Výstavba v Česku se od pondělí začne řídit novými pravidly. V účinnost vstoupí novela stavebního zákona, jejímž cílem je urychlit přípravu a povolování všech staveb.
Právě pomalé stavebnictví v současné době představuje jednu z největších brzd tuzemské ekonomiky. Podle žebříčku Doing Business, který každoročně sestavuje Světová banka, je Česko ve vyřizování stavebního povolení na 127. místě ze 185 porovnávaných zemí.
V některých případech trvá získání stavebního povolení déle než 10 let. Novela má lhůtu zkrátit.
"Povolení stavby se oproti současnému stavu může zkrátit až na polovinu," odhaduje Renáta Pintová Králová z České společnosti pro stavební právo. Podle ní je největším pokrokem takzvané koordinované řízení. To od ledna umožní sloučit nyní oddělené územní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí.
Developeři si od novinky slibují menší byrokracii, a tudíž rychlejší získání všech potřebných razítek.
"Věříme, že se nám tímto způsobem podaří zkrátit dobu povolování na třetinu, možná i na polovinu," říká výkonná ředitelka developerské společnosti Central Group Michaela Tomášková. Podle ní by mohla novela urychlit právě výstavbu bytů. Těch v současné době nejsou developeři především v Praze schopni dodávat na trh tolik, aby se jejich nabídka vyrovnala silné poptávce. Kvůli tomu v poslední době rostly ceny nemovitostí.
Z hlediska ryze stavebního však bytová výstavba nepředstavuje až takový problém. Pozemní stavitelství, kam budování bytů spadá, za prvních deset měsíců letošního roku vzrostlo o šest procent, a bylo tak tahounem českého stavebnictví.
Horší situace panuje u inženýrského stavitelství, kam patří velké dopravní stavby. To se naopak podle Českého statistického úřadu za prvních deset měsíců o 6,2 procenta propadlo. "České stavebnictví stále trpí nedostatkem veřejných, především infrastrukturních projektů," stěžuje si generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Inženýrské stavitelství měly letos nastartovat takzvané prioritní stavby. Jedná se o 13 velkých dopravních projektů, zpravidla jde o dálnice. Plánované zahájení většiny z nich se však posunulo na příští rok. Také v tomto případě se stavby oddalují kvůli průtahům během povolování. Podle odborníků však novela stavebního zákona proces přípravy neurychlí. Sloučené řízení, které je její součástí, by u takto velkých staveb bylo drahé a náročné.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 40 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později