Ondřej Malý spěchal odpoledním Brnem z práce za manželkou. Na sobě měl drahé sako. Cestou míjel budovu Ústavního soudu, která se právě opravovala. "V tom mě skropila sprška nějaké vody," vzpomíná Malý. Na saku v místech, kam dopadly kapky, se okamžitě objevily světlé skvrny. Řada lidí by v takové situaci chvíli nadávala a pak se vypravila domů převléci. Malý − shodou okolností zkušený advokát − se ale zachoval jinak. "Šel jsem přímo za dělníky. Napsali mi prohlášení, že přijímají odpovědnost a škodu zaplatí," popisuje právník. Nepříjemná událost ho tak nestála ani korunu.
Obdobně mohou podle něj podobnou situaci zvládnout i laici. Právní vzdělání na uzavření smíru a sepsání prohlášení o odpovědnosti není třeba. "Lidé musí použít selský rozum. Jednoduchým způsobem musí popsat, co se stalo. V mém případě: Procházel jsem kolem stavby na Ústavním soudu, z lešení odstříkla nečistota a zasáhla mě na oblečení. A oni prohlašují, že škodu uhradí. Já si dám oblek do čistírny a oni ji zaplatí. Na závěr kontakt na firmu, podpis a nějaké telefonní číslo," radí Malý, jak se zachovat.
Nemusí přitom jít jen o případy, kdy kolemjdoucímu spadne na hlavu z lešení kbelík plný barvy. Spektrum situací, kdy si člověk může říct o odškodnění, je široké. Patří do něj i případy, kdy číšník v restauraci poleje hosta kávou nebo ze šaten ve sportovním areálu zmizí osobní věci klienta. Domáhat se odškodnění by v těchto případech zákazník měl u provozovatele služby. To platí, i když by číšník způsobil škodu z nedbalosti anebo třeba zakopl o tašku jiného hosta nedbale odloženou na podlaze.
Poškozený má nárok na zaplacení škody a ušlého zisku. "Škoda se nahrazuje uvedením do předešlého stavu. Pokud by to ale vzhledem k jejímu charakteru nebylo možné nebo by to požadoval poškozený, nahradí se v penězích. Pak je ale potřeba škodu vyčíslit, případně doložit nějaký doklad o tom, jakou má zničená věc hodnotu," popisuje Eva Jurčíková ze společnosti Vaše nároky.cz. Ušlý zisk by podle ní mohl poškozený vymáhat, třeba kdyby kvůli politému obleku nebo opaření horkou kávou zmeškal důležitou obchodní schůzku. Jeho přesné vyčíslení ale může být komplikované, a často tak tyto pře končí před soudy.
O odškodnění je potřeba žádat co nejdříve − nejlépe okamžitě po nehodě. V opačném případě se může stát, že poškozený už není schopný prokázat, jak k ní došlo. A právě toto je pro získání kompenzace klíčové.
Vykradená skříňka v šatně: Provozovatel bude muset škodu zaplatit, i když píše, že za odložené věci neručí.
Ačkoliv odškodnit hosta musí ze zákona provozovatel služby, neznamená to, že náklady ponese vždy sám. Pokud by k nehodě došlo v důsledku porušení povinností zaměstnance, může mu provozovatel peníze vyplacené poškozenému klientovi strhnout z platu. Jde třeba o situace, kdy číšník ignoroval pokyny šéfa nebo byl v práci opilý.
Pokud by číšník zakopl o tašku jiného hosta, může pak v některých případech provozovatel restaurace žádat peníze vyplacené na odškodnění po majiteli tašky. "Pokud byla v restauraci například šatna a host i přes výzvu personálu tašku do šatny neodložil a ta byla vystrčena do uličky mezi stoly, kde číšníci běžně prochází, má se za to, že majitel tašky si nepočínal náležitě obezřetně, a proto by provozovatel restaurace po něm mohl požadovat náhradu zaplacené škody," upozorňuje právnička z advokátní kanceláře Taylor Wessing Barbora Malimánková.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později