Zkratka GDPR se v byznysovém světě rychle stává jednou z nejpoužívanějších. Celá řada subjektů si přesto jeho důležitost nechce připustit a přípravné práce odkládá. To je evidentní i z dlouho očekávaného návrhu českého zákona, který na GDPR reaguje a nahradí současnou českou úpravu obsaženou v zákoně o ochraně osobních údajů z roku 2000.

Text návrhu zveřejnilo ministerstvo vnitra na konci srpna, nyní jej čeká meziresortní připomínkové řízení a dlouhá cesta legislativním procesem, která kvůli parlamentním a prezidentským volbám může skončit i daleko po účinnosti GDPR.

Většina ustanovení návrhu ve skutečnosti nereaguje na GDPR, ale vtěluje do českého právního řádu související směrnici o zpracování osobních údajů při vyšetřování trestných činů a reguluje zpracování údajů při zajišťování obrany a bezpečnosti České republiky. Když pomineme úpravu přestupků a úpravu postavení českého Úřadu pro ochranu osobních údajů, zbude maximálně 15 paragrafů, které jsou přímo relevantní z pohledu GDPR.

Pro české podnikatele i veřejnou správu je určitě dobrou zprávou, že návrh zákona režim GDPR dále nezpřísňuje − nestanoví například další případy povinného jmenování pověřence nebo povinných konzultací s úřadem ani nedává neziskovým organizacím právo podávat žaloby na náhradu škody, či dokonce hromadné stížnosti a žaloby.

Návrh se naopak snaží pozici českých správců a zpracovatelů osobních údajů usnadnit, a to zejména v oblastech zpracování osobních údajů veřejnou správou, ve veřejném zájmu, případně na základě zákona. V tomto směru návrh upravuje široké výjimky pro zpracování údajů ke kompatibilním účelům, zavádí široké možnosti omezit práva subjektů údajů a stanoví možnost informovat subjekty údajů zveřejněním informací na internetu. Upravuje i definici veřejného subjektu, který musí vždy jmenovat pověřence.

Trochu kontroverzní úpravou je pak omezení maximální pokuty pro orgány veřejné moci a veřejné subjekty na 10 milionů korun. Na jednu stranu nedává příliš smysl přelévat prostředky z rozpočtu jednoho orgánu veřejné moci do druhého, na straně druhé by ale takovou úpravou veřejná správa přišla o hlavní motivaci pro zajištění souladu s požadavky nařízení. A měřilo by se jí jiným metrem než soukromým subjektům.

Řada ustanovení návrhu bude ještě vyžadovat zpřesnění a dopracování. Nicméně již nyní je jasné, že výhody z těch několika málo navržených úprav bude mít hlavně veřejná správa a že tato úprava v každém případě z režimu GDPR nikoho nevyjímá (ostatně tak činit ani nemůže). Čeští správci a zpracovatelé osobních údajů tak nemají důvod dále vyčkávat − potvrzuje se, že český stát za ně GDPR nevyřeší.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-65892690-cesky-stat-za-nas-pripravu-na-gdpr-nevyresi