O dvou nejfrekventovanějších ADR kolují u české odborné veřejnosti četné negativní názory. Cílem průzkumu, který v měsíci říjnu a listopadu 2018 zorganizoval Národní výbor ICC ČR ve spolupráci s Centrem mimosoudního řešení sporů Právnické fakulty UK, bylo potvrdit nebo vyvrátit tradiční notně pesimistické teze. Třeba že se mediace netěší přílišné známosti a že pro řešení obchodních sporů není v ČR prakticky vůbec využívaná. Výsledky lze hodnotit jako přinejmenším překvapivé. Prokázalo se, že převládající názor je zcela opačný. Výstupy z průzkumu jsou o to cennější, že se respondenti, kterých bylo celkem 106, rekrutovali z řad profesionálů zabývajících se domácím i mezinárodním obchodem. To se podařilo i díky zapojení českého národního výboru Mezinárodní obchodní komory (ICC). Přes tuto globálnost se průzkum zaměřil primárně na české subjekty, a výsledky je proto nutné vyhodnocovat ve světle specifik českého prostředí.
První část průzkumu směřovala k prioritám stran při řešení obchodních sporů. Ukázalo se, že strany nejčastěji požadují rychlost řešení, kterou s notným odstupem následovala vymahatelnost výstupu, efektivnost vynaložených prostředků a spravedlnost výstupu. Tyto požadavky pak podle názorů respondentů v obchodní oblasti nejlépe splňuje arbitráž (53,8 %), následovaná mediací (25,5 %). Trojici způsobů řešení sporů uzavírá soudní řízení (17 %).
Teze o neznámosti mediace v českém obchodním prostředí se nenaplnila. Drtivá většina dotazovaných (95,3 %) o mediaci v souvislosti s řešením obchodních sporů někdy slyšela. Alespoň jedné mediace se pak osobně zúčastnilo 46,2 % všech respondentů. Nejčastěji šlo o dva až pět případů (17 %), následovalo rozmezí šest až 10 kauz (8,5 %), přičemž nejfrekventovanější byl spor v hodnotě mezi jedním a dvaceti miliony korun (37,5 %).
Mediované případy se nejčastěji týkaly všeobecného obchodu, stavebnictví a energetiky. Respondenti však považují mediaci za účinnou prakticky ve všech oblastech obchodu, zejména pak ve stavebnictví, všeobecném obchodě a v oblasti práv duševního vlastnictví.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



