Všudypřítomná pandemie přivedla náš život do řady nejistot. Jediná jistota, co máme, je neustálá změna. A změny často přinášejí rozpory, protože podmínky, za kterých bylo něco dohodnuto, najednou neplatí a strany se tak musí přizpůsobit podmínkám novým. Ať už se jedná o spory v dodavatelském řetězci, neshody mezi lidmi na pracovišti či jakékoliv další konflikty. Cestou k rychlému, efektivnímu a levnému vyřešení situace může být mediace.
Komu může mediace pomoci
Prací mediátora je vypořádat se s nespokojenými finančními řediteli, obchodními partnery nebo zástupci společností, kteří se dostali do svízelné situace a nevidí z ní cestu ven. Ze zkušenosti vidím, že polovina sporů na pracovišti nebo s obchodními partnery je způsobena špatně nastaveným očekáváním a nejasnou komunikací dovnitř nebo vně firmy.
Existuje mnoho definic mediace. Osobně ji považuji za tvořivý proces přizpůsobený potřebám stran v konkrétním případě, který může vést k dosažení stabilní dohody. Ve stabilitě dohody se odráží její správná očekávání všech stran. Zapojení nezúčastněné a nestranné osoby, tedy mediátora, také může pomoci ve vzájemném pochopení a vyjasnění "jádra pudla", tedy oč ve sporu stranám jde, kde jsou třecí plochy a kde se naopak bude shoda hledat snadno. Mediátor tak často slouží jako moderátor diskuse a nestranná osoba mající nadhled nad celou situací.
Jak zlepšit komunikaci
Traduje se, že klienti nevědí, co chtějí, ale chtějí to hned teď. Občas se ani naši kolegové v kanceláři nechovají zcela správně. Zadržují informace, vymýšlí výmluvy, často nedělají to, co byste očekávali, že by "zcela logicky" měli udělat. To všechno za sebou skrývá nenaplněnou potřebu některého ze zúčastněných v důsledku nedostatečné komunikace. Nejlepší způsob, jak zjistit zájmy a obavy zúčastněných stran, je kladení správných otázek. Otevřené otázky, které začínají "co" a "jak" místo "proč", jsou zásadní. Otázky typu "Jak vidíte situaci?" nebo "Můžeš mi říct víc?" nebo "Co je pro vás nejdůležitější? Je tu ještě něco?" pomáhají objasnit situaci a umožňují lépe vysvětlit kontext.
V mediaci pracujeme vedle otevřených otázek také se shrnováním. Jednoduchým shrnutím klíčových bodů se lze přesvědčit, že si strany rozumějí. Příklad takového shrnutí může vypadat následovně: "Zní to, jako byste se zajímali…" nebo "Chtěli byste dostávat… od druhé strany… je to správné?" Tyto techniky lze jednoduše využívat i ve vyjednávání, ať už v rámci vnitřních vztahů na pracovišti, či s obchodními partnery.
Mediace a covid
Pandemická situace měla vliv i na mediaci. Nezměnila její principy, jako je nestrannost mediátora a dobrovolnost. Změnila její formu. Z mediačního setkání, kdy jsme se potkali u jednoho kulatého stolu, se mediace přesunula do on-line prostředí.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111