Novela zákona o elektronických komunikacích, která začala platit 2. září, přijde ve dvou etapách. Na část novinek, jež mění pozici zákazníka vůči operátorovi, si tak lidé počkají do února, už od soboty bude ale například výpovědní lhůta u smluv nanejvýš třicetidenní. Dříve se přitom zákon podobnou lhůtou vůbec nezabýval a operátor tak měl v nastavování podmínky volné ruce.
Zákazník také může odstoupit od smlouvy bez pokuty, pokud mu operátor změní podmínky smlouvy.
V případě, že chce operátor prodloužit zákazníkovi smlouvu na dobu neurčitou, musí mít jeho souhlas. Nynější úprava přitom říká, že pokud zákazník neřekne operátorovi, že si další prodloužení své smlouvy na dobu určitou nepřeje, smlouva znovu platí na předem stanovenou dobu.
Za omezování konkurentů mohou telekomunikační společnosti nově zaplatit až 10 procent ze svého ročního obratu. Pro tři největší české operátory by se tak pokuta mohla vyšplhat až k jednotkám miliard korun.
"Český telekomunikační úřad novelu vnímá jako nápravu protispotřebitelské novely téhož zákona přijaté na sklonku roku 2014," říká mluvčí úřadu Martin Drtina.
Zákon se vztahuje i na smlouvy uzavřené v minulosti. Přestože novela hovoří o šestiměsíční lhůtě na zavedení novinek, podle úřadu mají zákazníci na nové podmínky právo okamžitě.
Tento výklad potvrdil i Ústavní soud, který říká, že šestiměsíční lhůta slouží jen k tomu, aby měli operátoři čas upravit své smluvní podmínky a nehrozila jim pokuta, kterou novela zavádí.
"Je třeba zvolit pro spotřebitele nejvýhodnější výklad zákona. Opačná interpretace by vedla k faktickému odkladu účinků novely až o šest měsíců, což jistě nebylo úmyslem zákonodárce," píše se v odůvodnění rozsudku Ústavního soudu.
Po uplynutí šestiměsíční lhůty hrozí operátorům, kteří podmínky neupraví, pokuta až do výše pěti procent zisku. U firem, jako jsou T-Mobile nebo O2, by tak mohla překročit částu 1 miliardy korun.
Od 1. ledna navíc přibude povinnost operátora převést zákazníkovo číslo ke konkurenci do 10 dnů.