Jedním ze stále aktuálních problémů, se kterými se potýkají poskytovatelé služeb informační společnosti, je odpovědnost za obsah informací, které na jejich webové stránky ukládají jednotliví uživatelé. Otázka, zda a za jakých podmínek jsou poskytovatelé za uživatelský obsah odpovědni, se navíc komplikuje v důsledku globalizace a jiného pojetí odpovědnosti v jednotlivých zemích, ve kterých je služba dostupná.
V Evropské unii vychází právní úprava odpovědnosti poskytovatelů za uživatelský obsah ze směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2000/31/ES, neboli e-commerce směrnice. Ta zakotvuje takzvaný princip Safe Harbour, podle kterého poskytovatel a priori neodpovídá za uživatelský obsah, pokud nebyl s jeho protiprávní povahou prokazatelně seznámen, či pokud protiprávní obsah neprodleně odstranil nebo znepřístupnil poté, co se o jeho protiprávní povaze prokazatelně dozvěděl. Tento systém je obecně nazýván notice and take down.
Odstranit na vždy
V důsledku rozdílné implementace e-commerce směrnice či jako výsledek rozdílné rozhodovací praxe však byly v jednotlivých státech zavedeny více či méně odlišné systémy pro naplnění podmínek principu Safe Harbour. Jedním takovým je systém notice and stay down, který poskytovateli vedle povinnosti odstranit neprodleně nahlášený a protiprávní uživatelský obsah navíc ukládá povinnost dále zajistit, aby se stejný obsah na jeho webových stránkách již nikdy neobjevil. To klade na poskytovatele mnohem vyšší nároky a zároveň vznáší otázku, zda tento systém není v rozporu s pravidlem e-commerce směrnice, které říká, že poskytovatelé nemají povinnost provádět obecný dohled nad přenášenými či ukládanými informacemi na svých webových stránkách. Tento názor zastal v roce 2012 Nejvyšší soud ve Francii, který tak systém notice and stay down zásadně odmítl. Podobný závěr učinil rovněž Soudní dvůr Evropské unie v kauze McFadden, když rozhodl, že monitoring veškerých přenášených informací je v rozporu s článkem 15 odstavec 1 e-commerce směrnice.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



