Tribunál Evropské unie, prvostupňový soud v rámci unijní justiční hierarchie, koncem března vyhověl návrhu společnosti Lego, a zrušil rozhodnutí o neplatnosti průmyslového vzoru spočívajícího v kostce stejnojmenné stavebnice. Dánský gigant se již v minulosti neúspěšně pokoušel stavebnici ochránit prostřednictvím institutu ochranné známky. V nynějším případě mu však unijní soud dal za pravdu, což může mít pro trh se stavebnicemi značné následky.

Zprvu je dobré si připomenout, jak Lego v minulosti usilovalo o ochranu stavebnicových kostek prostřednictvím unijní ochranné známky. Ta je mnohem mocnější nástroj, než se na první pohled může zdát. Jejím nejdůležitějším aspektem je skutečnost, že ji lze neustále obnovovat, teoreticky až donekonečna. Tím se výrazně liší od ostatních institutů práva duševního vlastnictví (patentů, průmyslových vzorů či autorského práva), jejichž ochrana je naopak časově omezena. Navíc již dlouho neplatí, že ochranná známka může mít pouze textovou či dvourozměrnou formu. Zřejmě nejkontroverznější kategorií jsou však trojrozměrné známky, které v případě úspěšného zápisu umožňují chránit nejen identitu společnosti jako takové, nýbrž přímo její produkty, a to na časově neomezenou dobu.

Spor o červenou kostičku

Sága případů týkající se stavebnice Lego je názorným příkladem toho, jak se ochranná známka může stát potenciálně nebezpečnou pro rovnováhu tržního prostředí. První spor sahá až do 90. let minulého století, kdy společnost Lego požádala o zápis ochranné známky spočívající v trojrozměrném tvaru základní stavební kostky stavebnice červené barvy. Tato kostka byla původně chráněna patentem, ten však časem vypršel, což vedlo Lego k pokusu o její trvalou ochranu právě pomocí známkového práva. To se však logicky nelíbilo jejímu konkurentovi, jenž vyráběl Legu velmi podobnou stavebnici Mega Bloks. Pokud by Lego se svou přihláškou uspělo, konkurenční stavebnice by se s touto ochrannou známkou zcela jistě dostala do konfliktu, což by pravděpodobně vedlo k jejímu stažení z trhu. Lego by si tak v rámci tohoto tržního segmentu vytvořilo silný monopol.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.