"Museli jsme si určit priority, upustit od dlouhodobých projektů, které mohly počkat, a soustředit se s byznysem na to, co je důležité, což za Tesco bylo zajistit dostatek potravin pro všechny," říká k situaci během nouzového stavu vyvolaného pandemií koronaviru podniková právnička společnosti Ivana Fára. Ta vede mezinárodní právní tým, který pokrývá vztahy s dodavateli zboží určeného pro další prodej, tedy toho, co si mohou zákazníci koupit v obchodech.

"Máme na starosti zastřešování právních vztahů i distribuci pro střední Evropu, tedy právně zajišťujeme, aby se k nám zboží dostalo, a dále zásobování, abychom měli zboží dostatek a dostalo se do obchodu k zákazníkovi," vysvětluje Fára.

Do jakého režimu jste s vyhlášením nouzového stavu museli přejít, jak fungovalo vaše právní oddělení?

Kromě toho, že mnohem více pracujeme z domova, tak se u nás toho zas tolik nezměnilo. Ve střední Evropě je Tesco ve čtyřech zemích − v Česku, Polsku, na Slovensku a Maďarsku, je tudíž běžné s kolegy komunikovat prostřednictvím e-mailů a videokonferencí. Na "virtuální" způsoby komunikace jsme zvyklí, stejně jako na flexibilní práci z domu, v tomto směru jsme tedy nemuseli řešit žádné přenastavování způsobu práce. Tím, že jsme se nevídali s kolegy fyzicky, se ještě zintenzivnila komunikace. Spoustě lidem paradoxně nastalá situace pomohla k větší samostatnosti, rozhodnosti, odpovědnosti. Jinak musím přiznat, že nápor práce byl zejména v prvních týdnech enormní. Samozřejmě v podobné situaci musíte pracovat daleko rychleji, dotazy, na které stačilo standardně odpovědět za týden, musíte zodpovědět v řádu minut či hodin. Museli jsme se nové situaci přizpůsobit tak, aby covidová omezení měla na provoz společnosti co nejmenší dopad.

Ivana Fára

Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci. Následně získala na německé univerzitě v Regensburgu titul LL.M. Po studiích získala praxi v mezinárodních advokátních kancelářích. Od roku 2017 pracuje ve společnosti Tesco, kde vede v rámci středoevropského týmu právní oddělení, které zastřešuje právní vztahy s dodavateli, zajišťuje distribuci zboží a zásobování. Své profesní znalosti uplatňuje i v pro bono oblasti. Podporuje například potravinovou banku ve Zdibech. V loňském roce získala ocenění Podnikový právník v kategorii Občanské a obchodní právo a a ve stejném roce se dostala do prestižního přehledu významných českých právniček.

Jak fungovala komunikace uvnitř firmy?

Všechno fungovalo velmi podobně, protože u nás je velká propojenost, máme právní týmy určené pro danou oblast byznysu a komunikace mezi právním týmem a byznysem funguje. Nyní jsme si samozřejmě museli dát pozor, aby informace byly komunikovány více týmům, protože covidová opatření týkající se jedné oblasti mohla mít dopad v oblasti jiné. Stejně tak jsme neustále sdíleli a sdílíme informace mezi zeměmi. Například v oblasti pracovního práva se běžně řeší některé specifické aspekty ve vztahu k zaměstnancům na centrále ve Vršovicích a jiné aspekty ve vztahu k lidem v provozu. Najednou se témata jako ochranné pomůcky týkala všech zaměstnanců. Zároveň tím, že se evropské státy navzájem inspirovaly při zavádění opatření, sdíleli jsme si informace napříč týmy v rámci střední Evropy.

Řešili jste v týmu nějaké problémy − třeba že by někdo uvázl v cizí zemi nebo musel do karantény?

Někteří zaměstnanci, kteří například pracují v Čechách a rodinu mají na Slovensku, v době vyhlášení nouzového stavu uvázli v zahraničí, ale vše se vyřešilo. Navíc tím, že práci umíme řešit distančně, nebyl problém s tím, že by kolegové nemohli pracovat. Musím vyzdvihnout, že v celém právním oddělení panovala vysoká míra podpory a pomoci − pokud někteří kolegové měli kapacitu, pomáhali ostatním. Kolegové, kteří se zabývají soudními spory, měli volněji, protože se soudy zastavily, a bylo je možné využít v jiných oblastech.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-66771670-na-pandemii-jsme-byli-pripraveni