Jedním ze stále aktuálních problémů, se kterými se potýkají poskytovatelé služeb informační společnosti, je odpovědnost za obsah informací, které na jejich webové stránky ukládají jednotliví uživatelé. Otázka, zda a za jakých podmínek jsou poskytovatelé za uživatelský obsah odpovědni, se navíc komplikuje v důsledku globalizace a jiného pojetí odpovědnosti v jednotlivých zemích, ve kterých je služba dostupná.
V Evropské unii vychází právní úprava odpovědnosti poskytovatelů za uživatelský obsah ze směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2000/31/ES, neboli e-commerce směrnice. Ta zakotvuje takzvaný princip Safe Harbour, podle kterého poskytovatel a priori neodpovídá za uživatelský obsah, pokud nebyl s jeho protiprávní povahou prokazatelně seznámen, či pokud protiprávní obsah neprodleně odstranil nebo znepřístupnil poté, co se o jeho protiprávní povaze prokazatelně dozvěděl. Tento systém je obecně nazýván notice and take down.
Odstranit na vždy
V důsledku rozdílné implementace e-commerce směrnice či jako výsledek rozdílné rozhodovací praxe však byly v jednotlivých státech zavedeny více či méně odlišné systémy pro naplnění podmínek principu Safe Harbour. Jedním takovým je systém notice and stay down, který poskytovateli vedle povinnosti odstranit neprodleně nahlášený a protiprávní uživatelský obsah navíc ukládá povinnost dále zajistit, aby se stejný obsah na jeho webových stránkách již nikdy neobjevil. To klade na poskytovatele mnohem vyšší nároky a zároveň vznáší otázku, zda tento systém není v rozporu s pravidlem e-commerce směrnice, které říká, že poskytovatelé nemají povinnost provádět obecný dohled nad přenášenými či ukládanými informacemi na svých webových stránkách. Tento názor zastal v roce 2012 Nejvyšší soud ve Francii, který tak systém notice and stay down zásadně odmítl. Podobný závěr učinil rovněž Soudní dvůr Evropské unie v kauze McFadden, když rozhodl, že monitoring veškerých přenášených informací je v rozporu s článkem 15 odstavec 1 e-commerce směrnice.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později