Libor Musil

člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků, majitel rodinné firmy LIKO-S

Naše rodinné firmy většinou vznikaly v 90. letech, organicky rostly a postupně se do jejich činnosti zapojovaly i děti zakladatelů. Nyní dochází k předávání firem na novou generaci podnikatelů. Jedná se řádově o statisíce firem, které zaměstnávají několik milionů lidí a podle odhadů tvoří již dnes přes polovinu HDP. V době předávání firmy na mladou generaci je rodinný podnik nejvíce zranitelný, a to kvůli rozdílným názorům mezi generacemi. K předávání podniků u nás dochází poprvé v novodobé historii a v důsledku nedostatku příkladů a nepřipravenosti je možné, že budou zanikat.

Rodinné firmy se vyznačují vysokou odolností v době ekonomických krizí, společenskou odpovědností a vazbou na region. Proto všude na světě je rodinné podnikání v hledáčku vlád jako stabilizátor ekonomiky. I u nás k tomu nyní dochází. Prvním důležitým počinem bylo schválení definice rodinného podnikání. Konečně je jasné, kdo je a není rodinná firma. Vláda zároveň připravuje další kroky. Je zde velký prostor v oblasti podpory investic rodinných firem, jejich zaměření na výzkum a vývoj, zahraniční expanze českých rodinných podniků, vzdělávání jejich majitelů a propagace tohoto druhu podnikání. Pro tyto účely musí vzniknout mechanismus, který bude u firem posuzovat rodinnost jejich podnikání a také udělovat značku český rodinný podnik. Tuto úlohu má plnit registr rodinných firem.

Součástí udělení značky bude i přistoupení držitele značky k morálnímu kodexu českého rodinného podnikání. České rodinné firmy vychovávající další generaci našich podnikatelů by měly být tím nejlepším vzorem odpovědného podnikání jak ve vztahu k obchodním partnerům a zaměstnancům, tak k lokalitě, naší zemi a životnímu prostředí okolo nás.

Pavel Vinkler

ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.