Rok 2020 mohl pro mnoho odvětví působit jako nekončící noční můra. Neustálé přerušování provozu a nejistota ohledně budoucnosti poslaly mnoho společností do finanční tísně. Na druhou stranu ale krize spojená se šířením koronaviru mnoho odvětví posílila, a to především společnosti podnikající v oblasti digitální ekonomiky, tedy společnosti zakládající své fungování na informačních technologiích. Obecně by se dalo říci, že společnosti, které umožňují lidem pracovat, objednávat, komunikovat a mnoho dalšího z prostředí domova nebo jiného vzdáleného místa, se staly vítězem situace nastalé v roce 2020.

Mezi společnostmi, které v minulém roce znatelně posílily, však lze najít i další velmi specifický segment − herní společnosti, tedy společnosti vydávající videohry. Vzestupný trend tohoto odvětví lze pozorovat již delší dobu, nicméně uzavření velké části populace v domácnostech k jeho růstu ještě přispělo. K překvapení mnoha zároveň loňský rok nevedl k žádnému radikálnímu propadu trhu fúzí a akvizic a naopak jsme mohli pozorovat mnoho zajímavých transakcí, a to včetně akvizic společností pohybujících se právě v herním průmyslu.1 💬 Investoři tedy čím dál více považují investice do společností v tomto oboru za dobrou volbu.

Akvizice herní společnosti má však svá specifika. Ostatně u každého odvětví je v rámci procesu due diligence prováděného před nákupem společnosti potřeba se zamyslet, které oblasti jsou pro společnost podnikající v určitém odvětví klíčové a které naopak v porovnání se společnostmi z jiných odvětví nejsou relevantní. Například typicky menší herní společnosti nevlastní žádné nemovitosti, a realitní prověrka se tak zaměřuje spíše na revizi nájemních smluv.

U herních společností lze mezi zásadní body prověřované v rámci due diligence zařadit například kontrolu způsobu, jakým si prodávaná společnost chrání své duševní vlastnictví. S tím souvisí i potřeba prověření nastavení vztahů společnosti s jejími zaměstnanci či kontraktory, a to ať už se jedná právě o úpravu práv duševního vlastnictví, ale i zda se na tyto zaměstnance vztahují konkurenční doložky. Dalším důležitým krokem může být (ačkoliv to nemusí platit vždy) revize smluvních vztahů se stranami zprostředkovávajícími prodej her. Například se společností Apple, zajišťující prodej her skrze Apple Store, či se společností Valve Corporation, která vlastní platformu Steam.

Unikátnost loot boxů

Due diligence při akvizici herní společnosti ale může obsahovat zcela unikátní krok − posouzení, zda její byznysmodel nepředstavuje skrytý a nedovolený hazard. Touto skrytou hrozbou jsou případy, kdy herní společnost nabízí hráčům ve svých hrách takzvané loot boxy.2 💬 Pod tímto pojmem si je možné představit určitou virtuální krabici (box), která obsahuje náhodný předmět související s hrou.

Škála předmětů, které se mohou v loot boxu skrývat, je opravdu široká, přičemž záleží i na hře samotné, jaké předměty svým hráčům nabízí. Pro představu tímto předmětem může být například vylepšený vzhled zbraně či hráčovy postavy, může jím být i samotná zbraň či herní šampion. Způsob pořízení loot boxů se v jednotlivých hrách liší, nicméně velká část videoher umožňuje pořízení loot boxu za reálné peníze, tedy nikoliv pouze za fiktivní měnu, která je využívána výhradně v rámci hry.3 💬 Poté co si hráč loot box koupí, je možné krabici otevřít a zjistit, co se v ní skrývá.

V naprosté většině případů se v krabici ukrývá předmět, který hráč nechtěl, nemá pro něj užití anebo ho už má, protože je velmi snadné ho získat i jiným způsobem. Nikdy se nestane, že by loot box byl prázdný (není zde tedy paralela s případy, kdy v loterii nevyhrajete ani korunu), nicméně opravdu dobrý (hráčem chtěný) předmět se v loot boxech nachází málokdy.

Co je vůbec důvodem pro herní společnosti, aby loot boxy do svých her přidávaly? Odpověď je snadná − peníze. Výtěžky z nich totiž ve skutečnosti představují zásadní příjmy vydavatelských společností. Konkrétní čísla sice společnosti veřejně neuvádí, nicméně dle průzkumu z roku 2018 budou v roce 2022 celkové útraty hráčů za loot boxy a za sázení takzvaných skinů, tedy upravených podob herních předmětů, dosahovat 50 miliard dolarů.4 💬 Vidina možného získání velmi kvalitního předmětu nutí hráče nakupovat více a více loot boxů a tím do hry (která bývá sama o sobě často zdarma) vkládat více peněz. Herní společnosti tak zavedením loot boxů objevily5 💬 zákonem zcela neregulovanou a zároveň vysoce profitabilní možnost dodatečné monetizace svých her.

