoo).
Reklamu Sklik však využívají i Parlamentní listy patřící miliardáři a senátorovi Ivu Valentovi. Jeho web řadí mezi dezinformační servery i české ministerstvo vnitra. Kromě toho se na Parlamentních listech už několikrát objevily úplně vymyšlené zprávy: třeba i o tom, že za terorismus mohou cyklisté. Parlamentní listy argumentovaly, že se obsah objevil pouze v názorové sekci. Jak však uvedli autoři smyšlených zpráv, server se téměř nepokusil jejich identitu ověřit.
Kromě Seznamu s podobnou taktikou nedávno vyrazil do boje proti dezinformacím i světový telekomunikační gigant Vodafone. Ten z obav z poškozování své značky nařídil všem poskytovatelům reklamy, že nechtějí, aby se reklama na jejich produkty objevovala na dezinformačních serverech.
Seznam i Vodafone se tak přidaly k dalším nadnárodním značkám, které už před časem začaly bojovat se zobrazováním reklamy na internetových severech se závadným obsahem. Nedávno se k nim připojila i Česká spořitelna, která se z těchto serverů také rozhodla stáhnout digitální reklamu.
Obrat společnosti Seznam byl v roce 2015 až 3,4 miliardy korun. Nejvíce se na obratu podílely příjmy z reklam ve službě Sklik, které představovaly více než 40 procent všech reklamních tržeb Seznamu.