Výstavba v Česku se od pondělí začne řídit novými pravidly. V účinnost vstoupí novela stavebního zákona, jejímž cílem je urychlit přípravu a povolování všech staveb.

Právě pomalé stavebnictví v současné době představuje jednu z největších brzd tuzemské ekonomiky. Podle žebříčku Doing Business, který každoročně sestavuje Světová banka, je Česko ve vyřizování stavebního povolení na 127. místě ze 185 porovnávaných zemí.

V některých případech trvá získání stavebního povolení déle než 10 let. Novela má lhůtu zkrátit.

"Povolení stavby se oproti současnému stavu může zkrátit až na polovinu," odhaduje Renáta Pintová Králová z České společnosti pro stavební právo. Podle ní je největším pokrokem takzvané koordinované řízení. To od ledna umožní sloučit nyní oddělené územní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí.

Developeři si od novinky slibují menší byrokracii, a tudíž rychlejší získání všech potřebných razítek.

"Věříme, že se nám tímto způsobem podaří zkrátit dobu povolování na třetinu, možná i na polovinu," říká výkonná ředitelka developerské společnosti Central Group Michaela Tomášková. Podle ní by mohla novela urychlit právě výstavbu bytů. Těch v současné době nejsou developeři především v Praze schopni dodávat na trh tolik, aby se jejich nabídka vyrovnala silné poptávce. Kvůli tomu v poslední době rostly ceny nemovitostí.

Z hlediska ryze stavebního však bytová výstavba nepředstavuje až takový problém. Pozemní stavitelství, kam budování bytů spadá, za prvních deset měsíců letošního roku vzrostlo o šest procent, a bylo tak tahounem českého stavebnictví.

Horší situace panuje u inženýrského stavitelství, kam patří velké dopravní stavby. To se naopak podle Českého statistického úřadu za prvních deset měsíců o 6,2 procenta propadlo. "České stavebnictví stále trpí nedostatkem veřejných, především infrastrukturních projektů," stěžuje si generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

Inženýrské stavitelství měly letos nastartovat takzvané prioritní stavby. Jedná se o 13 velkých dopravních projektů, zpravidla jde o dálnice. Plánované zahájení většiny z nich se však posunulo na příští rok. Také v tomto případě se stavby oddalují kvůli průtahům během povolování. Podle odborníků však novela stavebního zákona proces přípravy neurychlí. Sloučené řízení, které je její součástí, by u takto velkých staveb bylo drahé a náročné.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 40 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.