ČSOB Pojišťovna ve spolupráci s makléřskou společností Insia začíná nabízet živnostníkům a malým firmám pojištění jednotlivých vybraných faktur. Vztahuje se na nezaplacení pohledávky z důvodu vyhlášení úpadku odběratele, jeho platební neschopnosti či neochoty fakturu zaplatit. Dosud takový produkt na trhu nebyl. 

Aktuálně ČSOB Pojišťovna novou službu umožňuje svým klientům a klientům společnosti Insia. S prodejem ostatním živnostníkům a podnikatelům počítá ve dvou fázích.

"Už nyní tuto podmínku splňuje 80 tisíc subjektů. Následně, za několik měsíců, nabídku produktu rozšíříme i na podnikatele, které nám naši klienti doporučí. Pro všechny ho chceme spustit zhruba do jednoho roku. Důvodem současného omezení je, že si nastavený model chceme nejprve odzkoušet na klientech, které u nás mají finanční historii a víc je známe," říká Vladimír Bezděk, šéf ČSOB Pojišťovny. Pojištění jednotlivých pohledávek je rizikovější, protože se riziko pojišťovny nerozkládá na všechny pohledávky. Z toho důvodu příprava projektu trvala rok a půl.

Pro ČSOB Pojišťovnu jde o další typ inovace, od kterých očekává, že vedle většího rozšíření konceptu bankopojištění můžou přispět k růst jejího tržního podílu. Loni jako první v Česku spustila pojištění internetových rizik pro běžné klienty. Aktuálně je ČSOB 4. největší pojišťovnou s tržním podílem nad 7 procent. Cílem její obchodní strategie je zvýšit tržní podíl do roku 2020 na deset procent.

"Standardně prodávané pojištění pohledávek je určené pro velké firmy. Nabízí se na pojištění celého portfolia faktur a obvykle je na tento produkt požadovaný roční obrat firmy 20 milionů korun. Běžně se minimální pojištění pak pohybuje mezi 30 tisíci až 50 tisíc korunami ročně. Sázíme na to, že malí podnikatelé si můžou chtít nechat pojistit jen některé pohledávky, které by je v případě nezaplacení mohli víc ohrozit, a nová pojistka je proto může zaujmout," říká Ivan Špirakus, generální ředitel makléřské společnosti Insia, která se do vývoje této novinky zapojila.

Novinka funguje tak, že na příslušném webovém odkazu klient zadá údaje o odběrateli, data o faktuře, vloží její kopii a do několika minut se dozví, zda může být pohledávka pojištěna nebo ne a cenu pojištění. V případě souhlasu proběhne platba platební kartou.

Na schvalování pojistky se podílejí data z hodnocení finančního zdraví odběratelů prostřednictvím aplikace Cribis. Podle výkonného ředitele společnosti Crif – Czech Credit Bureau Petra Kučery důvodem zamítnutí žádosti o pojištění tak můžou být nejen negativní informace o odběrateli, ale i nedostatek potřebných údajů o něm. "Podíl společností, které o sobě pravidelně zveřejňují údaje ve sbírce listin na serveru justice je třicet procent," řekl Kučera.

Pojistit je možné faktury od 10 tisíc do 250 tisíc korun, cena je jedno až dvě procenta z hodnoty pojišťované faktury. ČSOB Pojišťovna potvrzuje, že pokud se jí nepodaří pohledávku vymoci, vyplatí plnění tři měsíce po splatnosti faktury. Spoluúčast klienta je ve výši 15 procent celkové škody.

Související