Nicméně náhodná povaha loot boxů, množství peněžních transakcí kvůli nim provedených, jejich neustále rostoucí popularita a zároveň fakt, že hráči jsou často nezletilé osoby, přiměly v poslední době regulátory po celém světě ke zvýšené pozornosti. Tento zájem ze strany relevantních orgánů nakonec vedl k tomu, že ačkoliv se může systém loot boxů na první pohled zdát jako propracovanější systém kinder vajíček, loot boxy se začaly stávat předmětem regulace jakožto typ hazardu.

Zemí regulujících užívání loot boxů zatím není mnoho, ale například Velká Británie, Nizozemsko, Belgie či Čína již přijaly zákony, které na ně specificky míří. Přístupy těchto zemí k regulaci se přitom liší. Zatímco v Nizozemsku se pod definici hazardní hry vejdou pouze loot boxy obsahující předměty, které lze následně prodat třetím osobám za skutečné peníze, v Belgii jsou za hazardní hru považovány i ty loot boxy, které obsahují předměty, jež se prodat nedají.6 💬 V obou případech je však podmínkou pro aplikaci předpisů o hazardu, aby byly loot boxy zakoupeny za peníze. V Číně se regulace loot boxů nesoustřeďuje na to, zda se jedná o hazard, nicméně předepisuje určitá pravidla, kterými se herní společnosti musí při provozování loot boxů řídit.7 💬

Česká republika zatím žádné specifické legislativní kroky ve vztahu k loot boxům neučinila. V roce 2018 nicméně společně s dalšími 14 zeměmi podepsala dohodu o spolupráci v oblasti internetových her, která se zabývá i tématem loot boxů a doufá v "konstruktivní dialog mezi regulátory hazardních her a odpovědnými vývojáři her".8 💬

Českou stopu lze dále pozorovat na úrovni Evropské unie, kde v prosinci 2019 položila česká europoslankyně Dita Charanzová Evropské komisi tuto otázku: "Považuje Komise 'lootboxy' za formu hazardních her?"9 💬 Evropská komise v březnu roku 2020 v reakci na tuto otázku upozornila, že neexistuje specifická evropská úprava hazardních her a že je úkolem každého členského státu EU, aby si posoudil, zda loot boxy považuje za hazardní hry.10 💬 V duchu této odpovědi je tedy třeba mít na paměti, že ačkoliv videohra může být v každé zemi prakticky stejná, neexistuje univerzální odpověď na to, jak přistupovat k loot boxům. Je proto nutné vždy zkoumat právní vymezení hazardu či hazardní hry v příslušné jurisdikci.

Jak tedy reagovat v situaci, kdy se potenciální investor snaží koupit herní společnost působící, respektive nabízející své hry v České republice, pokud hry této společnosti obsahují loot boxy? Je dle českého práva třeba nahlížet na kupování loot boxů jako na účast na hazardní hře a podrobit herní společnosti regulaci hazardu?

Česká právní úprava

Oblast hazardu je v českém právním prostředí regulovaná zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který se dle ust. § 2 odst. 1 vztahuje na provozování hazardních her, a to za předpokladu, že jsou provozovány na území České republiky. Tento zákon je relativně nový, účinnosti nabyl v lednu 2017. Bohužel však podobně jako jiné nové zákony nezvládl zcela pokrýt specifika technologického pokroku posledních let. Ačkoliv se k tomuto cíli ve své důvodové zprávě výslovně přihlašuje.

Zákon sice nabízí definici internetové hry, která by mohla působit jako určitý výdobytek moderní doby. Ve skutečnosti se však pouze jedná o jakoukoliv jinou hazardní hru splňující podmínky poměrně rigidní definice hazardní hry, a to pouze s tím dovětkem, že takováto hra je provozovaná na internetu a je alespoň zčásti zaměřená nebo cílená na osoby s bydlištěm na území České republiky.11 💬 Pro posouzení, zda prodej loot boxů spadá pod regulaci hazardu, je tak třeba odpovědět na otázku, (i) jestli jsou hry obsahující loot boxy zaměřeny či cíleny na osoby s bydlištěm na území České republiky (a splňují tak dodatečné kritérium internetové hry) a (ii) zda tyto hry naplňují definiční znaky hazardní hry uvedené v ust. § 3 odst. 1 zákona o hazardních hrách.

Zaměření či cílení hazardní hry není v příslušném zákoně nijak dále rozvedeno a ani důvodová zpráva neposkytuje žádné vodítko, co přesně se těmito pojmy myslí. Dle informací poskytnutých ministerstvem financí však z pouhé skutečnosti, že internetová stránka (respektive v našem případě hra obsahující loot box) je na území České republiky dostupná, nelze automaticky dovodit, že i obsah této hry je zaměřen nebo cílen na osoby, které mají bydliště na území České republiky.12 💬

Kritériem, které by mohlo sloužit k posouzení, zda je hra skutečně cílena na osoby s bydlištěm na území České republiky, by tak mohla být lokalizace do českého jazyka či případně umožnění nákupu loot boxů v české měně. Takové kritérium by tak zcela jistě mnoho her vyjmulo z působnosti zákona o hazardních hrách. Bude tedy vždy potřebné provést analýzu konkrétního případu, do které bude potřeba promítnout i vyjádření ministerstva financí, že interpretace správních orgánů se ve vztahu ke znakům představujícím cílení či zaměření neustále rozšiřuje.

