Ministr dopravy Dan Ťok vítá rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie o společnosti Uber. Soud v přelomovém rozsudku rozhodl, že služba Uber je taxislužbou, která by měla být v Evropské unii regulována. "Podle mého názoru by měly soudy, které rozhodly že Uber může být provozován třeba v Brně, své rozhodnutí revokovat. Pro nás to znamená, že kvůli Uberu nebudeme měnit zákony, ale Uber se bude muset přizpůsobit," uvedl Ťok pro HN. Zároveň ale dodal, že je namístě určitá flexibilita. Například by nemuseli mít všichni taxikáři taxametry, ale v novele zákona uvažuje i o umožnění používání chytrých telefonů. 

Americká společnost u soudu argumentovala, že je pouhým zprostředkovatelem takových jízd. Vrchní advokát soudu Maciej Szpunar už ale v květnu prohlásil, že na Uber je třeba pohlížet jako na dopravní společnost. "Uber by měl proto žádat o potřebné jízdní licence a povolení podle národního práva (členských zemí, pozn. red.)," řekl Szpunar na jaře a k podobnému závěru nyní dospěl i Soudní dvůr. 

Podle soudu není možně mluvit o Uberu jako o pouhém zprostředkovateli, protože povaha jeho fungování splňuje také rysy přepravní služby. "Proto musí být (Uber) považován za ‚službu v oblasti dopravy‘ ve smyslu unijního práva," uvádí Soudní dvůr ve svém rozsudku, v němž dodává, že další regulace Uberu přísluší členským státům.

"Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění. Miliony Evropanů přitom ale stále nemohou používat aplikace, jako je naše. Jak potvrdil náš nový generální ředitel, služby, jako je Uber, je vhodné regulovat. Proto dál spolupracujeme s městy, aby spolehlivé svezení na jedno kliknutí bylo dostupné opravdu každému," uvedla v reakci na rozsudek mluvčí společnosti Uber v ČR a SR Miroslava Jozová.

Před soud americkou společnost poslali taxikáři ze španělské Barcelony, kteří tamní pobočku Uberu obviňovali z nekalé soutěže, protože jeho řidiči oproti tradičním taxikářům nemusí získávat licence a většinou se vyhýbají i placení daní.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-65997860-uber-ma-byt-regulovan-jako-bezna-taxisluzba-rozhodl-soudni-dvur-eu-verdikt-muze-slouzit-jako-navod-jak-posuzovat-sdilenou-ekonomiku