Lidé často rutinně zveřejňují osobní údaje, aniž by si uvědomovali, o jak velký zásah do soukromí se jedná. Ochranu dat příliš neřeší, a když jsou zneužita, většinou nevědí, jak se bránit. Postupy dozorových úřadů se napříč Evropou liší a jednotný není ani systém sankcí.
Jasná pravidla, která budou platit pro všechny státy EU, nastavuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů nazývané GDPR. Legislativa začne být účinná od května. Pro firmy a veřejné instituce zavádí některé nové povinnosti, soukromé osoby zase získají v ochraně dat silnější postavení.
Rizika unikají pozornosti
Zneužívání citlivých údajů souvisí mimo jiné s tím, že si majitelé dat neuvědomují jejich hodnotu. "Lidé musí za den zvládnout ohromný příval informací a situací. Nemají kolikrát čas dělat věci jinak než rutinně. Často si tak ani neuvědomí, že jejich osobní údaje jsou zneužívány třeba jako platidlo," říká Miroslava Matoušová, expertka z Úřadu pro ochranu osobních údajů.
◼ Lidé budou moci požadovat, aby správce údajů za určitých podmínek zlikvidoval všechny jejich osobní údaje a dále je neuchovával.
◼ V souvislosti s GDPR se jedná o jedno z nejčastěji skloňovaných práv, není však novinkou. Český zákon o ochraně osobních údajů s ním počítá.
◼ Zapsalo se do povědomí v roce 2014. Španělský právník Mario Costeja González se tehdy soudil se společností Google. Chtěl, aby Google z vyhledávače odstranil informace o veřejné aukci, do které musel dát vlastní dům, protože léta neodváděl státu sociální pojištění. González soud vyhrál a Google vytvořil on-line formulář, přes který mohou Evropané o výmaz žádat.
Jako příklad uvádí internetové vyhledávače. Ty na první pohled nabízí své služby zdarma, ale ve skutečnosti to tak není. Vydělávají na informacích, které o uživatelích zaznamenají. "Funguje to stejně jako kdysi výměnné obchody. Uživatel platí svými daty, se kterými ten druhý naloží, jak uzná za vhodné. Poskytovatelé vydělávají na zadavatelích reklamy, ale i na tom, že informace o lidech analyzují a výsledky prodávají," popisuje Matoušová.
Využívání osobních údajů klientů pro vlastní podnikání a obchod je jednou z oblastí, které GDPR omezuje. Zákazníci, jejichž data slouží k obchodování, o tom budou muset být informováni a získají možnost to zastavit námitkou.
Cílem je mít o datech přehled
Nařízení si klade za cíl, aby lidé získali lepší přehled o tom, co se s jejich údaji děje, a věděli, kdo všechno k nim má přístup. Budou tak moci snáze zatrhnout zpracování, které je nějakým způsobem poškozuje nebo narušuje jejich soukromí.
Například zaměstnavatelé často monitorují pohyb svých pracovníků kamerami a tvrdí, že je to kvůli bezpečnosti. Nově budou muset dělat takzvaný balanční test. Ten vysvětlí, k čemu získané informace slouží a zda je zpracování opravdu nutné. "Prostor, který kamery snímají, by zaměstnavatelé měli omezit na nutné minimum, stejně jako dobu, po kterou uchovávají záznam," popisuje Michal Nulíček, specialista z advokátní kanceláře Rowan Legal.
Díky opatření by mělo být méně zpracovávaných údajů. Tím pádem se zmenší i zásah do soukromí. "Na ulici jsou lidé monitorováni v podstatě na každém metru čtverečním. Díky tomu je dnes veškerý jejich pohyb zpětně dohledatelný," popisuje problém Nulíček.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Markéta Řeháková
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



