Nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů (známé pod zkratkou GDPR) začne platit na území celé Evropské unie již tento pátek.

V Česku přitom pětina firem o novince neví nebo netuší, co pro ně nařízení znamená, jak vyplývá z průzkumu EOS Group v 17 evropských zemích. To je vůbec nejhorší výsledek na starém kontinentě. Nelichotivé skóre pro Česko přinesl i nedávný průzkum advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha. Z něj vyplynulo, že téměř 52 procent lidí netuší, co GDPR vůbec znamená.

Nařízení straší Čechy

Celoevropský průzkum EOS Group poukázal na to, že právě Češi se nařízení obávají nejvíce z celé Evropy. Samotné GDPR má přitom zásadní důležitost jen pro třetinu českých společností.

"K nelichotivým výsledkům českých firem dochází pravděpodobně v důsledku nízké osvěty v počátku zavádění nového nařízení. Ve společnosti zkrátka nevznikl dojem o celkové potřebě ochrany dat," říká Vladimír Vachel z inkasní agentury EOS.

Podle něj bylo chybou, že se informování o tomto tématu v podstatě přenechalo komerčním subjektům − poskytovatelům školení a poradenství. "To celou situaci na trhu značně polarizovalo. Synonymy k pojmu GDPR se stala slova sankce a pokuta a vlastní přínos směrnice zcela zapadl," dodává Vachel.

Takový přístup ostatně kritizovala v rozhovoru pro Hospodářské noviny i předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů Ivana Janů.

"Doporučuji každému, kdo je konfrontován se sdělením o dramatických změnách, enormních finančních nákladech a jednoznačně negativních důsledcích pro něj nebo někoho v jeho okolí, aby využil rubriky GDPR na našich internetových stránkách. Případně se mohou lidé obrátit na můj úřad jako na spolehlivý zdroj informací," řekla Janů.

Podle Karin Pomaizlové, partnerky Taylor Wessing Praha, je v Česku stále prostor pro další iniciativy a prohlubování informovanosti zejména ze strany menších a středních firem. "Nicméně už i giganty internetu musely udělat mnohá opatření celosvětově, i když je to pouze nařízení EU. GDPR s sebou nevyhnutelně přináší mnoho výkladových otázek, které bude nutno v praxi vyjasnit," uzavírá Pomaizlová.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 20 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-66149690-cesi-nejsou-na-gdpr-pripraveni