Lidé často rutinně zveřejňují osobní údaje, aniž by si uvědomovali, o jak velký zásah do soukromí se jedná. Ochranu dat příliš neřeší, a když jsou zneužita, většinou nevědí, jak se bránit. Postupy dozorových úřadů se napříč Evropou liší a jednotný není ani systém sankcí.
Jasná pravidla, která budou platit pro všechny státy EU, nastavuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů nazývané GDPR. Legislativa začne být účinná od května. Pro firmy a veřejné instituce zavádí některé nové povinnosti, soukromé osoby zase získají v ochraně dat silnější postavení.
Rizika unikají pozornosti
Zneužívání citlivých údajů souvisí mimo jiné s tím, že si majitelé dat neuvědomují jejich hodnotu. "Lidé musí za den zvládnout ohromný příval informací a situací. Nemají kolikrát čas dělat věci jinak než rutinně. Často si tak ani neuvědomí, že jejich osobní údaje jsou zneužívány třeba jako platidlo," říká Miroslava Matoušová, expertka z Úřadu pro ochranu osobních údajů.
◼ Lidé budou moci požadovat, aby správce údajů za určitých podmínek zlikvidoval všechny jejich osobní údaje a dále je neuchovával.
◼ V souvislosti s GDPR se jedná o jedno z nejčastěji skloňovaných práv, není však novinkou. Český zákon o ochraně osobních údajů s ním počítá.
◼ Zapsalo se do povědomí v roce 2014. Španělský právník Mario Costeja González se tehdy soudil se společností Google. Chtěl, aby Google z vyhledávače odstranil informace o veřejné aukci, do které musel dát vlastní dům, protože léta neodváděl státu sociální pojištění. González soud vyhrál a Google vytvořil on-line formulář, přes který mohou Evropané o výmaz žádat.
Jako příklad uvádí internetové vyhledávače. Ty na první pohled nabízí své služby zdarma, ale ve skutečnosti to tak není. Vydělávají na informacích, které o uživatelích zaznamenají. "Funguje to stejně jako kdysi výměnné obchody. Uživatel platí svými daty, se kterými ten druhý naloží, jak uzná za vhodné. Poskytovatelé vydělávají na zadavatelích reklamy, ale i na tom, že informace o lidech analyzují a výsledky prodávají," popisuje Matoušová.
Využívání osobních údajů klientů pro vlastní podnikání a obchod je jednou z oblastí, které GDPR omezuje. Zákazníci, jejichž data slouží k obchodování, o tom budou muset být informováni a získají možnost to zastavit námitkou.
Cílem je mít o datech přehled
Nařízení si klade za cíl, aby lidé získali lepší přehled o tom, co se s jejich údaji děje, a věděli, kdo všechno k nim má přístup. Budou tak moci snáze zatrhnout zpracování, které je nějakým způsobem poškozuje nebo narušuje jejich soukromí.
Například zaměstnavatelé často monitorují pohyb svých pracovníků kamerami a tvrdí, že je to kvůli bezpečnosti. Nově budou muset dělat takzvaný balanční test. Ten vysvětlí, k čemu získané informace slouží a zda je zpracování opravdu nutné. "Prostor, který kamery snímají, by zaměstnavatelé měli omezit na nutné minimum, stejně jako dobu, po kterou uchovávají záznam," popisuje Michal Nulíček, specialista z advokátní kanceláře Rowan Legal.
Díky opatření by mělo být méně zpracovávaných údajů. Tím pádem se zmenší i zásah do soukromí. "Na ulici jsou lidé monitorováni v podstatě na každém metru čtverečním. Díky tomu je dnes veškerý jejich pohyb zpětně dohledatelný," popisuje problém Nulíček.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později