Definice hazardní hry

Jak již bylo uvedeno výše, samotné definiční znaky hazardní hry jsou obsaženy v ust. § 3 odst. 1 zákona o hazardních hrách, které stanoví, že "hazardní hrou se rozumí hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost". Následující odstavec ust. § 3 poté v rámci taxativního výčtu vyjmenovává, které druhy hazardních her jsou zákonem upraveny, přičemž pokud se určitá hra nedá zařadit mezi vyjmenované druhy hazardních her, je provozování takové hry ze zákona zakázáno.13 💬

Splnilo-li by tak pořizování loot boxů definiční znaky hazardní hry dle ust. § 3 odst. 1 zákona o hazardních hrách, ale zároveň by se nedalo označit jako některý z druhů hazardní hry zmíněný v ust. § 3 odst. 2, bylo by prodávání loot boxů českým hráčům zákonem znemožněno. Klíčovou otázkou tedy zůstává, zda pořizování loot boxů splňuje veškeré uvedené definiční znaky hazardní hry.

První část definice říká, že hazardní hrou je hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku. Objevuje se zde tedy dvakrát slovo sázka, přičemž vždy ve zcela jiném významu.14 💬 Druhá zmínka slova sázka vychází z definice uvedené v ust. § 4 odst. 1 písm. d) zákona o hazardních hrách a představuje určité plnění, které sázející poskytne provozovateli za účelem účasti v hazardní hře.

Naopak první zmínka míří na pojmy upravené občanským zákoníkem v ust. § 2873 a násl. a jedná se, stejně jako v případě losu a hry, o určitý smluvní vztah. Sázka ve smyslu občanského zákoníku "předpokládá mezi stranami spor o správnosti jejich tvrzení ohledně určité skutečnosti".15 💬 Jinými slovy, v rámci sázky má každá smluvní strana současně šanci vyhrát jakožto i prohrát. Tyto charakteristické rysy sázky však nejsou u loot boxu splněny.

U otevírání loot boxů neexistuje žádný spor o správnosti tvrzení, na kterém by byla sázka závislá. Zároveň by se dalo tvrdit, že provozovatel hry ani nemůže prohrát, jelikož získání předmětu hráčem nelze vyloženě považovat za prohru provozovatele hry. Ačkoliv si lze představit argumentaci, že společnost ve skutečnosti tratí tím, že například musí hráči poskytnout licenci k určitému kvalitnímu předmětu, který by si jinak hráč koupil za vyšší obnos.

Zakoupení a otevření loot boxu zcela jistě nepředstavuje ani los, jehož povaha spočívá v tom, že třetí strana táhne (losuje) určité číslo či jiný znak, kterým je los označen.16 💬 Los jednoho hráče musí zároveň být odlišen (například číslem) od losů ostatních, aby bylo jasné, který los je výherní.17 💬 Loot box si otevírá hráč sám, jeho obsah není závislý na losování prováděném třetí stranou, podoba loot boxu je pro všechny hráče zcela identická, a jeho otevřením a případným získáním kvalitního předmětu hráč nijak neomezuje šanci ostatních na totéž.

Zbývá tedy možnost, že systém loot boxů představuje hru ve smyslu ust. § 2881 občanského zákoníku. Pojem hra přitom není občanským zákoníkem přesně vymezen. Zákon pouze stanoví, že o hře platí ustanovení o sázce obdobně, přičemž neuvádí žádné specifické podmínky, které musí být u hry splněny. Na rozdíl od sázky je však výsledek závislý na konkrétní činnosti (hře) některé či obou smluvních stran, přičemž průběh hry se řídí dle stanovených herních pravidel.18 💬 Rozdílem mezi sázkou a hrou je dále fakt, že v rámci hry není přítomno protichůdné tvrzení stran o určité nejisté skutečnosti.19 💬 Zásadním faktorem je to, že hra může záviset na náhodě, a to i v celém svém rozsahu.20 💬 Při otevření loot boxu není hráči dovoleno svojí činností jakkoliv ovlivnit výsledek − hráč pouze klikne na tlačítko otevřít a doufá v nejlepší. Výsledek je tedy zcela závislý na náhodě a nijak se nezakládá na dovednosti hráče. Nicméně samotné otevření loot boxu by pravděpodobně bylo možné kategorizovat jako činnost spočívající v hraní hry. Ostatně na podobném způsobu fungují výherní automaty.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.