Venture kapitál neboli kapitál rizikový a rozvojový vykazuje specifické znaky, jež ho odlišují od ostatních, zpravidla tradičnějších zdrojů financování. Tyto znaky se přímo projevují v procesu realizace transakce, která tak vyžaduje zvláštní přístup a zkušenosti zúčastněných stran. Pro venture kapitálovou transakci je důležité postupovat jednoduše, efektivně a zabývat se tím, co je pro podnikání a další expanzi cílové společnosti klíčové.
Venture kapitál je nejčastěji vymezován jako specifický nástroj pro financování podnikání nově zakládaných společností, společností přicházejících s inovativním byznysovým řešením, financováním jejich rychlého rozvoje či expanze na nové trhy. Venture kapitálové investice jsou považovány za druh alternativního financování společností, které vzhledem ke krátké době svého fungování a nedostatku aktiv nejsou schopny dosáhnout na financování bankovní.
Ovšem i banky se stávají součástí venture kapitálového trhu a vytváří pro start-upy speciální produkty či vlastní venture kapitálové fondy. Pravidla investování těchto fondů jsou v porovnání s privátními fondy poměrně rigidní a interní procesy mohou být zdlouhavé. Požadavky na rychlost transakce tak v řadě případů nedokážou naplnit. I přesto může být zázemí velké banky pro společnosti hledající kontakty a přístup k zákazníkům atraktivní.
Venture kapitáloví investoři a fondy
Investoři v oblasti venture kapitálu poskytují cílovému start-upu nejen střednědobou či dlouhodobou finanční investici, ale rovněž investici času, úsilí a know-how. Jde o princip takzvaných chytrých peněz. Nabízejí start-upům aktivní pomoc v podobě posílení manažerských pozic, nastavení obchodní strategie a podpory při expanzi a získávání nových zákazníků.
Klíčová investiční kritéria venture kapitálových investorů zpravidla nevycházejí, jako u konzervativních investorů, z ekonomických výsledků podpořené společnosti. Ta totiž obvykle nemá výkonnost či historii pro to, aby mohla být její čísla řádně analyzována. Klíčovými investičními kritérii pro vstup investora do start-upu bývají zpravidla:
- vývoj produktu, který má konkurenční výhodu na trhu a řeší konkrétní, aktuální problém ve společnosti jedinečným a jednoduchým způsobem;
- zaměření na jeden konkrétní produkt;
- škálovatelnost produktu;
- ambice a možnost přeshraniční expanze od počátku existence start-upu;
- potenciál rychlého růstu;
- dostatečná odbornost a zkušenosti týmu v dané podnikatelské oblasti.1 💬
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111