Začátkem března se v Česku potvrdily první případy nákazy koronavirem. Vláda vyhlásila nouzový stav, zavřela základní školy. Zaměstnanci firem, velké podniky i drobní živnostníci se museli rychle přizpůsobit a reagovat na vládní opatření, která mají zabránit šíření nákazy. Přísná omezení dopadají i na oblast právních služeb. Advokátní kanceláře musely změnit své fungování, aby ochránily sebe i své klienty. Zároveň to ale nesmělo omezit jejich schopnost efektivně poskytovat právní pomoc.

Advokacie za časů koronaviru

První krok, ke kterému tuzemské advokátní kanceláře přistoupily, se příliš neliší od toho, co se po vyhlášení nouzového stavu dělo v jiných odvětvích. Především převedly pokud možno všechny své zaměstnance na home office. "Zaměstnanci mají povinnost v kanceláři, pokud už tam musí, používat roušky. Kolegové, kteří do kanceláře dochází, mají povolené parkování v areálu kanceláře, aby se mohli vyhnout cestování veřejnou dopravou," uvádí managing partner kanceláře Squire Patton Boggs Radek Janeček.

Kancelář také zakázala schůzky s klienty z rizikových oblastí nebo klienty, kteří přes tyto oblasti cestovali, a stejně tak s lidmi, kteří mají podezření na nákazu nebo byli nuceni být v karanténě.

Advokacie, která je založena především na osobním styku advokáta s klientem, se tak musela přeorientovat na práci na dálku. "Mnoho věcí je možné řešit prostřednictvím videokonferencí, a není tak třeba pořád někam cestovat. Schůzky řešíme takto vzdáleně," popisuje aktuální stav partner kanceláře CEE Attorneys Zdeněk Tomíček.

V centru zájmu tak stanuly komunikační prostředky, které se dosud v advokacii používaly spíše výjimečně. "S klienty máme skypové hovory, které jsme v minulosti využívali, například pokud byl klient v zahraničí," uvádí ostravský advokát a místopředseda České advokátní komory Radim Miketa. V prvních dnech vládních opatření nebylo potřeba řešit urgentní záležitosti a konzultovat věc s klienty, kancelář si tak vystačila s písemnou nebo telefonickou výměnou informací. Nyní už tyto formy komunikace nestačí.

Právníkům pomáhají v nové situaci i další moderní nástroje. "Díky dřívějším inovacím 'jedeme' všechny důležité věci v cloudu, počínaje používáním advokátního informačního systému, kde máme lhůty, elektronické dokumenty, výkazy, fakturaci, přes CRM, Teams a Google Drive," říká výkonný ředitel kanceláře eLegal Tomáš Pauch.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce HN.cz
Chcete si přečíst celý článek?