Koncem 19. století propukl ve viktoriánské Anglii loďařsko-stavitelský boom, který reagoval na stále se zvyšující počet emigrantů, již chtěli odcestovat do Severní Ameriky. Lodní společnosti vznikaly velmi rychle a mezi největší z nich patřila White Star Line. Aby se vyrovnala obrovské konkurenci, začala plánovat stavbu tří obřích lodí. Mezi ně patřil i Titanic, který byl postaven v loděnici Harland & Wolf. Jeho první plavba do Severní Ameriky se uskutečnila 10. dubna 1912 a stala se velkou událostí, o kterou měli zájem nejen bohatí, ale i chudí. V noci 14. dubna narazil Titanic do ledovce a začal boj o záchranu 2435 pasažérů.

Od této katastrofy uběhlo přes sto let, bylo zahájeno několik soudních jednání a vyšetřování. Poslední soud se konal letos v červnu. Souvisel s Marconiho telegrafem, který využil kapitán Titanicu Edward Smith k žádosti o pomoc. Americká soudkyně Rebecca Beachová Smithová udělila společnosti R.M.S. Titanic povolení, aby mohla tento telegraf z Titanicu vytáhnout. Podle ní jde "o historicky a kulturně významný předmět, který by vzhledem k rychle postupujícímu rozpadu lodi mohl být navždy ztracen". Tím bylo zrušeno 20 let staré rozhodnutí federálního soudu, který vrak prohlásil za pietní místo a řezání do něj zakázal, stejně jako oddělování jakýchkoliv předmětů.

Připomeňme, že na nouzové volání tehdy odpověděl kapitán Arthur Rostron z parníku Carpathia, okamžitě obrátil loď a zamířil do Titanicem udané pozice. Díky tomu bylo zachráněno kolem 700 lidí.

Bezdrátový telegraf ale nebyl čistě Marconiho vynález. Základy pro jeho fungování položil Nikola Tesla v New Yorku v roce 1888. Avšak kvůli finančním problémům nebyl Teslův telegraf zcela patentován, čehož využil právě Marconi a dokončený telegraf vydal pod svým jménem. Nikola Tesla se ale nedokázal smířit s tím, že jeho vynález si přivlastnil Marconi a začal dlouhý soudní spor. Francouzský soudce Bonjoean nakonec zrušil Marconiho patenty a obnovil platnost těch Teslových.

Úplně první vyšetřování katastrofy Titanicu začalo v Americe v čele se senátorem Smithem. Ve Velké Británii ale nebylo bráno vážně, ba dokonce bylo zesměšňováno. Zde měla na starosti šetření Britská obchodní rada, která byla složena z předsedy a pěti odborných přísedících. Jejím předsedou se stal John Charles Bigham, jenž byl povýšen do šlechtického stavu a stal se lordem Merseyem.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-66825950-posledni-soud-o-titanicu