Zatčení Ruperta Stadlera, šéfa představenstva automobilky Audi, začátkem týdne (18. června) šokovalo nejen celý koncern Volkswagen, kam Audi patří, ale i veřejnost a manažera samotného. Sebevědomý muž, který řídil proslulou firmu s 90 tisíci zaměstnanci, používal firemní letadlo, jednal s předsedy vlád a rozhodoval, kam potečou miliardy eur, musel v pondělí 18. června vyměnit svoji prostornou pracovnu v Ingolstadtu za jednomístnou vazební celu v Augsburgu-Gablingenu.
Státní zástupce v Mnichově ho obvinil z podvodu, neboť Stadler (55) podle úřední verze věděl o tom, že Audi zákazníkům prodává naftová auta s motorovým softwarem umožňujícím manipulovat s měřením emisí oxidů dusíku. Státní zástupce rovněž dospěl na základě odposlechů Stadlerova mobilu k závěru, že se manažer snaží ovlivňovat jak svědky, tak vyšetřované manažery Volkswagenu.
Rupert Stadler, jemuž dozorčí rada Audi pozastavila výkon funkce, tráví nyní čas v mužské věznici, jež byla dokončena v roce 2015 a patří k nejmodernějším v Německu. Lze v ní umístit až 609 lidí, na které dohlíží 218 zaměstnanců.
Obviněný manažer byl v tomto týdnu několikrát vyslechnut, ale vyšetřovatelé nejsou s tím, co sdělil, vůbec spokojeni, informují německá média. Stadler proto nemůže počítat s tím, že by byl brzy propuštěn na svobodu. Zůstane za mřížemi blíže neurčenou dobu a čekají ho další nepříjemné výslechy.
V Augsburgu-Gablingenu se Stadlerovi vede stejně jako ostatním vězňům. Nepožívá žádných privilegií. Nosí modrý "mundúr" a jí to, co všichni ostatní.
K výslechu se může dostavit v manažerském obleku, ale musí o to předem požádat.
Společnost Audi, dceřiná firma Volkswagenu, je právem považována za "líheň" mnoha technických inovací, jež následně slouží celému koncernu. To platí i pro vývoj moderních naftových motorů. Technici Audi začali od roku 2004 programovat software, který pro emisní zkoušky vyvinula firma Bosch.
Od vypuknutí skandálu ve druhé polovině roku 2015 představenstvo Audi opustilo šest lidí, včetně šéfa vývoje.
Předseda Stadler svoji pozici uhájil, přestože jeho odchod z funkce požadovalo několik členů dozorčí rady. Stál za ním i předseda dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Pötsch i hlavní vlastníci – rodinná dynastie Piëchových a Porscheových.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později