Libor Musil

člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků, majitel rodinné firmy LIKO-S

Naše rodinné firmy většinou vznikaly v 90. letech, organicky rostly a postupně se do jejich činnosti zapojovaly i děti zakladatelů. Nyní dochází k předávání firem na novou generaci podnikatelů. Jedná se řádově o statisíce firem, které zaměstnávají několik milionů lidí a podle odhadů tvoří již dnes přes polovinu HDP. V době předávání firmy na mladou generaci je rodinný podnik nejvíce zranitelný, a to kvůli rozdílným názorům mezi generacemi. K předávání podniků u nás dochází poprvé v novodobé historii a v důsledku nedostatku příkladů a nepřipravenosti je možné, že budou zanikat.

Rodinné firmy se vyznačují vysokou odolností v době ekonomických krizí, společenskou odpovědností a vazbou na region. Proto všude na světě je rodinné podnikání v hledáčku vlád jako stabilizátor ekonomiky. I u nás k tomu nyní dochází. Prvním důležitým počinem bylo schválení definice rodinného podnikání. Konečně je jasné, kdo je a není rodinná firma. Vláda zároveň připravuje další kroky. Je zde velký prostor v oblasti podpory investic rodinných firem, jejich zaměření na výzkum a vývoj, zahraniční expanze českých rodinných podniků, vzdělávání jejich majitelů a propagace tohoto druhu podnikání. Pro tyto účely musí vzniknout mechanismus, který bude u firem posuzovat rodinnost jejich podnikání a také udělovat značku český rodinný podnik. Tuto úlohu má plnit registr rodinných firem.

Součástí udělení značky bude i přistoupení držitele značky k morálnímu kodexu českého rodinného podnikání. České rodinné firmy vychovávající další generaci našich podnikatelů by měly být tím nejlepším vzorem odpovědného podnikání jak ve vztahu k obchodním partnerům a zaměstnancům, tak k lokalitě, naší zemi a životnímu prostředí okolo nás.

Pavel Vinkler

ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-66655420-potrebuji-rodinne-firmy-oficialni-znacku-a-co-jim-prinese