Tribunál Evropské unie, prvostupňový soud v rámci unijní justiční hierarchie, koncem března vyhověl návrhu společnosti Lego, a zrušil rozhodnutí o neplatnosti průmyslového vzoru spočívajícího v kostce stejnojmenné stavebnice. Dánský gigant se již v minulosti neúspěšně pokoušel stavebnici ochránit prostřednictvím institutu ochranné známky. V nynějším případě mu však unijní soud dal za pravdu, což může mít pro trh se stavebnicemi značné následky.
Zprvu je dobré si připomenout, jak Lego v minulosti usilovalo o ochranu stavebnicových kostek prostřednictvím unijní ochranné známky. Ta je mnohem mocnější nástroj, než se na první pohled může zdát. Jejím nejdůležitějším aspektem je skutečnost, že ji lze neustále obnovovat, teoreticky až donekonečna. Tím se výrazně liší od ostatních institutů práva duševního vlastnictví (patentů, průmyslových vzorů či autorského práva), jejichž ochrana je naopak časově omezena. Navíc již dlouho neplatí, že ochranná známka může mít pouze textovou či dvourozměrnou formu. Zřejmě nejkontroverznější kategorií jsou však trojrozměrné známky, které v případě úspěšného zápisu umožňují chránit nejen identitu společnosti jako takové, nýbrž přímo její produkty, a to na časově neomezenou dobu.
Spor o červenou kostičku
Sága případů týkající se stavebnice Lego je názorným příkladem toho, jak se ochranná známka může stát potenciálně nebezpečnou pro rovnováhu tržního prostředí. První spor sahá až do 90. let minulého století, kdy společnost Lego požádala o zápis ochranné známky spočívající v trojrozměrném tvaru základní stavební kostky stavebnice červené barvy. Tato kostka byla původně chráněna patentem, ten však časem vypršel, což vedlo Lego k pokusu o její trvalou ochranu právě pomocí známkového práva. To se však logicky nelíbilo jejímu konkurentovi, jenž vyráběl Legu velmi podobnou stavebnici Mega Bloks. Pokud by Lego se svou přihláškou uspělo, konkurenční stavebnice by se s touto ochrannou známkou zcela jistě dostala do konfliktu, což by pravděpodobně vedlo k jejímu stažení z trhu. Lego by si tak v rámci tohoto tržního segmentu vytvořilo silný monopol.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později