Nejvyšší soud: Provozovatel nákupního centra odpovídá za stav podlahy

Provozovatelé obchodních center (nákupních galerií) musí věnovat dostatečnou pozornost stavu povrchu vnitřních podlah. Nejvyšší soud totiž dovodil jejich odpovědnost za újmu, kterou utrpí návštěvník, když zakopne a ublíží si kvůli snadno přehlédnutelné nerovnosti.

V tomto případě si zákaznice nevšimla k podlaze připevněné plastové desky, která kryla její poškození; zákaznice upadla a ublížila si. Při hodnocení její žaloby na náhradu újmy nižší soudy vyšly z toho, že tato konkrétní nerovnost se ničím neliší například od obrubníku nebo uvolněné dlaždice na chodníku, přičemž člověk musí své chůzi věnovat náležitou pozornost, aby nezakopl. Náhradu jí nepřiznaly.

Nejvyšší soud ale případ posoudil jinak. Podle něj není možné srovnávat desku sloužící k překrytí poškozené části podlahy v interiéru a obrubník nebo nerovnost v dlažbě chodníku, neboť nejen jejich výška, ale i prostředí, v nichž se uvedené nerovnosti nacházejí, jsou výrazně odlišné. Jinou pozornost a obezřetnost lze od chodce vyžadovat při pohybu po chodníku a jinou v interiéru pasáže s obchody, v němž se očekává, že uživatelé budou spíše sledovat výlohy jednotlivých provozoven, v nichž chtějí nakupovat, než nečekaným nerovnostem podlahy.

Pokud správce budovy ví o nerovnosti, je povinen učinit dostatečné opatření k odvrácení hrozícího zranění, jinak poruší zákonem uloženou prevenční povinnost. Správce také musí provedené opatření pravidelně kontrolovat. V daném případě totiž došlo k sešlapání reflexní pásky, tudíž se deska stala v poměrech nákupní galerie lehce přehlédnutelnou.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.