Není obvyklé nacházet historické paralely mezi patnáctým a dvacátým stoletím, natožpak právněhistorické paralely. O to unikátnější je právní dokument vzniklý v patnáctém století v Čechách, který byl předobrazem o pět set let později vzniknuvšího paktu v celoevropském prostoru, ale bohužel tehdy již bez Čech a Moravy.
Mezinárodní právo nemá zase až tolik možných variant pro řešení mezistátních konfliktů a stejně tak případných modelů pro mírové soužití států. Onen středověký český dokument připravil český král a rovněž většina států, jejichž představitelé se sešli 4. listopadu 1950 v Římě k podpisu mezinárodní smlouvy, byla monarchiemi. Zajímavé je to ohromně, neboť oba právní akty nejen vykazují demokratické prvky, zároveň i zdůrazňují víru v tyto prvky. Pojďme porovnávat.
"Po předchozím zralém uvážení, vzývavše k tomu milost Ducha svatého a po poradě a se souhlasem našich prelátů, knížat, velmožů, šlechticů a doktorů božského i lidského práva − vytvořit takový svaz spojenectví, míru, bratrství a svornosti, jenž by pro úctu k Bohu a pro zachování víry neotřesitelně trval a jenž by pro nás, dědice a budoucí naše nástupce po věčné časy trval ve formě, jak dále následuje…" praví se mimo jiné v Tractatus pacis toti christianitati fiendae, tedy ve Smlouvě o nastolení míru v celém křesťanstvu. Návrh této smlouvy nesestavil český král Jiří z Poděbrad sám, měl k tomu vynikajícího pomocníka v Antoniu Marinim z Grenoblu, excelentním to nejen humanistovi, ale i ekonomovi a vynálezci. Myšlenka mírového soužití evropských křesťanských států však byla nepochybně královská. Psal se rok 1462.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Aleš Pejchal
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



